Yamarin 61 cc, långtest

Smartare än konkurrenterna. Det är upp till bevis för vår långtidstestbåt: Yamarin 61 CC med 150 hk. Fem månaders stenhårt arbete för redaktionen satte sina spår. Men vi är mycket nöjda med prestationen.

 2010-04-01

Grundligt. Det är rätt beskrivning av den här båttesten. Alla möjliga har varit med och tyckt under de fem månader vi kört båten: vattenskidåkare, barn, vuxna, båtovana och yrkesfolk. Och visst har det  hänt en del med båten. Jag hämtade vår Yamarin vid Lidingöbron i Stockholm, den kom med lastbil från Finland, och vid leveransen hade den bara gått några timmar under en tvådagarstest i en finsk insjö. Där var jag också med, och under testtillfället hade jag möjlighet att testa Yamarin 61 CC och samtidigt konkurrenten Finnmaster 59 SC. Med likadana 115-hästare på akterspegeln upplevde jag att körkänslan var rätt lika mellan båtarna, bortsett från att Yamarin är känsligare för sidsjö, att  Finnmaster är slingrigare i låga farter och med större tendens att slira ut med häcken och
att Finnmaster 59 SC var lite roligare än Yamarin 61:an med 115-hästaren. 

Men när jag satte mig i Yamarin 61 CC med 150-hästaren var det en helt annan upplevelse. Båten växte ifrån Finnmaster, som maxar 115 hk, och blev en lynnig hingst som hade mycket att ge och som krävde en hel del av sin förare. Den blev aningen nervös med 150 hästar, men eftersom vi körde i en insjö med ganska små vågor var det inget problem. Som förare har man bra kontroll både stående och sittande, och passageraren i framsätet sitter också bra. Men efter en tur i vattnen mellan Stockholm och Vaxholm visade sig baksätet vara ett mindre roligt ställe att sitta i när man kör med öppna spjäll. Personen som var med på färden var ovan att åka fort och ställde sig hellre bakom oss vid pulpeten än att sitta i baksätet, som saknar bra räckverk. Finnmaster är bättre utrustad därvidlag. 

DURKEN är av Aicona, ett konstmaterial som har tålt allt vi utsatt det för under säsongen.

DEN KLART BÄSTA FARTEN för skrovet är någonstans i närheten av 28 knop, då går hon bra i alla typer av sjö, förbrukningen är låg och motorn är tyst. Och man slipper nervositeten i sidled. Kom ihåg att det inte är farligt att båten går högt i vattnet, och hon uppför sig mycket stadigare med fler ombord. Och jag tycker personligen om att köra en båt som kräver något av sin förare och väljer därför fler hästkrafter. 34 Förarplatsen är mycket bra, men det finns några nackdelar: Stolens rörelse i längdled bestämmer man med en pinne som sitter under den uppfällbara klaffen i stolens framkant. Det är osmidigt och det krånglar varje gång stolen ska justeras, och det måste jag göra varje gång jag  täller mig upp, annars tar benen i. I handsfacket sitter en fjäder som ska hålla upp luckan och den är helt idiotisk. Packar man ner något som kommer åt fjädern slår luckan igen av sig själv. Yamarin har sagt  att de ska åtgärda den detaljen.

Annars är förarplatsen mycket tät och ergonomisk. Vinklat fotstöd, navigatorn bra placerad och stolarna känns mycket bättre än de som sitter i Finnmaster, trots att jag inte kan se någon skillnad på dem. Den hydrauliska styrningen är fi n och ingår i standardutrustningen. Vi gjorde en backövning mellan bojar och då visade det sig tydligt hur viktig styrningen är, och 61:an är mycket enkel att sköta i hamn, så länge inte vinden tar tag i det lätta förskeppet. Då lägger sig båten i vindögat hur man än parerar. 

FÖRARPLATSEN får högt betyg. Den är mycket tät kring föraren – allt sitter nära, lätt åtkomligt och på rätt ställe.

INGET SLARV. Det är full pott på ordning och reda-betyget.

Ett tecken på kvalitet är att man inte ser en enda kabelhärva i båten – kråkboet under Finnmaster 59 SC:s ratt sänder helt andra signaler.

BADBRYGGAN gör Yamarin 61 CC till en båt för hela familjen. Ungarna älskar att sitta och plaska här.

ANDRA DUMHETER MED BÅTEN är fästena för kapellet som sitter på insidan av skrovsidan. Mina barn rev upp sig på dem när de sprang barbenta i båten och jag trampade nästan sönder ett fäste. Vi hittade också en spricka inuti stuvfacket fram, som inte orsakats av något handhavandefel. Jag kikade noga kring fästena för pulpeten, och små mikrosprickor hade bildats i plasten kring skruvskallarna. När jag pratade med Yamarin hade de själva också sett tendenser till sprickbildning och lär ha åtgärdat problemet. Fråga om du är spekulant. Som badbåt är 61 CC skitbra, och det enda jag saknar är ett längre räcke som man kan nå på väg ut mot badbryggan. Det var min fru som gjorde mig uppmärksam på det när hon försökte lotsa treåringen ut på aktern. Vår båt var utrustad med trimplan och de var läskiga när jag skulle hoppa i från båten första gången. Metallflapsen sticker ut en bit under badbryggan och hoppar man  nära badbryggan går det att riva upp benet på dem. Men det är inget problem när man vet om problemet. Flapsen rörde jag bara om båten var snedlastad, vilket var sällan. Det är möjligt att de gör  nytta ändå eftersom de förlänger vattenlinjen med två decimeter.

ATT TRIMMA ut i plattvatten är gött, men när skrovet börjar dansa kan det kännas olustigt om man är ovan.

BÅTEN HAR MASSOR av små enkla lösningar som t ex steget vid sittplatsen.

MIN SLUTSATS ÄR att Yamarin 61 CC är en mycket fin styrpulpetare som är värd sitt höga pris. Den går  mycket bra, även om man måste hålla igen i grov sjö om det sitter 150 hk på akterspegeln. Med den större motorn är båten sportig och väldigt rolig att köra – klart bättre än med 115 hk. Kanske vore den mest idealiska motorn för de fl esta en 130-hästare, men den har inte Yamaha i sitt program. Men viktigast av allt är att båten är genomtänkt. Ta den suveräna akterstuven och fotstegen som sitter  över hela båten och som gör det enkelt att kliva i och ur. De lösningarna ser enkla och självklara ut, men de flesta båtar i samma klass är inte lika smarta.