Motoreffekt bensin vs diesel

2016-09-27

Fråga:

Hej,

Jag har precis lagt handpenning på en båt, som mina båtgrannar avrått
mig från att köpa maa törstig V8 bensinmotorn. Båten är en Becker 30 i
aluminium och motorn en Ford commander 460 med 340hk och drev vp280sp
som gör ca 27knop. Båten är 9m x 3,2m.

Idag har jag en båt från Boghammar som jag ska sälja. Den är ca 8,5m x
2,8m och också i aluminium. Motorn är en diesel vp aqad40B (165hk
turbo) med vp280dp. Båten gör ca 25knop.

Om man ska byta till en diesel, tänker jag att eftersom båtarna är
ungefär lika stora, borde en diesel på 165-200hk borde kunna funka. På
forum sägs det dock vara alldeles för klent och att bör vara närmare
300hk även för en diesel.

Själva frågan: Skillnad kraft Diesel vs Bensin?
Om man idag har en 340hk bensinare och vill byta till Diesel, hur ska
man tänka på antal hk? Idag maxar den ca 27knop med ett vp280sp, men
max är inte så viktigt, ca 20 räcker. Skulle en diesel på ca 165hk
kunna räcka till?

Likaså, bensinaren, tankar på vilken bensin den bör köras på och
förbrukning, om värt ett byte eller ej?

Tack på förhand!
Andreas

 
 
Svar:
 
Hej Anders,
 
Att gå från en stor( slagvolym 7.5 liter) V8 på 340hk till en Diesel på 165
hk kommer att sänka toppfarten rejält, båten kommer troligen inte att komma
upp i planingsfart. I de uppgifter jag hittar på Becker 30 med Volvos AQAD40
motor är  toppfarten ca 16 knop. Man kanske kan räkna med en marschfart runt
12 knop med 165hk diesel.
 
Bränsleförbrukningen sjunker en hel del från V8 som kan dra mellan 2-2.5l/M
(nautisk mil) till ca 1-1,3l/M för dieselmotorn. En V8 kan köras på 95
oktanig bensin på äldre motorer kan det ibland behöva tillsättas
blyersättning.
 
En modern diselmotor på ca 250-300hk och en slagvolym på ca 4-6 liter är
jämförbar med din V8 motor, tex Volvos D6 eller möjligen D4 en den äldre
KAD44 eller KAD300. Med dessa motorer kommer du upp i samma toppfart eller
kanske tom lite högre fart med betydligt lägre bränsleförbrukning.
 
Nackdelen är inköpspriserna som för dessa motorer är jämförelsevis högre. Skall du ha
båten länge och kör långa sträckor kan investeringen med en ny diselmotor
motiveras, på sikt kommer bränslepriserna att stiga och med dieselns lägre
förbrukning  bör det gå att räkna hem bytet.
Ett tips leta begagnade Volvo D6 eller D4 motorer. Alternativt kan du titta
på nya FTP eller FNM dieslar som bör passa din båt.
 
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Lundbladh
Praktiskt båtägande