ANNONS

Vad gör jag när drevet slirar?

Fråga 2014-02-26

Jag har problem med att växeln på mitt Volvo drevet slirar när jag lägger i växeln om man gasar till så fungerar den oftast.

Fredrik

 
 

Lars Lundbladh svarar

Ett ganska vanligt fel på Volvos Aquamatic drev med större diesel eller bensin motorer. Drevet kopplings kona är utsliten och måste bytas ut, felet blir bara värre med tiden och konan bör snarast bytas ut. Volvo har modifierat konkopplingen med nya materialval förr var konorna oftast i mässing idag är de tillverkade i ett specialstål som fungerar mycket bättre än den gamla typen av kona.
Kontakta närmsta varv eller drevspecialist för byte av kona.

/Lars Lundbladh

 
 

//Anders

 
 

Hej,

Att byta konan innebär att övre växlehuset måste demonteras och tas isär.
Om du känner dig osäker eller inte har alla verktyg som behövs kan det vara både enklare och säkrare att lämna in drevet till en verkstad. Då provtrycks drevet och kontroll av samtliga tätningar görs. Oftast när ett konbyte är nödvändigt behöver även propelleraxeltätningarna bytas. Om drevet läcker in vatten efter bytet kommer konan att slitas snabbt och även andra följdfel kan uppkomma. Övriga anvisningar finns i Verkstadshandboken.

Här följer en kort beskrivning av vilka verktyg och delar som behövs för bytet:

För att demontera och montera axeln som håller ihop övre och nedre växelhus behövs några specialverktyg.
Bland annat för att hålla axeln ändan som har spline sedan behövs även en tumhylsa för att dra den stora muttern som är vänstergängad. Volvo rekommenderar två olika verktyg 884830 och 3850598 men jag använder alltid verktyg 3850598 för att båda dra och lossa den stora muttern som sitter dragen med 120 Nm.
Dessutom behövs flera verktyg i tum bland annat en tolvkant tumhylsa, insex eller torx nyckel (i mm)för att lossa och dra skruven till drivknutarna, vilken nyckel som skall användas beror på vilken generation drev du har.
En moment nyckel behövs för att dra muttern till 120 Nm och skruven som håller drivknutarna till 75Nm.
OBS! loctite 243 medelstark gänglåsning för låsning av skruv vid drivknutar
Permatex tätningsmedel no2 eller motsvarande för tätningsytor vid delningsplan = korrosionsskydd.


Delarna och artikelnummer nedan hänvisar sig till Volvo DP-D1 men stämmer med de flesta dreven i Volvo dreven 280/290 samt DP-serie men kolla för säkerhets skull vissa packningar och delar är olika på dreven:
Se även:
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-quick-find.aspx?Catalog=7746620&Category=44&View=612

Följande delar måste bytas (se sprängskiss artikelnummer = Volvo och nr= sprängskiss)
Samtliga tätningsringar (o-ringar packboxar och packningar)även till växelförare och knutar.

Oftast behöver följande bytas då dessa delar oftast är skadade:
Bricka art nr 832675 (nr 21) bytas den är antigen spårig eller rostig.
Ring 3852294 (nr 41)oftast är denna bricka oplan/skadad
Låsclips 2x 3852295 (nr 42) skadade

Dessa delar behövs för konbytet:
Nållager 2x 3852390 (byter alltid dessa då de oftast är slitna vilket gör att axeln vobblar)
Kona/Skjuthylsa 3807613 nr(36)
Glidsko 3856502 (nr 36) OBS! måste bytas med konan den gamla passar inte.

Håll reda på alla schims och dra skruvarna till uppgivna moment.Provtryck drevet efter demontering.

Efter bytet till Volovo´s nya kona skall alltid syntetolja för transmissioner 80W90 fyllas i drevet.

/Lars Lundbladh

 

Hej Lasse,
Tack för ett mycket utförligt svar.
Anledningen till min fråga är att jag köpte en renoverad 41 motor och 290 drev 2011 men vid första oljebytet i drevet tycker jag att det var lite mycket spån (dock väldigt finfördelat) på pluggen. Enl. varvet så kunde det vara rester efter lager byte som dom gjort på drevet under renovering. Varvet sa att jag skulle skölja drevet med diesel och fylla på med ny olja.
Nu vill jag vara säker på att det fungerar som det skall och om jag river tänkte jag samtidigt byta kona som jag inte vet om det är mässing eller metall. Varvet "tror" att det är mässing och då skall det vara det dyrare typen av olja, SAE75W90. Jag har alla verktyg för jobbet och om jag ändå river kan man lika bra byta konan tänkte jag.

//Anders Kangemo

 

Hej igen,

Spån i drevet kan mycket väl bero på att kuggdreven är på väg att ta slut. Kolla dreven speciellt pinion underhuset de brukar gå flisor ur dem.
Är det mycket spån kan samtliga lager behöva bytas. Jag har själv gjort det några gånger (åt kunder) priset ca 1/2-3/4 av ett nytt drev beroende på vad som måste bytas. Lagerras och drev/kuggras är inte lönsamt att åtgärda på verkstad då det är för många timmar att åtgärda billigare med nytt drev.

Till mässings kona rekommenderas mineralolja till de nya stålkonorna syntetolja för transmissioner 80W90.
Sierra har något billigare olja avsedda för Volvo DP drev finns på Hansen racing.


/Lars

Vi använder cookies för att personalisera innehåll och annonser, för att använda sociala medier-funktionalitet samt för att analysera besökstrafiken. Vi delar data med sociala medier, annons och analyspartners vilka kan kombinera datan med annan information som du delat med dom. Genom att använda hemsidan godkänner du användningen av cookies som beskrivs i våra villkor.
Den här webbplatsen kan innehålla marknadsföring av alkoholdryck.