Buster XL, xtra lekfull

Busters transformering från tung arbetshäst till sprallig cirkushäst är härmed utförd!

 2004-06-01

BUSTER XL är den andra modellen i Busters sortiment, som genomgår en total revision. Busterfolket själva kallar den generation fyra – jag kallar den "nya Buster". För skillnaden är stor. Exteriören har fått lyft med modernt designtänkande lånat från bland annat bilindustrin. Några extra veck på friborden, och rätt dimensionerade färgfält har gjort underverk. Istället för den gamla arbetshästen träder en modern styrpulpetare fram, som inte ber om ursäkt för sitt utseende. Den gråa aluminiumfärgen drar inte längre ned utseendet, utan signalerar att "detta är en båt som tål det mesta". 

Men Busterfolket håller fortfarande hårt i designtömmarna. Därför är det nya linjespelet framtaget så att det i framtiden kommer att passa samtliga övriga modeller i Busterprogrammet. Det syns tydligt om nya XL läggs sida vid sida med nya Magnum. På långt håll och med lite dåliga glasögon är det bara färgen som skiljer dem åt. Den gamla inredningen har också fått stryka på foten för en modernt designad och jobbad interiör. Möbleringen är förvillande lik storasyster Magnum. Samma former, samma design och samma material gör att det bara skiljer ett nummer i storlek mellan dem. Men medaljen har en baksida. Buster håller sakta men säkert på att tappa nyttostämpeln, och med den mycket av själen.  Buster har vunnit sin popularitet genom att förse oss med vattnets små laståsnor. Oömma och slitstaka har Bustrar gjort hård tjänst vid sommarstugorna. Men i nya XL skulle jag dra mig för att slänga cementsäckar, spiklådor och en trave brädor i båten. Och då har mycket av vitsen med aluminiumet försvunnit.

Förarplatsen drar sig alltmer åt bilhållet. Och varför inte? Bilindustrin lägger ned miljarder på god förarergonomi, så varför ska man sitta sämre i båten? Nåväl, jag sitter djupt ned i stolen och skyddas effektivt av rutorna. Stolarna är vettiga, men fortfarande ett skämt jämfört med en bil i motsvarande prisklass. Eftersom jag vet att en ordentligt fjädrande stol inte kostar mer än 8 000 kr, förundras jag över  att de inte är standard på samtliga båtar över 200 000 kr. Intrumenten sittter prydligt på rad. Skärmar och andra digitala lösningar får placeras där det känns bra.

När jag fäller gasreglaget blir det riktig sportbilskänsla ombord. Båtens 650 kilo skjuter fart utan planingströskel eller konstigheter. Toppfarten runt 40 knop nås och jag börjar arbeta med ratt och reglage för att få båten ur fattningen. Jag lyckas inte. Medelhavet hjälper till så gott det kan med dryga halvmetern höga dyningar som bryter lite då och då. Men Buster, han bara ler. Och hoppar, studsar och landar – alltid på rätt köl. Utan att ta över sig svall eller ge mig smisk i ändan. Det är bara när jag  maximaltrimmar motorn på plattvatten och med näppe passerar de 40, som den börjar överplana något. Blir lite vingligt innan jag trimmar in något och tendenserna försvinner. Beteendet ger inte några  minuspoäng till ekipaget, men skickar ändå signalen att 115 hk är den maximala motor som ska hänga därbak. Annars talar vi om ett annat slags båtåka. Mycket av båtens beteende i sjön härrör från balansen. Tyngdpunkten är placerad så att skrovet inte vill sticka upp nosen i vädret. När båten jobbar mot vågorna, lyfts hela båten samtidigt och jag, som förare, slipper det obehagliga pendlandet långskepps.

 Att kliva ombord förifrån är en enkel match. Med dubbla hajfenor på fördäck kan det inte gå fel.
Under fördäck ryms inte så mycket: En verktygsväska och några fendrar – sedan är det fullt. Durken är fortfarande i industriplyfa. Slitstarkt men också hyfsat enkelt att byta ut den dagen utseendet har havererat.

Vill jag bada, bjuds väg över kapellgaraget i aktern. Små däcksytor och en badstege som går att nås från vattnet. Bra!

Rotationsgjuten polyeten är hemligheten bakom Busters nya inredning. Metoden har öppnat dörrarna för nya former, som både skulle vara dyra och svåra att ta fram i traditionella material. Polyetenet har också fördelen att vara oömt. Dock begriper jag inte sjökortsborden. Blir bara en avstjälpningsplats för tuggummipaket, Bamsetidningar och annan bråte. Komfort är ett nytt ord hos Buster. Bakom höga skyddande pulpeter blir det behagligt att vara. Som grädde på moset har Buster en ny rullgardin, som lätt kan täcka för draghålet mellan pulpeterna. Grabbräcket är bra. Tål att rycka i och lämnar god plats för fingrarna.