Volvo Pentas duoproppropellrar

Fråga:

Hej! Jag har en fråga angående Volvo Pentas duoproppropellrar.

Jag har en Volvo D3. Sedan år 2010 har jag haft duoproppropellrar av composit. Körtid ca 100-150 timmar.

I somras så fick jag stora sprickor på propellrarna och bladen höll på att brytas loss. OBS! ingen grundstötning.

Jag fick lämna båten på varv för byte av propellrar samt genomgång av drevet. Kostnad 2500 sek plus reservpropellrar.

Jag anser nu att Volvo Penta ska ta sitt ansvar och ersätta mig med nya. Compositpropellrar har utgått i Volvo Penta's sortiment och jag antar att det är för att dom inte håller.

Nu blir min fråga: Har Båtnytt någon erfarenhet av liknande fall och i så fall hur har Volvo Penta ställt sig till ersättning.

Med vänlig hälsning,
Bertil Grundfors

 

Svar:

Hej,

Generellt finns ingen åtgärdskampanj från Volvo på X-seriens propellrar de är numera ersatt av G-seriens propellrar i aluminium. Bifogar Volvo´s bulletin som kom 2009-09.

Om man matar in sitt motorserienummer på Volvos hemsida kan man se om just din motor har någon from av åtgärdskampanj :

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

 

Jag har även talat med en av Volvo´s största återförsäljare (service och reservdels avdelningen) och man har inte haft så stora klagomål på dessa propellrar och man har inte infört någon generell ersättning, som vanligt är det konsumentköplagen som gäller och reklamationer skall göras genom återförsäljaren som sålde båt eller motor.

 

Även om Volvo inte har reservdelar finns det  att köpa från andra leverantörer till X-seriens propellrar tex:

http://www.marindelsbutiken.se

 

Med vänlig hälsning

 

Lars Lundbladh

Praktiskt Båtägande