FinnMaster 7100, lätt ålderstigen

Finnmaster 7100 har fått en nolla till i efternamnet. Men det ändrar ingenting.

 2001-04-01

Ännu en mitthyttbåt har piggats upp med glada färger och en nolla till på slutet av modellbeteckningen. Den 7,10 meter långa båten heter numera Finnmaster 7100. Den ser ut som alla mitthyttsbåtar med några ljuspunkter som skiljer den från mängden.
Motoralternativen är alla tänkbara, inombordare bensin (135-210 hk) eller diesel (120-160 hk) eller utombordare (90-175 hk). Jag väljer utombordare i första hand, ca 150 hk. Som andra alternativ tar jag bensin, gärna en 6:a som går tyst. Diesel är ett alltför högljutt alternativ för att komma ifråga. Det går uppenbarligen inte att komma tillrätta med stomljuden som gör hela båten till en resonanslåda.
Fartresurserna hamnar någonstans mellan 25 och 35 knop. Ett motoralternativ med en marschfart som landar kring 25 knop är perfekt. Skrovet är relativt platt, bogarna breda. Fothög inomskärssjö vållar inga problem, men 8 m/sek på öppna fjärdar kan bjuda på en lustiger dans. Det finns egentligen bara två alternativ: Stå på och hålla i eller dra ner så skrov och vågdal svänger i samma tonart.
En mitthyttsbåt slarvar bort halva båten. Fördäcket kan man varken lasta tungt eller sitta på under gång. Men det är behändigt när man ska iland. 

Det enda originella med Finnmaster 7100 är stor frihet att välja motor (bensin, diesel, utombordare), snygg soffa och ordentliga trappor ner till badbryggan.

Hytten är hur som helst relativt rymlig med plats för 4-5 personer på sofforna akteröver. Två får plats på förarsoffan om styrbord och en i stolen bredvid. Stolarna uppfällda blottar pentryts två sektioner. Sofforna kan bäddas, den om styrbord till en smal dubbelkoj. Alla sitter med god sikt. Föraren står med huvudet genom takluckan utan att axlarna far illa och händerna når både ratt och reglage. Akterdäcket är  sort som på alla mitthyttsbåtar, men ska prisas för trappor bordvards ner till en hyggligt stor badbrygga. Finnmarin är de senaste årens uppstickare i finsk båtindustri. Ett mycket välpolerat yttre, bra detaljlösningar och en medveten formgivning är en av anledningarna. Båtarna som sådana skiljer sig inte något från vad Bella eller Yamarin tar fram.