Båtexpert Lars Lundbladh

Fylla glykol i kall motor

Fråga:   Hej!   Jag skulle bli jättetacksam för hjälp med hur jag skall göra efter att min mercruiser 4.3 l v6 kokade. Hade båten gående på tomgång då den helt plötsligt kokade och såg när all ånga var borta att det var hål i expansionskärlet. Har bytt kärl och bytte även slangarna mellan kärlet och

Text: Jens Augustinsson • 2015-12-04 Uppdaterad 2022-03-22
Fråga:
 
Hej!  
Jag skulle bli jättetacksam för hjälp med hur jag skall göra efter att
min mercruiser 4.3 l v6 kokade. Hade båten gående på tomgång då den
helt plötsligt kokade och såg när all ånga var borta att det var hål i
expansionskärlet. Har bytt kärl och bytte även slangarna mellan kärlet
och värmeväxlaren.
 
Fyllde på glykol i systemet men det mesta av glykolen blev stående kvar
i kärlet, glykolen sjönk efter någon timme så att det gick att fylla på
i kärlet igen. Trodde att motorn skulle suga i sig glykolen direkt men
antar att det på något sätt är luft i systemet efter att den kokade.
Skulle vara extremt tacksam för ett snabbt svar och all hjälp jag kan
få i detta ärende då jag har ett par fisketävlingar inbokade inom ett
par veckor.
 
Med vänlig hälsning,
Kenneth Magnusson

 

Svar:

Hej Kenneth,
 
När motorn är kall så kan det ta tid att fylla på glykol. Vill man att det
skall gå fortare kan man lossa termostathuset och ta ut termostaten, fyll
först på motorblocket genom termostathuset. Montera sedan tillbaka
termsostaten, starta motorn och fyll på kylarvätsaka vartefter nivån
sjunker.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Lundbladh
Praktiskt båtägande

Text: Jens Augustinsson • 2015-12-04
Båtexpert Lars LundbladhLivetOmbordFråga expertenMotorer
Scroll to Top