Buster L, slitvargen håller stilen

Nya generationen av Buster L är mer bruksbåt än någonsin, men bjuder samtidigt på en mycket tyst och stilla resa.

2010-09-01

När motvinden slår mot pulpeterna sitter Buster L som en snus under Peter Forsbergs läpp. Förutom ett lätt drag i kalufsen är här lika vindskyddat som på kontoret, trots att vi gör 28 knop i motvinden på Stora Värtan. Där gamla Buster L hade ett kapellskynke mellan pulpeterna sitter nu en plexiglasdörr som håller nästintill hermetiskt tätt utan att skallra i vågorna. En hit. Buster L är Fiskars kassako och bästsäljare som sålt i 15 000 exemplar sedan 1993. Att ändra på en favorit är förstås kinkigt och finnarna har farit fram med bomullshandskar. Ett otränat öga ser knappt skillnad på gamla och nya modellen. Buster L har vuxit 18 centimeter på längden och en centimeter på bredden, vikten har ökat med 30 kilo. Båten går fortfarande att slänga på en obromsad EU-trailer.

MEN VIKTIGAST ÄR att Buster L fortfarande mer är en laståsna än skrytbåt. Precis som i X och XXL  består inredningen av moduler. Enklaste versionen har styrbordspulpet, och kan sedan byggas på med extrapulpet, fler stuvfack, spölåda etcetera. Allt tas dit och dän med några skruvar. På testexemplaret med dubbelpulpet, kallad version L2, är däcket förut helt öppet med undantag för två pallar. De sitter fast  med fyra skruvar och kan tas loss på blankt 20 sekunder för att få ett 1,8 x 1,5 meters lastutrymme. I en tid när var och varannan tillverkare stoltserar med teakdäck i utrustningslistan är Busters oömma plywooddurk, införd på 1990-talet, en välsignelse.

SAMMA MODELL, eller? Gamla L (vänster) och nya är förvillande lika. Nykomlingens förskepp är dock bärkraftigare vilket gör att du kan lasta tyngre.

GAMLA L hade ungefär samma yta här framme, men nykomlingen är bättre på att lasta tungt. Friborden är högre och förskeppet bredare vilket ger större bärighet. Jag testade att stiga ombord på både nya och gamla L, och där gamlingen niger till rejält bar nya L mina 70 kilo utan att röra sig. Ställer jag mig på sidan lutar båten knappt tack vare flytelementen i skrovsidorna. Allt detta gör mycket för en torr och stabil gång när båten är tungt lastad. Med så mycket öppen yta blir förstås stuvutrymmena få och ganska små. Förutom förarens pall och de två på fördäck, som var och en rymmer en fullpackad kasse från mataffären, kan du trycka ned ankare och några fendrar bredvid bensintanken i aktersoffan. Ytterligare ett stuvfack/ankarbox finns i förskeppet. Har du behov av mer stuvutrymme får du sätta in fler pallar.

BÄST LASTYTA I KLASSEN? Troligen. Och det känns betydligt bättre att repa upp plywooddurken än ett teakdäck. Blir den sliten är det lätt att byta durk.

BUSTER ÄR EN FÖREDÖMLIG båt att lägga till med. För oss utan korsband är det plana förskeppet och hajfenan guld värda vid ombordstigning. De stora knaparna i plast har hängt med sedan 1990-talet och är  sköna att ta när det är kallt. Räcken att hänga fendrar i finns överallt och för den som aldrig lärt sig fenderknopen finns små snabbfästen att hänga korvarna i. Dunsar du ändå i bryggan är trösten att Buster  från och med i år slutat med ofoget att lacka båtarna. Det rena aluminiumet tål förstås repor bättre än lacken.

DÖRREN MELLAN pulpeterna känns ranglig och ser så ut, men håller ute vinden utan att skallra. På önskelistan står ett handskfack och gärna en plan yta för sjökortet.

JAG SITTER MED FOTSTÖD och bra sikt bakom ratten och enda klagomålet här är att ryggstöd saknas. Testbåten saknar nämligen kapell och därmed kapellgaraget som fungerar som ryggstöd. Gamla L hade både sjökortsbord och handskfack och båda hade jag önskat tillbaka. Jag ger gas och eftersom jag är ensam i båten klättrar det lätta skrovet över planingströskeln utan att den egentligen märks. Rutorna och plexidörren skyddar från fartvinden. Tillsammans med det tysta skrovet blir resan mer lugn än adrenalinstinn. Hydraulstyrningen gör det skönt att ratta. I de värsta svängarna tappar propellern greppet och nosen sjunker ned. Buster L är mer familjebil än Ferrari, helt enkelt. V-bottnen är på 16 grader och enligt Yamahas mätningar ligger bränsleförbrukningen på 0,45 liter distansen i 23 knop. Med uttrimmad motor visar GPSen 28 knop. Siffrorna säger att skrovet är lättdrivet, men min gissning är att vindfånget från pulpeterna drar ned farten en del. Yamahas egna mätningar visar att en båt med enkelpulpet och 40 hästar endast är en knapp knop långsammare. Du som köper dubbelpulpetaren bör därför satsa på 50 hästar, särskilt om du vill dra en vattenskidåkare eller ska lasta båten tungt. Största invändningen är den saftiga prislappen på 202 000 kronor inklusive 50-hästaren.

UNDER AKTERTOFTEN finns en portabel tank. Här får du också lägga ankaret, eftersom ankarbox i aktern saknas.