Yamarin 600 Big Ride, renodlad körglädje

Är du ute efter en trygg, stabil och bekväm båt med hög boendekomfort? Bläddra vidare. Här utlovas bara en rejäl portion körglädje.

2011-01-01

Jag ska villigt erkänna att det gick kryckigt i början. Rytmen ville inte infinna sig. Jag gav gas i fel ögonblick.  Och släppte i fel. Därför blev landningarna mellan vågtopparna både platta och smärtsamma.
Men jag bannar mig inte för mycket. Det tar tid att bli varm i kläderna när man kör små, snabba och som i det här fallet – osedvanligt temperamentsfulla båtar. Vi har att göra med Yamarin 600 Big Ride. En båt som  på intet sätt är ny. Bara lite moderniserad utseendemässigt. Ny dekor på sidorna. Andra färger på stolar och soffor. Men inte så mycket mer. Skrovet, däcket och allt annat vitalt såg dagens ljus redan 1989. Jag avbryter mitt halvtaskiga försök att hitta tajmingen med ratt och reglage och gör helt om. Och se, i medsjön och med vindriktningen med mig känns det bättre. En silkesmjuk landning. Och en till. Det tar sig.

Det är kul att köra i 3 knop om man vet att man kan vara uppe i 53 inom loppet av några sekunder.

Aktersoffan är inget annat än kass på en båt god för 50 knop.

Att en båt som bara väger 470 kilo och som har 150 hk på akterspegeln kräver en del av sin förare säger sig självt. Den som är van att köra små och pigga båtar vet. De börjar vobbla om man inte "motstyr" med små knyckiga rörelser. Så även Yamarin 600 Big Ride. Med detta sagt kommer vi in på en av de tyngre  anmärkningarna på båten. Den har ett traditionellt gasreglage som manövreras med höger hand. Och det är fel. Farten på båtar av den här kalibern ska regleras med foten av två viktiga anledningar. Med en fjädrande gaspedal går signalerna fram till motorn mycket snabbare samtidigt som man kan ha två händer på ratten.

Föraren har en ratt att hålla sig i. Men passageraren? Rejäla grabbräcken är guld värda i racerbåtar

Drygt 53 knop Så här långt kan vi ändå konstatera att Big Ride bjuder på körglädje utöver det vanliga. Den ligger fjäderlätt på ytan med minimal våt yta. Gott så. Men i det paketet borde det ingå mer. Förarstolen är liksom passagerarens dito av det billigare slaget. De är visserligen djupt skålade med bra stöd åt sidorna. Men det räcker inte när man möter krabb sjö i hög fart. Någon slags fjädring är inte för mycket begärt och när vi ändå har stämt upp klagosången vill jag påstå att passageraren behöver något mer att hålla i sig i än det ynkliga handtag som sitter i sidan. De stackare som har tagit plats i aktersoffan ska vi inte tala om. Där finns intet att grabba tag i och det är inte bara synd utan också direkt farligt.
Jag letar mig in på lugnare vatten och noterar att båten mår bra av att trimmas med omsorg. Bland förståsigpåarna brukar man tala om trimkänsliga och icke trimkänsliga båtar och den här hör definitivt till de förstnämnda. Om man lägger litet krut och omsorg på trimmandet  så kan man komma upp i mer än de 53 knop som utlovas i broschyren. Bränsleförbrukningen landar på 1,5 per sjömil liter i full fart. I en behaglig marschfart kring 40 knop stannar den 0,8 liter vilket måste anses vara helt ok. 

Ytterligare ett glädjeämne är greppet i svängarna. Ingen normalfuntad person skulle komma på tanken att lägga om ratten fullt i full fart. Men om man så gjorde så är det högst troligt att båten välter utåt.
För rättvisans skull ska det påpekas att handgas fungerar utmärkt när man åker på skyddat vatten och inte frestar på i utmanande sjö.

Varde ljus! En taklucka eller en ventil skulle inte skada.

Spartansk inredning Att Yamarin 600 Big Ride inte är mycket till bobåt behöver väl knappast påpekas. Det som erbjuds är ett krypin under fördäcket där två kan sova någon enstaka natt till nöds. Kanske. För här saknas ventilation. En ventil hade inte skadat. Eller något annat ljusinsläpp av något slag. Klaustrofobivarning utfärdad. Bäst är kanske ändå att betrakta detta som ett stort och vattentätt stuvutrymme. 

Sist men inte minst bör köpare veta att det inte är lätt att ta sig iland och ombord på båten om man inte lägger till med sidan mot bryggan. Klivet från sittbrunnen och upp till fördäcket är för stort för att en normalfuntad ska klara av det utan att kliva i säten och/eller på instrumentbrädan och väl uppe på däcket finns inget att hålla sig i.
Nej som sagt, Yamarin 600 Big Ride har inte mycket att erbjuda annat än en rejäl adrenalinkick för den som sitter bakom ratten. Det räckte för att jag skulle stortrivas under en dags intensiv test.