Praktiskt Båtägande

Dags för sjösättning – använd Praktiskt Båtägandes checklistor

Sjösätt med stil och finess

Dags för sjösättning – använd Praktiskt Båtägandes checklistor
Den här våren kommer fler än på mycket länge att göra sig redo för sin allra första sjösättning. Om du är en av dem kan du börja i stor stil, med hjälp av tips och check­listor som hjälper dig att förbereda och sjösätta båten tryggt och snyggt // Foto: Lars Ericsson

 

Båtägare som putsar och polerar på sina båtar är ett säkert vårtecken.

Med blåstället på och kaffetermosen redo gnos, vaxas och målas det frenetiskt medan fåglarna kvittrar.

Men vad är det egentligen som ska göras de där vårdagarna vid båten?

Svaret på den frågan beror dels på vilken typ av båt du har, dels vilket material den är byggd av, dels hur väl den har skötts tidigare. Men också på din egen ambitionsnivå.

Egentligen kan man säga att vårrustningen börjar redan på hösten när båten har lyfts upp på land. Om båten städas ur ordentligt under hösten minskar grogrunden för mögelpåväxt och dålig lukt som annars kan bli en överraskning under våren.

Många ser också fördelar med att göra delar av vårrustningsjobbet under hösten då temperaturen ofta är mer gynnsam än under tidiga vårdagar.

 

Några gör motorn klar på hösten för att ha tid till det övriga under våren, medan andra börjar med bottnen eller passar på att polera skrovet om det blir några milda och fina höstdagar. I delar av landet kan det vara ganska kallt under våren, och det är en utmaning när båten ska vårrustas. Det gäller att hitta och ta vara på de fina dagarna.

Ett tips om det blir ont om tid är att göra det som är under vattnet först. Ordningen kan då vara tvätta, bottenmåla och vaxa. Och det är en fördel om det går att hålla det koncentrerat i tid, så att det inte går för lång tid mellan tvätt och vaxning.

Hur lång tid ska man räkna med? Olika båttyper kräver olika mycket förberedelser under våren. Men du kan, mellan tummen och pekfingret, räkna med två till fem dagar för att tvätta, polera, byta olja, filter och eventuellt impeller i motorn, kolla genomföringar och bättringsmåla bottnen på en 30-fotsbåt. Men variationen är som nämnts stor och hänger ihop med båttyp, ålder och skick.

Tre saker som har stor betydelse för hur lång tid det tar att få båten i gott skick är om båtens botten har epoxibehandlats i närtid, hur grundligt skrovet har polerats tidigare år och om båten har legat i vattnet under vintern. Självklart underlättar det också om motorn har servats regelbundet, och det är något som brukar vara väl dokumenterat vid båtköp. Hur väl skrovet har underhållits av tidigare ägare är kanske inte lika självklart att ta reda på när man köper eller byter båt.

Men ett eftersatt skrov kan bli otroligt tidskrävande att få ordning på, även på en liten och billig båt. Lång tid tar det också att få ordning på en skrovlig botten med tjocka lager av gammal bottenfärg. Det kan ta flera dagar att täcka in bottnen, tvätta, samla ihop gamla färgrester för miljösanering, slipa, lägga primer och bottenmåla grundligt.

 

Däck och skrov går normalt sett fortare att få ordning på än båtens botten, och när det gäller båtskrovet har åldern betydelse. Nya båtar med nya skrov är oftast enklare att få upp lystern på. Och tvärtemot vad man kan tro brukar det ta längre tid att tvätta och polera en motorbåt än en segelbåt.

Det beror på att motorbåtarnas stora överbyggnader har många slag och vinklar där det är svårt att komma åt. Dessutom kan motorbåtarnas smala skarndäck vara lite besvärliga att rengöra och polera.

Av den anledningen är det ofta dyrare att leja bort vårrustning av en motorbåt än en segelbåt, om man inte vill göra jobbet själv. Räkna också med att ett färgat skrov tar längre tid att göra i ordning än ett vitt skrov. På en båt med färgad gelcoat kan man behöva jobba in polermedlet fler gånger för att få upp lystern.

Allra enklast och snabbast går det att vårrusta en aluminiumbåt. På aluminiumbåten behövs ingen polering och ingen bottenmålning. Samtidigt finns det några saker som är viktiga att ha koll på. Det ena är att se upp med korrosion. Det andra att ha koll på att anoderna är i gott skick.

