LivetOmbord

Ska jag köpa ny eller begagnad segelbåt?

Fråga 2014-02-26 Jag funderar på att köpa en segelbåt på 32–38 fot för familjesegling på semestern och är beredd att lägga ungefär 800 000 kronor. Ska jag köpa en begagnad båt från något av de svenska “prestigemärkena”, till exempel Hallberg-Rassy eller Linjett, eller ska jag köpa en fabriksny båt från något av de europeiska storvarven,

Text: Redaktionen • 2014-04-16 Uppdaterad 2014-04-16

Jag funderar på att köpa en segelbåt på 32–38 fot för familjesegling på semestern och är beredd att lägga ungefär 800 000 kronor. Ska jag köpa en begagnad båt från något av de svenska “prestigemärkena”, till exempel Hallberg-Rassy eller Linjett, eller ska jag köpa en fabriksny båt från något av de europeiska storvarven, tex Bavaria? Var får jag mest båt för pengarna?
Mohamed

 

Curt Gelin svarar

Hej Mohamed,
I de segelbåtstester du ser i Båtnytt framgår att utöver baspriset på en ny europabåt om cirka 800 000 kronor tillkommer ofta 60–70 procent för att få den semestermässig. Och då landar priset på samma nivå som ett fyra–fem år gammalt prestige/kvalitetsbygge. Du kommer att bli glad över allt jobb de svenska varven lagt ner, på dimensionerna, på beslagen och finishen. Men. Skillnaden är dispositionen och stilsättningen och seglingsegenskaperna. Storvarvsbyggen har aktertoalett, akterkabin, rattstyrning, snitsigare detaljer och glansigare ytfinish. De ligger lättare på vattnet, har mer glid i vanliga vindar. De är alltså modernare i mycket som koncept. Ekonomiskt är storvarvsbåtar mer vågspel – utbudet är kopiöst och priserna sjunker fortare än för omtalade kvalitetsbyggen.
Mest för pengarna i meningen omsorg och materialval , eller minst snålande och bantning, får du i en äldre Hallberg-Rassy, Linjett, Najad, Arcona, Bianca eller X-Yacht. Ibland i en äldre Jeanneau, Beneteau eller Dufour med riktig teak eller mahogny invändigt och tjusiga linjer. Tyvärr seglar de relativt skröpligt.

// Curre


Text: Redaktionen • 2014-04-16
LivetOmbord
Scroll to Top