Finnmaster 59 SC

Finnmaster 59 SC är en familjebåt för den som vill frakta sig ut i skärgården en solig dag. Blåser det mycket med höga vågor kommer det förmodligen bli jobbigt.

2010-04-01

Jag drar på med Finnmaster 59 SC och trimmar ut tills jag når toppfarten 38 knop. Det går behagligt, lugnt och jag drar på genom svallvågor och känner knappt något i det lilla skrovet. Yamarin 61 CC, som jag kör samma dag, är mer nervös i sidsjö, men har mer pondus i med- och motsjö. Yamarin 61 CC är fyra decimeter längre än Finnmaster 59 SC och Yamarin 61:an är godkänd för åtta personer och Finnmaster för sju. Det säger en del om bärigheten. Lägger helt om och tycker att Finnmaster behåller varvet genom hela svängen bättre än Yamarin 61 CC med 115 hk. Men skrovet sladdar lite och tar ett vidare spår. Men den känns snabbare.

FINNMASTER 59 SC är en trevlig dagtursbåt med få minus. I sjön gör den mycket bra ifrån sig. Jag kikade på en båt som kom senare i produktionen och den har ett smart räckverk i nackhöjd vid aktersoffan.

RENT BILDLIGT jagar Finnmaster Yamarin, de båda märkena är så nära konkurrenter man kan vara  och på ytan är skillnaderna små mellan båtarna. Det är när jag lägger dem bredvid varandra vid bryggan och kan hoppa mellan som jag ser skillnaden tydligt.
Finnmaster 59 SC är en familjebåt för den som vill frakta sig ut i skärgården en solig dag. Blåser det mycket med höga vågor kommer det förmodligen att bli jobbigt. Jag kör i en finsk insjö som bjuder på väldigt lite motstånd. Stuvutrymmet är viktigt på en liten båt, och det fi nns gott om plats i de dränerade stuvutrymmena i tofterna fram, och tack vare att fendrarna har ett garage frampå pulpeten stjäl de ingen plats från matsäck och tält. Akterstuven är mycket, mycket mindre än den på Yamarin 61 CC – fyra decimeter hit eller dit på en så kort båt påverkar mycket. Är stuvutrymmet avgörande för ditt köp ska du titta en extra gång på de båda båtarna. En stuvmatch vinner Yamarin tydligt, och den rör luckornas konstruktion. 

Det finns inga gasdämpare i luckorna till Finnmasters stuvutrymme. Har jag händerna fulla med att hålla ordning på småungar är det irriterande att behöva använda en hand bara för att hålla upp luckan medan jag packar in grejer. På förarplats finns ett handskfack, och det har samma problem.

DYNORNA ÄR SKÖNA och här framme kan man skapa en solsäng. Fenderstället är praktiskt.

FÖRARPLATSEN ÄR BÄTTRE än många konkurrenters. Stolarna är sköna, reglagen sitter rätt och vindskärmen är bra. Men jämfört med Yamarin hamnar den på efterkälken – den är tajtare, man har allt närmare kroppen och finishen är ett snäpp vassare.

FÖRARPLATSEN HAR annars inga fel. Fotstödet är vinklat, navigatorn sitter i blickfånget och Yamahas utmärkta elektroniska instrument (bränsle- och varvtalsmätare) är lätta att läsa av, även om jag skulle ha placerat dem på samma sida om navigatorn. Gasreglaget sitter bra till och rutan har en kraftig båge som är lätt att greppa. Men Yamarin 61 CC är ändå snäppet mer genomtänkt.
Förarplatsen känns tätare och instrumenten sitter smartare. När jag sitter ned i Finnmaster 59 ser jag sämre och jag önskar att stolarna kunde höjas. En fördel har dock stolarna: På Yamarin 61 CC måste man vika upp stolsklaffen för att skjuta fram sätet. På 59:an sitter skjutreglaget bättre placerat bakom ryggen.

KAPELLGARAGET är grundare än på Yamarin 61 CC. Tyvärr fick vi aldrig tillfälle att testköra med kapellet uppe.

KAPELLGARAGET är väl grunt på Finnmaster 59 SC (bara hälften av 61:ans djup) och kapellet är dyrt: 16 000 kronor för ett som täcker aktern. Aktersoffan är inte lika skön som Yamarin 61 CC, men den har ett överlägset handtag på kapellgaraget som gör platsen säker i grov sjö. Badbryggan är kanonbra, men – precis som hos konkurrenten – saknas det ett räcke när man ska ut på badbryggan. Små barn och stela vuxna behöver alla grepp de kan få när de ska ut på aktern. Jag saknar också de smarta små stegen som finns över hela Yamarin som gör det enkelt att kliva ombord utan att skita ned dynorna.

BADBRYGGAN är i samma klass som Yamarin 61 CC, men Finnmaster saknar steget i motorbrunnen som gör att man smidigt kan gå förbi motorn.

FINNMASTER 59 SC kostar 340 000 kronor med en Yamaha 115-hästare, den största godkända motorn, som känns helt lagom. Yamarin 61 CC kostar 380 000 med samma motor och jag spår att  andrahandsvärdet blir bättre hos Yamarin. Så trots det högre priset skulle jag köpa den. Men med 115 hk på akterspegeln är Finnmaster 59 SC fortfarande roligare.