Båtexpert Joakim Hermansson

Bra med slag i skrovsidan?

Fråga 2014-02-26 Många nya segelbåtar har liksom ett “veck” i skrovsidan, som en kant. Har förstått att det kallas för “slag”. Men vad är de egentligen bra för? Ballad   Joakim Hermansson svarar Hej, Det är faktiskt inte bara nya segelbåtar som har slag i friborden – redan Peter Norlins Scampi hade ett tydligt veck

Text: Redaktionen • 2014-02-26 Uppdaterad 2022-03-22

Fråga 2014-02-26

Många nya segelbåtar har liksom ett “veck” i skrovsidan, som en kant. Har förstått att det kallas för “slag”. Men vad är de egentligen bra för?

Ballad

 

Joakim Hermansson svarar

Hej,
Det är faktiskt inte bara nya segelbåtar som har slag i friborden – redan Peter Norlins Scampi hade ett tydligt veck långt ner mot vattenlinjen på mitten av friborden. Men om vi uppehåller oss vid modernare båtar så har exempelvis många av Elans senaste modeller slag som börjar mitt på båten och blir skarpare ju längre akterut de kommer. Elans designer Rob Humphreys är en ivrig förespråkare av slag och kombinerar dem oftast med dubbla roder. Han brukar framhålla fördelar som ökad stabilitet och minskad avdrift när båten kränger mycket och slagen är nere i vattnet. När båten ligger stilla ger de större bredd och därmed mer utrymme i akterskeppet, vilket kan behövas för att få plats med dubbla roder.
Andra designers och förståsigpåare hävdar att slagen bara är nys, och att de inte har några märkbara positiva effekter.

Joakim


Text: Redaktionen • 2014-02-26
Båtexpert Joakim HermanssonLivetOmbordFråga expertenSegelbåt
Scroll to Top