ANNONS

Yamaha F 100 går orent

Gepel frågar

 
Hej!


Min Yamaha F100 årsmodell 00 vill inte gå riktigt "rent" trots mängder av åtgärder. Endast på vissa varvtal som jag lärt mig går den riktigt bra. Vidare så börjar den osa och ryka med vita tunna avgaser när den är varm och återstartas el går på tomgång. Detta upphör och får mig att tro att det rör sig om ett chokefel?
Allt med bränsle är rengjort i omgångar, trigger bytt, ingen korrosion som det verkar.
Tacksam för tips, uppslag och ideér.

/Fredrik

 
 

Lars Lundbladh svarar

 

Hej Fredrik,

Det kan finnas flera olika orsaker till dina problem.
Vit rök är ofta ett tecken på dålig förbränning och/eller vattenånga.
Går motorn varm?
Stiger oljenivån när du kör då kan det vara oförbränt bränsle som hamnar i oljan.

Felet kan beror på dålig kompression = slitna kolvringar/cylindrar/kolvar.
Läckage i topplocket kan vara orsaken, tex. vatten som tränger in i förbränningsrummet.
Slitna ventiler

Läckage på insuget tex vid förgasaren, kan ibland testas genom att spraya startgas runt förgasarfoten , stiger varvtalt kan det bero på läckage.

Jag skulle börja med ett kompressionsprov på motorn. Både med varm och kall motor Lägsta tryck skall vara 9,5 kg/cm2 =950kPa. Det skall även vara jämt tryck mellan cylindrarna.
En kompressions testare finns hos tex Biltema.
Här kan du se hur man gör ett kompressionstest:
http://www.youtube.com/watch?v=NpHmbXWygMQ
Alla data för motorn hittar du här:
http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/f100x.html#/18

Kontroller även om insuget är tätt och att inte chokespjället är stängt vid varm motor.
Oftast är motorn svår att starta speciellt när den är kall om det är läckage vid insuget.
Om choken är stängd när motorn är varm brukar det vara svårt att starta.

/Lars Lundbladh

 
 

Gepel frågar

Stort tack för ditt svar!

Vill komplettera med att den vita röken (avgasröken?) upphör tvärt efter en stund.
Motorn startar bra och går sedan halvbra under kanske 30 min färd. Svarar inte direkt på gaspådrag och jag måste hitta exakt rätt varvtal för att den ska gå riktigt rent. Väl framme i en vik börjar den ryka och lukta på tomgång. Som om den plötsligt fick choke.
Skäms lite inför andra båtar så ankringen går riktigt snabbt:)
Vid återstart några timmar senare, samma rök och lukt fast motorn är (relativt) varm. Efter en stund upphör detta.

Måste bli av med detta otyg på min annars pedantskötta motor!

Tack på förhand!

 
 

Lars Lundbladh svarar

Hej,


Har motorn gått varm pga dålig kylning tex sliten impeller eller fel på termostat?

På din beskrivning skulle det även kunna vara ett elfel.
Motorn har elektriskt choke som styrs av temperatur sensor. Har du kopplat den elektiska choke ventilen och temperatur givaren ? Se verkstadshandboken sidan 8-28.
Kontrollera även sensorn för gasspjället och att tändningen är ok.

/Lars

Vi använder cookies för att personalisera innehåll och annonser, för att använda sociala medier-funktionalitet samt för att analysera besökstrafiken. Vi delar data med sociala medier, annons och analyspartners vilka kan kombinera datan med annan information som du delat med dom. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies som beskrivs i våra villkor.
Den här webbplatsen kan innehålla marknadsföring av alkoholdryck.