Yamarin 76 DC lever upp

Nya 300-hästaren från Yamaha ger Yamarins fantastiska 76 DC-skrov en ohygglig knuff.

 2010-11-01

Sida vid sida ligger två Yamarin 76 DC. Den ena med Yamahas nya 300-hästare som bygger på ett nytt V6- block på 4,3 liter, den andra har fjolårets 250-hästare med en V6:a på 3,4 liter. Innan vi går in på tekniken vill jag berätta om körkänslan. Sätter mig i 250 hk-båten och drar i väg. Vågorna är en tvärhand höga i början av färden, men längre ut växer de till halvmetern. Skrovet uppför sig fint och när jag trimmar ut toppar vi 42 knop. Svänger hårt och båten tuggar sig runt utan att tappa grepp eller särskilt mycket fart. Sedan kör jag 300-hk varianten. Den gurglar och låter brutalare än till och med V8:an på 350 hästar. Och när jag fäller reglaget är det som båten blivit förbytt. Jag får en hästspark och når 40 knop på runt 12 sekunder. Toppfarten på 50 knop hämtas in strax efteråt. Och när jag svänger båten har vi sånt vrid att båten ställer sig på sida. Underbart!

MED DET HÄR SKROVET är 50 knop en barnlek för vem som helst. Yamarin 76 DC är tryggheten själv. Att köra samma båt med 250 kusar är att kasta hela upplevelsen i sjön. Nya V6:an har samma layout som den gamla med 60 graders vinkel på cylindrarna och dubbla överliggande kamaxlar. Men nyheten väger 23 kilo mindre än 250-hk modellen och hela 112 kg mindre än den gamla 300-hästaren på 5,3 liter (V8). 

DEN STÖRSTA innovationen är att man tagit bort cylinderfodren av stål och ersatt dem med en blandning av krom, nickel och mangan. Det är lättare, tunnare och 60 procent starkare än stål och tillåter att man borrar upp blocket ytterligare två millimeter. Ytan i cylindrarna har mikrogropar där det fastnar spår av olja och det smörjer cylindern bättre än förut. Med de nya motorerna följer också ett nytt  övervakningsinstrument, en ljusstark femtumsskärm som kan övervaka tre motorer samtidigt och som kan visa all möjlig information. Den är klart bättre än de gamla instrumenten.