Finnmaster 6800 WAC, åter till naturen

Finnmaster har med sin 6800 WAC verkligen anammat den franske filosofen Rousseaus tes: "åter till naturen". Båten är ytterst lämplig för ett enkelt, naturnära och samtidigt ganska bekvämt båtliv.

2003-01-01

Walkaround-konceptet är en suverän nygammal uppfinning. Namnet säger precis vad det handlar om. Man ska kunna går runt i båten utan att riskera att stå på öronen, som man lätt gör på ett halt sluttande däck. Utförandet framgår med all önskvärd tydlighet av bilden på föregående sida. Ett bra  koncept får alltid uppföljare. Följaktligen ploppar det nu upp daycruisers, flybridgebåtar, ja till och med segelbåtar med walkaround. En av de senaste i raden är Finnmaster 6800 WAC där WA står för walkaround och C för  Cabin.
Man har helt enkelt byggt på en kabin på den vanliga walkaround-båten och därmed fått en båt med större möjligheter. Inte bara en dagtursbåt fina sommardagar. Nu kan man nyttja båten långt in på hösten för till exempel fiske. Wallas kombinerade spis/värmare ser snabbt till att värmen i hytten blir behaglig. Nackdelen med kabin är förstås att man tvingas in i hytten även i solsken i stället för att sitta ute i det fria. Akterdäcket är för litet att vistas på under färd. Konstruktören har dock gjort allt för att skapa kontakt med vindar och vågor med en jättelik taklucka. En nackdel som gäller alla kabinbåtar är svårigheten att förtöja när man kör ensam. Det tar sin tid att komma ut genom akterdörren och fram på fördäck.

En öppen, okomplicerad inredning och en bekväm förarplats är det bästa med Finnmasters senaste kabinbåt.

Okomplicerad
Finnmaster byggs av OY Finn-Marin i Karleby vid Bottenhavskusten. Företaget grundades 1990 och har specialiserat sig på mindre båtar mellan fyra och sju meter. Produktionen ligger på 500 båtar om året varav 65 procent går på export. Det är en konst att bygga små båtar. Det gäller att acceptera  att båtarna är små och därför har begränsade utrymmen. Tyvärr något många inte inser utan plockar in toaletter, pentryn, garderober och andra utrymmeskrävande moduler. Följden blir en plottrig båt utan  rörelsefrihet.
Finn-Marin har vana vid små båtar och går därför inte i den fällan. 6800 WAC är föredömligt okomplicerad i planlösningen vilket framgår tydligt av bilden ovan. Två stolar. Bakom dem ytterligare två sittplatser. Ett litet pentry som kan göras större när passagerarstolen fälls framåt. En förpik med två kojplatser. Ett akterdäck Det är det hela. Det som skapar rymd är den stora öppningen in till förpiken. Man förlorar i avskildhet, men vinner massor i utrymme jämfört med att ha en dörr till förpiken. Vill man vara i fred där framme får man sätta upp ett draperi, om man nu till äventyrs skulle vara fler än två ombord. Ytterligare frihetskänsla fås av de stora rutorna, takluckan och den stora dörren akterut. Det känns inte som man sitter inomhus.

Litet akterdäck
Förarplatsen har god sittkomfort. Instrumenteringen är väl synlig och sikten genom vind– och sidorutorna är mycket bra. Inte minst viktig är sikten bakåt genom glasdörrarna. Även den får fullt godkänt. Någon bra plats för sjökort finns inte. Ett offer för att få en öppen förpiksingång. Den största nackdelen med en kabinbåt i den här storleken är akterdäcket. Det är litet och för trångt för annat än att fiska ifrån eller bara vistas på. Det är knapert om plats för bord och stolar om man skulle vilja sitta ute och avnjuta en middag. Men det är bara att välja. Antingen en skyddad inomhusbåt som den här eller en helt öppen walkaroundare. Det går inte att få allt. 

Framkomligheten på däck har jag berört. Den underlättas inte bara av det nersänkta skarndäcket utan även av ett kraftigt sidoräcke och bra grabbräcken på rufftaket. Lägg till ett djupt skyddat akterdäck och en stor badbrygga som man lätt kommer upp på från vattnet så förstår alla att detta en säker och trygg båt.

Testbåten var utrustad med Mercruisers nya diesel på 116 hk, vilket är i minsta laget. Toppfart 28 knop.

Ekonomifart 20 knop
Jag testade båten i fem sekundmeters vind och måttlig sjö. Jag fick emellertid tillfälle att köra henne i några rejäla ångbåtsvågor och kunde då se hur hon klarade den uppgiften. Sjöegenskaperna är mycket fina. Hon tar sjöarna mjukt, utan hårda stamp och känns behaglig att köra. I kurvorna följer hon  lugnt och jämt med i rattrörelserna utan några som helst tendenser att knipa fast eller kana ut för mycket. Precis vad man kan kräva av en modern båt alltså. Överbyggnaden gör båten lätt sidvindskänslig. Hon lutar lite mer än normalt mot vinden då den kommer in rakt från sidan. Testbåten var utrustad med Mercruisers senaste diesel på 116 hk. Motorbeteckningen är D1,7l DTI. Den kändes lite slö och toppfarten blev måttliga 28 knop. Detta med standardpropellern 19" Black Max. Med stålpropeller ökar farten säkert med två knop. Bensindrivna alternativ på 135 och 190 hk finns för den som vill åka fortare. Här är några värden med dieselmotorn med 270 kg last och 30 liter i tanken.