LivetOmbord

Buster XXL, imponerande

Äpplet faller inte långt från trädet. Nya Buster XXL är en av de senaste förgreningarna i en lång tradition av robust båtbyggeri. Och den har mycket gemensamt med sina syskon.

Text: • 2000-12-31 Uppdaterad 2022-06-07
Äpplet faller inte långt från trädet. Nya Buster XXL är en av de senaste förgreningarna i en lång tradition av robust båtbyggeri. Och den har mycket gemensamt med sina syskon.

2001-01-01

Buster XXL, imponerande

En liter aluminium väger 2,7 kg. En liter glasfiberarmerad plast väger 2 kg. Trots den lägre specifika vikten väger en aluminiumbåt mindre än en plastbåt. Orsaken är att aluminium är starkare och segare. Skrovet behöver inte göras så tjockt. Att aluminium tål det vardagliga slitaget bättre än den  äggskalskapslade glasfiberarmerade polyestern, borde göra det till det ideala båtbyggarmaterialet – i alla fall till mindre båtar som ju alla mer eller mindre är skapta som askar. Men icke så. Aluminiumbåtar är populära blott på ostkusten. Göteborgare med omnejd tror inte på kombinationen aluminium och salt vatten. Finska Buster är det dominerande aluminiummärket sedan decennier. Kvalitén har alltid varit bra. På senare år har finishen – detaljarbetet – blivit bättre och bättre; den stumma metallkänslan är borta. Komforten har blivit bättre.

Buster XXL, imponerande

 En fšör storleken djup V-botten (19¡ vid  akterspegeln) ger en mjuk gŒång i inomskäŠrssjöšn utan obehagliga šöverraskningar. Aktersoffans yttersta del kan fŠällas sŒå att man kommer Šända ut till relingen.

Senaste tillskottet i den åtta modeller stora modellparken är snäppet mindre än flaggskeppet Magnum och  har döpts till XXL. Den är halvmetern längre än den populära XL och 20 cm bredare. Den i siffror inte så märkvärdiga ökningen har gett en ordentlig volymökning och avsevärt bättre komfort. Den är – liksom XL  – godkänd för sju personer och det finns sittplatser för alla. Tre i det öppna fördäcket och fyra i den  vindskyddade sittbrunnen – två i stolar bakom vindrutan och två på akterbänken. Några detaljer imponerar på mig – förutom sjöegenskaperna: Stadiga grabbräcken runt hela båten mynnar ut i dubbla stävräcken. Aktertoftens ändar kan fällas så att man kan komma ut ända till akterspegeln vid  förtöjningar. Utmärkta stuvutrymmen. 115 liter stor, inbyggd bränsletank. Kapellgarage. Buster XXL är rolig att köra. Den följer förarens intentioner utan tvära kast eller sladd i branta girar. Skrovet har ett 19° djupt V och klyver sjöarna mjukt. Rekommenderad motoreffekt är 70-115 hk. Med en 4-takts Yamaha 80 hk är toppfarten 33 knop och bränsleförbrukningen 0,80 l/nm med två personers belastning. På en lagom marschfart kring 25 knop drar den 0,60 l/nm. Den som väljer Yamaha 100 hk 4-takt får 37 knop på topp (0,85 l/nm) och förslagsvis 30 knop i marschfart (0,78 l/nm). Både fartresurser, gången och  bränsleförbrukningen imponerar.

Buster XXL, imponerande

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: • 2000-12-31
LivetOmbordPB PremiumTestarkivMotorbåt
Scroll to Top