Buster Magnum, skoj - oj -oj

Jag, nya Buster Magnum och 12 sekundmeters medelhavsvind. Mycket roligare än så blir det inte.

 2001-12-01

Jag kan erkänna att jag aldrig varit riktigt imponerad av Busters båtar. Visst, de är suveräna som laståsnor och oömma skärgårdsjeepar. Men som åkbåtar för familjen tycker jag de är skumpiga, stötiga och obekväma. Men nu får jag anledning och ändra på mina åsikter.

EFTER FYRA ÅRS klurande, fnulande, och ett antal prototyper senare, verkar Busters utvecklingsavdelning ha funnit en vinnande formula. Borta är skramlet. Borta är dunset och njurstötarna. I dess ställe träder en solid och välavvägd aluminiumbåt fram. Busters egna män kallar den Generation 4. Och det råder inga tvivel om att detta är något helt nytt. Det är inte någon uppgraderad gamling det handlar om utan en helt ny båt. Båten är bottnad med ett nytt skrov med 20° bottenvinkel, vilket känns. Istället för dunk, klyver den sjöarna och kastar ut det mesta vattnet från förare och passagerare. I alla fall när farten hålls hög och båten får jobba från vågtopp till vågtopp. Drar jag ned på densamma, dopar den ned mellan vågorna, tar dem med nosen och skrovsidorna orkar inte riktigt hålla ryksjön borta från sittbrunnen.

Bra! Välstoppad stol och bra kontroll över reglage och ratt. Titta också på det snedställda fotstödet. Så ska det se ut.

SKYDDET OCH KOMFORTEN för föraren och passageraren i stolen bredvid är gott. Höga rejäla rutor och  välstoppade stolar ger turen trygghet. Ett extra handtag för passageraren att hålla sig i, vore ett plus när det studsar som värst. Föraren har bra kontroll över både båt och reglage. Självklart mycket tack vare hydraulstyrningen som är standard, men båtens suveräna balans har också stor "skuld" till trivseln. Borta är vinglet och obalansen som gamla Magnumen presterade i högre farter. Nu ligger båten med en bra anfallsvinkel mot sjön och tar sig fram utan skrammel och oväsen från inredningen.  Båten känns solid och trygg. Bra stöd för fötterna ger extra plus i kanten. All denna lovsång och bekvämlighet gäller emellertid inte samtliga ombord.

Är kapellgarage nästa trend? Snyggt är det i alla fall och praktiskt. Men det kräver god kapellvikardisciplin. Frågan är hur det ser ut efter några år? Och om de smarta gångjärnen tål den oömma behandling en aluminiumbåt kan få.

Sätter jag mig på aktersoffan blir turen mindre behaglig. Här hoppar det och studsar rejält i högre fart och jag har fullt sjå med att hålla mig kvar ombord. Och Busterns tunna dynor gör inte mycket för att lindra bakens plågorop. Samtidigt som det är ett helt nytt Magnumskrov som lanseras, är det också en  helt ny inredning som Buster Magnumköparen ställs inför. Magnum har plötsligt blivit en klädd båt med inredningsdetaljer som aldrig tidigare har setts, ens i närheten av en Buster. De fasta sätena och delar av pulpeterna tillverkas idag av en återvinningsbar mjukplast och dynorna av en skumplast som använts under många år i skogsmaskiner. Det är oömt som aluminium, men ger en hemtrevligare  atmosfär.

Smarta infällbara stuvfack i pulpeterna, gör Busterns stuvutrymme stora. Facken är så stora att både picknick-korgen och ölbacken får plats.

MEN DET ÄR inte bara materialmässigt som den nya Bustern förvånar. Den har också fyllts av roliga och intressanta lösningar. Ta aktersoffan som exempel. Delad i tre delar där sidostyckena går att skjuta in under akterdäck och ge ståtillgänglighet till knaparna. Eller så drar jag fram dem och får plötsligt en U- soffa till skänks. Akterom soffan ett snyggt insmuget kapellgarage, som ger kapellet gott skydd – när det stuvas ordentligt. Ytterligare tankeverksamhet göms i de utfällbara stuvlådorna i pulpeterna. Med gångjärn i nederkant och snäppfästen i ovan viker jag enkelt ut lådorna, stuvar det jag vill och trycker sedan in dem igen. Rymmer tillsammans mer än väl packningen för en helg. Vattentätt och skyddat. Innan utrymmet för testen tar slut, är det på sin plats med en ekonomisk redogörelse och lite eftertanke.

NYA BUSTER MAGNUM är, på kundernas begäran, konstruerad och godkänd för upp till 200 hk. Vilket i praktiken ger en toppfart på närmre 50 knop. Vilket säkerhetsmässigt är helt åt skogen såvida köparen inte är en synnerligen duktig förare. Att ekipaget i sig klarar 50 knop råder det inga tvivel om. Men till den vanlige kunden är 150 hk klart tillräckligt. Både prestandamässigt och ekonomiskt. Slutnotan på ett utrustat exemplar med 200 hk på akterspegeln, hamnar runt 400 000 kr. En stadig prislapp för en knappa  sju meters styrpulpetare.