LivetOmbord

Problem med sjövattenkyld Volvo Penta

Fråga: Hej! Har en Volvo Penta 8.1 GI som är sjövattenkyld. Har båten på land och har råkat ut en gång att den slutat suga vatten för att sen komma igång igen med spolmuff. Har sen gått varm 2-3 gånger på 1000 varv så att signalen har startat och då har jag stängt av motorn

Text: Redaktionen • 2014-08-03 Uppdaterad 2014-08-03

Fråga:

Hej!

Har en Volvo Penta 8.1 GI som är sjövattenkyld.

Har båten på land och har råkat ut en gång att den slutat suga vatten för att sen komma igång igen med spolmuff.

Har sen gått varm 2-3 gånger på 1000 varv så att signalen har startat och då har jag stängt av motorn då jag försökt tratta i glykol genom spolmuff.

Nu suger den inte alls genom spolmuff eller i kar.

Har bytt impeller men den suger ändå inte.

Rev impellern igen och har vatten dit i båda slangar.

Tog också bort termostarhus och den grova slangen upp till huset var vattenfulld/tryck men utgående 3 var tomma.

Vad kan jag kolla på nu?

Kan det vara termostaten som kärvar?

Dock borde väl det komma vatten tillbaka genom drevet och det gör det inte.

Känns som det är stopp någonstans efter impeller.

Tack på förhand!

Mvh Johan

 

Svar:

Hej Johan.

Jag har dålig erfarenhet att köra Volvo drev med spolmuff då det är svårt att få tätt mellan spolmuff och drev. Minsta läckage resulterar i att motorn inte förmår suga in kylvatten. När jag konserverar använder jag numer nästan bara en drevsäck.

http://www.carparts.se/marintillbehor/258-drevsacken-d2.html

Det går även att lossa slangen som går till sjövattenpumpen på insidan av drevskölden eller vid pumpen samt montera en sugslang och suga direkt ifrån en hink.

 

Med vänlig hälsning

Lars Lundbladh

Praktiskt båtägande


Text: Redaktionen • 2014-08-03
LivetOmbord
Scroll to Top