Vad bör jag se upp med vad det gäller Maxi 95?

Fråga:

Hej Curt

Planerar att köpa en Maxi 95 årgång 76, som verkar vara i mkt fint skick.

Den är oerhört välskött, har haft ett, nu, äldre par som ägare sen 97 och vinterförvarats inomhus varje vinter sen dess.

Motor är från 97, VP 23 hk.

Vid tomgång tyckte jag att båten vibrerade lite, men fick till svar att så är det på Maxi 95. Vad bör jag se upp med?

 

Robert Jeppsson

 

Svar:

Hej Robert,

 Om Maxi 95 finns en del att säga. Den förekommer dessvärre ihop med en rad andra båtar i "besiktningsmännens svarta lista", en kontroversiell sammanställnjng gjord av en rutinerad och luttrad sådan på1980-talet. Av den framgår följande: Längsgående sprickor SB och BB kölparti. Stävrör (propellerraxeltätning) lossnar, på äldre båtar ligger röret bara i skum. Problem med efterdragning av kölbultar, läckage, spackelfyllning under maststöttan framför motorn spricker och sjunker ner. Basinrede spricker under sittbrunnen. Sprickor vid röstjärnen, glapp i rattstyrningsinfästningen.

Du bör också ha koll på årsmodellen, enligt gamla noteringar från Maxi byggdes nr 250 - 554 år 1976. Nr 555 fick Blå Skylten från Sjöfartsverket, den tidens CE-certifietring som gav förbättrad detaljkvalitet.  Ta även med en magnet och se om kölen är i järn eller bly. 

Vibrationer har många motorer, om de märks kan tassarna vara mogna att bytas till nya, eller också är axelgenomföringen inte linjär.

Mitt stående råd är: Anlita alltid en auktoriserad besiktningsman och hur fin båten än verkar vara. Kanske hittar han inga fel, men isåfall är båten du spanat ett vettigt köp. Hittar han fel, gäller prisavdrag eller ännu bättre att de fixas före övertagandet. Och provsegla och provkör på slutet motorn rejält. Om säljaren tvekar eller säger nej kan du hålla inne en summa i ett par veckor som reklamationsbuffert.

 

Hälsar Curt