Buster XXL Cabin, vilken comeback!

AWC slog aldrig, och nu lanserar Buster en ny hyttbåt, XXL Cabin. Hytten är en av bästa på marknaden. Men har man kommit tillrätta med den framtunga gången?

 2011-01-01

Busters första hyttbåt på XXL-skrovet hette All Weather Cruiser, AWC, och avtäcktes med rökmaskin och musik på Stockholmsmässan 2008. Det var en grundligt ogenomtänkt båt för att komma från Buster. Den stora, glastyngda hytten med ruff såg kanske tuff ut men försköt tyngdpunkten så att båten gick på nosen. Ett otryggt fördäck och en möblering med obekväma pallar i stället för stolar lockade inte heller till köp.

Föregångaren - Buster XXL AWC.

Finfin hytt! Alla sitter bekvämt och har utmärkt sikt. De aktre sittplatserna kan byggas ut till en soffa, men på prototypen var detta inte klart ännu. På en en transportbåt har varken toa eller pentry något existensberättigande.

EFTERTRÄDAREN heter Buster XXL Cabin. Glädjande nog har Buster nu gjort en ren pendlarbåt. Den är likadant disponerad som utmärkta AMT 200 C, en båt som Busterfolket säkert tittat på. Alla fem ombord sitter vända i färdriktningen och ser ut under gång, precis som i en bil. Hytten är enormt ljus tack vare panoramavindrutor och den stora takluckan som löper över hyttens hela bredd. Passagerarna bak sitter i två bekväma säten som med mellanläggsskiva kan bli en soffa för tre. Benutrymmet är i business class. Förare och navigatör sitter i varsin stol av likadan modell som i öppna Buster XXL. Dessa kan snurras och vändas akteröver. Ett fällbart litet bord av tågkupétyp viks ut från väggen och vips sitter föraren, navigatören och tre passagerare i en liten soffgrupp. Poäng över AMT, där stolarna är fast vända föröver.

Passagerar- och förarstolarna kan vridas akterut så att besättningen samlas i en soffgrupp. Tågkupébordet, det finns bara ett, är litet så familjemiddagen får intas i land. Redaktör Elias Johansson på Båtnytt verkar trivas.

Via några trappsteg kommer man upp i den lilla förbrunnen. Här finns både ankarbox och fack för fendrar. Även här är säkerheten utmärkt, med räfflad durk och gott om räcken.

Förluckan hålls upp av stabila gasfjädrar.

STUVUTRYMMENA blir lite begränsade när hytten är så öppen och luftig. Förutom de två små facken i pulpeterna framför förare och navigatör, kan man trycka ned grejer i facken under de aktersta sittplatserna. Å andra sidan är benutrymmet framför baksätespassagerarna så gott att man kan dumpa sportbagen framför fötterna. Testbåten som jag kör i ett frostigt Tanumstrand är en prototyp, men på produktionsexemplaren kan det gå att bädda ned soffan till en dubbelsäng. På så vis får Cabin liksom gamla AWC sovplatser för två personer, trots att Cabin har en riktig förbrunn i stället för AWCs osäkra fördäck. Det här gör Cabin betydligt enklare än föregångaren att gå i land från och ombord på. Säkerheten på däck är för övrigt den stelbentes dröm. Busters typiska breda, räfflade förnäbb och ordentliga stävräcken i rostfritt stål ger trygghet åt en korsbandslös redaktör när frosten ligger på däck. Det finns också smala skarndäck, men dem vill du helst inte klättra runt på. På taket sitter räcken som man kan hänga fendrar i. En liten fördel över AMT 200 C, som saknar räcken.

Akterdäcket är en klen lastyta, men rymmer en spöfiskare. Säkerheten är hög, räcken finns överallt. Enda klagomålet är på de små ankarboxarna.

AKTERDÄCKET är en plats för hantering av ankare och linor. I framtiden ska det också gå att få en extra styrkonsol här ute, populärt bland sportfiskare. Även här finns gott om räcken. Dessutom strategiskt placerade: att lägga till med sidan mot kaj och kliva i land fungerar eftersom räcket inte löper längs hela relingen. Lustigt nog har man gjort exakt samma misstag som AMT: ankarboxarna är för små. De är infällda i skrovsidorna. En trekilosdragg ryms men inget mer.

BUSTER AWCS stora problem var att den gick på nosen. Så frågan är hur XXL Cabin beter sig? Min referens när jag sätter mig bakom ratten är Vi Båtägares redaktionsbåt, en Buster XXL som jag kört hela hösten. Liksom den har Cabinen max motor, en 150 hästars Yamaha. Balansen är bättre än hos gamla AWC, men jämfört med Buster XXL går den på nosen. Det är både bra och dåligt. Buster XXL går extremt högt på vattnet och kan bli en ganska fladdrig maskin om du trimmar ut mycket i höga farter. Cabin ligger planare i vattnet, får mer pondus av hyttens extra 150 kilo och går därför lugnare. Å andra sidan måste du trimma ut nästan max för att båten inte ska gå på nosen. 150-hästarens tyngd behövs i aktern och en ännu större motor hade kanske förbättrat balansen. Men det blir dyrt och en toppfart på 45+ knop rimmar illa med en trygg familjebåt. Buster XXL Cabin är dock långt från ledbruten. Jag är ensam ombord och med 150 hästar planar vi ut snabbt. Med max uttrimmad motor når vi över 40 knop – tre snabbare än AMT 200 C med samma motorstyrka. En toppfart som är mer än tillräcklig för en familjebåt. Men skrovet är snällt mot föraren även nu. Jag trycker ned båten i en skarp gir runt en bohuslänsk ö och skrovet varken hugger eller lutar på ett otäckt sätt. Västerhavet ligger kav lugnt och det finns inga vågor att hoppa i. Sedan gammalt vet jag dock att Buster XXL är en lättdriven båt som trivs bäst i mindre böljor.

Det är en fördel att hela 12 tum navigator får plats framför föraren. I övrigt har denne fotstöd, en bekväm stol, god sikt och skön ståposition. En kanonplats, helt enkelt.

FÖRARMILJÖN ÄR TIP TOP. En navigator på hela tolv tum får plats och den är perfekt placerad framför mig. Sikten genom de stora vindrutorna är god åt alla håll, även i skarpa girar. Vid knäna sitter ett fack för mobiltelefon, kikare och andra saker som man vill ha nära till hands. Stående är körställningen perfekt, jag når gas och ratt samtidigt. Takluckan går över hela båtens hyttbredd och jag som är 1,76 når upp med hakan över hyttaket. Detta trots en ståhöjd på drygt 1,85 inne i båten. Passageraren på babordssidan sitter lika bra och har ett kartbord/ förvaringsfack framför sig. Hytten är alltså en fullpoängare. Sjöegenskaperna godkända – så vem lockar nya Buster XXL Cabin? En familj med sommarställe i skärgården, gissar jag. Som inte vill ha en traditionell TG eller Sea Star, utan något nytt. Och som är beredd att betala 530 000 kronor för båt och 150 hästars Yamaha-motor. Det är mycket pengar, rentav dyrt jämfört med AMT som kostar cirka 50 000 mindre med samma motorstyrka.