LivetOmbord

Tungstyrd Dehler

Fråga: Hej! Jag är en ganska nyligen ägare av en Dehler 31 tillverkad 1988. Standard segel utan spinnaker. Först i sommar har jag känt av det som kallas för “Dehler tung” dvs ganska tung att styra. Trots revning vid rekommenderade vindstyrkor, så blir båten väldigt tungstyrd. Har du några tips. Jag har läst på en

Text: Redaktionen • 2014-08-30 Uppdaterad 2014-08-30

Fråga:

Hej!

Jag är en ganska nyligen ägare av en Dehler 31 tillverkad 1988. Standard segel utan spinnaker.

Först i sommar har jag känt av det som kallas för “Dehler tung” dvs ganska tung att styra. Trots revning vid rekommenderade vindstyrkor, så blir båten väldigt tungstyrd. Har du några tips.

Jag har läst på en tysk sight att en del byggt om sina roder. Är det den rätta vägen att gå?

 

Hälsningar / regards

Lars Sjöstedt

 

Svar:

Hej Lars Sjöstedt,

Kollade kort hur Dehler 31/1988 ser ur under vattenlinjen för jag hade inget klart minne av hur den var på rodret nr vi testade den 1989. Anar dock att den  kan vara tung, och ser att jag i min bok nämnde att den var tungstyrd för motor. “Felet” ser ut att vara att balansdelen – det vill säga ytan framför hjärtstocken som är ganska tilltagen på D31, sannolikt i syfte att få fin manöverförmåga. Enklast vore därför att kapa yta fram, men hur och hur mycket går bara en konstruktör iland med att räkna ut. Ett nytt smalare roder kunde också vara en lösning. Dagens Dehler finns ju hos Hanse och ett aktuellt roder från dagens D32 kunde ev fungera. Annars är danska Jefa en bra station att konsultera med otaliga profiler i sortimentet och riktiga lager. Vill du ha konstruktörskonsultation är Rolf Eiasson i Göteborg en skarpögd teoretiker. Får du till profilen kommer du att glädja dig åt att kunna segla din 31:a på enbart känslan i rodret – trycket som är varje båts själ och svårast att skapa.

 

Seglarhälsningar

Curt


Text: Redaktionen • 2014-08-30
LivetOmbord
Scroll to Top