Slutligen är det en fördel om man kan anpassa sig efter vädret. Allra bäst går det att jobba med skrov, däck och botten när det inte regnar, är varmare än tio grader och inte allt för intensivt solljus. Då är det också som trevligast att unna sig båtsäsongens första kopp kaffe i sittbrunnen.

CHECKLISTA, SÄKERHET:

Gasol, motor, läckor , brandsläckare ...
• Glöm inte det som har med säkerheten att göra. Dit hör gasinstallationen om det finns gas ombord. Gå igenom slangar och kopplingar inför säsongen och skaffa en gasvarnare.
• Att motorn är i gott skick är givetvis viktigt för säkerheten. Ta hjälp av instruktionsboken eller låt en fackman göra jobbet om du är osäker.
• Om båten springer läck gäller det att kunna täta snabbt. Se till att ha pluggar av trä eller gummi ombord.
• Se till att ha minst en brandsläckare ombord, och kontrollera den inför säsongen. Materialet i moderna båtar är lättantändligt, vilket gör att en liten låga lätt sprider sig.
• I en segelbåt är seglen viktiga för sjösäkerheten. Skaffa en liten reparationssats att ha med ombord.

 

 

CHECKLISTA, RIGGEN:

Torka, smörj, kontrollera och spänn
• Ta fram masten och kolla att den inte fått några skador under vintern, till exempel bucklor eller sprickor.
• Torka av mast och bom. Smörj mast och bom med lämplig olja.
• Kontrollera fallen för att se om de fått några nötningsskador.
• Kontrollera vantskruvarna. Smörj dessa med lämplig olja.
• Montera på vant och vantspridare.
• Masta på. Passa på när vädret är lugnt.
• Spänn upp riggen. Efterspänn sedan efter en tid.
• Tejpa ställen där seglet kan nötas.
• Kontrollera seglen. Lämna eventuellt in dem hos en segelmakare för översyn och lagning av skador.
• Plocka vid behov isär och smörj vinscharna.
• Är tamparna väldigt smutsiga? Lägg dem i en tygpåse och tvätta i en vanlig tvättmaskin.

 

CHECKLISTA, BÅTEN:

Täck av och tvätta
• Täck av presenningen från båten om den står utomhus och plocka ner stöttorna. Passa på att byta ut skadade öljetter, så är presenningen i skick inför hösten.
• Rengör båten utvändigt. Använd ljummet eller varmt vatten. En mjuk svamp och ett effektivt tvättmedel som biter på sotrinningar, fett och smuts men som inte är för starkt brukar fungera bra. Välj tvättmedel utifrån hur smutsig båten är. Det ska bita på smutsen men samtidigt vara så skonsamt som möjligt. Börja uppifrån däck och arbeta dig nedåt över skrovet.
• Skrovsidorna och däcket kan också tvättas med högtryckstvätt. Tänk på att områden med tätningsmassa är känsliga, så där bör du vara försiktig med högtryckstvätten eller använda en vanlig borste.
• Om båten står inomhus under vintern kan det vara bättre att vänta med all rengöring ovan däck tills båten är i sjön. Det blir mycket spring på däcket i samband med sjösättning och mastning. Då blir det ändå smutsigt igen om båten är rengjord. Står båten ute brukar en grov rengöring behövas när båten har täckts av.
• Rengör teakdäck och teakdetaljer. En skonsam behandling är att tvätta i fiberriktningen med en mjuk borste, ljummet vatten och grönsåpa.
• Ser teaken lite tråkig ut kan man slipa den. Tänk på att teaken på nya båtar är tunn, så slipningen måste ske försiktigt. Lägg sedan någon ytbehandling på teaken, exempelvis teakolja.

 

