Har motorn tillräckligt många hästkrafter?

Fråga:

Hej, jag och en barnfamilj har sett en Ryds 615 GTX som är till salu. Tyvärr har vi svårt att hitta information via nätet om tester som är utförda på denna båtmodell. Så nu undrar jag om ni kan ge tips och råd. 

Båten (från 2001) som är till salu har bara en 100 hk Yamaha 4-taktare (1999). Den information som vi ändå kan hitta, gör gällande att 150 hk rekommenderas. Alltså en motor som har 50 procent fler hästkrafter.
Då tolkar vi det som att båten blir för seg/slö och inte fungerar med vattenskidor/vattenlek med mera.

GTX-skrovet verkar vara byggt för att båten ska kunna plana bättre/lättare. Men motorn känns ändå inte optimal. Vi har full förståelse för om ni inte kan komma med några bra tips och råd.

Men jag tog mig i alla fall friheten att fråga.

Vänligen Daniel 

Svar:

Hej Daniel! Generellt är det så att en motor med fler hästkrafter oftast har en större slagvolym, vilket innebär ett högre vridmoment. 

På Yamahas 100 hk och 150 hk skiljer det en liter i slagvolym, 100 hk har cirka 1,6  liter medan 150 hk har 2,6 liter.  Detta innebär att 150 hk inte bara har en högre toppeffekt utan också har ett större vridmoment och är mer dragvillig, och det är  lättare att få upp båten i plan även med last.

Det är svårt att avgöra om 100 hk räcker för att få båten att plana med mycket last (till exempel vattenskidor). En propeller med lägre stigning kan vara lösningen, men då förlorar man toppfart och riskerar att övervarva motorn. En ställbar propeller, till exempel Propulse, kan också vara en lösning, men då måste den ställas om för olika ändamål, vilket kan vara lite bökigt. Att montera trimplan kan vara en annan utväg.  

Testkör gärna båten med last, till exempel många personer ombord, gärna placerade långt bak i båten, och kontrollera om båten verkar seg eller kommer lätt upp i planingsfart.

Lars