Rubba, polera och vaxa
• Välj arbetssätt och medel utifrån skrovets skick och din ambitionsnivå.
• Om skrovet är någorlunda rent och redan har en fin lyster räcker det med att polera ytan ett varv med en polish, ett vax eller ett kombimedel.
• Om skrovet har en matt och blek yta kan det ibland vara bra att börja med en cleaner. Det är en form av skrovrengöring utan slippasta som tar bort djupt sittande smuts och missfärgningar. Rubba sedan upp ytan på skrovet. Grövre medel är effektiva men sliter också en del på ytan. Polera ytan för hand eller med polermaskin. Vaxa skrovet minst två gånger om du riktigt vill få upp lystern och ge skrovet ett skydd som håller hela säsongen.
• På ett äldre och riktigt slitet skrov kan det behövas en grov rubbning eller till och med en omlackning.
• Spola av båtens botten med vatten. 
• Om det gjorts ett grundligt bottenarbete något år tidigare och båtens botten har en slät och fin yta kan det räcka med att enbart bättra på bottenmålningen där det behövs.
• Har det blivit beväxning av snäckor och havstulpaner på båtens botten behöver de skrapas bort.
• En skrovlig botten med lager av gammal bottenfärg behöver åtgärdas mer grundligt. Då handlar det om att först rengöra bottnen noggrant från färgrester och beväxning, slipa och lägga en primer, innan hela bottnen målas.
• Bottenmåla. Slipa upp den gamla bottenfärgen lite lätt. Genom att luckra upp ytan och få bort allt som sitter löst så kommer den nya bottenfärgen att fästa bra. Använd bottenfärg som är godkänd för området.
• Om du inte bottenmålar, utan tvättar, gäller det att komma ihåg att bottentvätta med jämna mellanrum under säsongen för att undvika påväxt av snäckor, alger och havstulpaner.

 

Genomföringar
• Kontrollera alla genomföringar. Byt om det behövs.
• Kontrollera direkt efter sjösättning att båten håller tätt.

 

CHECKLISTA, MOTORN:

Service, kontroll och rengöring
• Byt olja och oljefilter om det inte gjordes under hösten. Kolla om luftfilter eller bränslefilter behöver bytas. Kontrollera skicket på impellern och byt om det behövs. Har den suttit i under vintern är det troligt att den behöver bytas.
• Kontrollera slangarna. Gummislangar kan torka ut och spricka. Byt vid behov. 
• Kontrollera kylsystemet och kylvattennivån. Vid behov, byt eller fyll på med rätt glykol.
• Kontrollera att sjövattenfiltret är rensat.
• Kontrollera att offeranoderna i motor, drev och propelleraxel har tillräcklig tjocklek. Byt vid behov.
• Montera propellern och kontrollera att alla propellerblad är ordentligt monterade och i gott skick. Kontrollera också att propelleraxelmuttern är låst och fetta in propelleraxeln.
• Eventuellt kan dieseltanken behöva rengöras. Många driftstopp beror på smuts i dieseltanken, och specialmedel i dieseln hjälper sällan mot problem som redan finns.
• Med visst intervall behöver en grundligare motorservice göras, där sådant som vajrar, remmar, reglage med mera kontrolleras.
• Kontrollera och underhållsladda batterierna. 

 

CHECKLISTA VID SJÖSÄTTNING:

Tänk på det här
• Om båten ska lyftas med kran är det viktigt att ha koll på att lyftmarkeringarna för lyftstropparna sitter på rätt ställe så att båten balanserar rätt när den lyfts. Det är speciellt viktigt om man har segelbåt att ha koll på var lyftbanden ska sitta, så att de inte hamnar över propelleraxeln. Tala om för kranföraren om det finns något som är känsligt och kan bli skadat vid lyft.
• Om båten sjösätts med vagn gäller det att ha koll på var stöttorna ska placeras.
• Fäst långa tampar i för och akter och fendra ordentligt.
• Var beredd när båten lyfts att bottenmåla under kölen och ytorna där stöttorna har stått.
• När båten är sjösatt – kontrollera att den håller tätt.
• Spänn upp mantågen eller montera tillbaka dem om de plockats bort helt under vintern.
• Ta en titt i motorutrymmet. Ser det torrt ut eller finns det något läckage?
• Räkna med att däcket kan behöva tvättas även om det rengjorts när båten stod på land. Det brukar bli smutsigt efter allt spring under sjösättning och mastning.

 

CHECKLISTA, ALUMINIUMBÅT:

Snygga till & kolla anoderna
• En aluminiumbåt kräver ett minimum av ytbehandling, men ytan kan snyggas till med rengöring och polish.
• Kontrollera att produkter som används verkligen fungerar bra på aluminium.
• Kontrollera anoderna. Är de i bra skick räcker det att borsta av dem. Har de vitnat behöver de bytas.
• Om anoderna behöver bytas – se till att det blir rätt typ av anod, annars äts de upp relativt snabbt.
• Var noggrann med jordningen då ny elektronik kopplas in.
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ja
4
1
Nej