LivetOmbord

Finnmaster 55 SC

Med adrenalin i tanken. Finnmaster 55 SC bjuder på en härlig körupplevelse, den är välplanerad och perfekt avvägd för sin 100-hästare. Det finns bara ett frågetecken.

Text: • 2011-01-31 Uppdaterad 2024-02-16

2011-02-01

Finnmaster 55 SC

Finnmaster 55 SC är en liten sidokonsolare med plats för sex personer. Den passar perfekt vid fiske, göra dagsturer i skärgården med eller skjutsa en och annan matkasse till sommarstugan. Det första som slår mig är att Finnmaster 55 SC känns fräsch och modern jämfört med många konkurrenter. Det syns på allt från grafiken och dynorna till ergonomin. För första gången ligger man före den gamla kombattanten Yamarin, som med sin motsvarande 56 SC inte når upp till Finnmasters standard.

DET SKA ERKÄNNAS. Jag kör som en bindgalning med Finnmaster 55 SC. Kastar runt den, tvärsvänger i full fart, försöker fl yga över vågtopparna. I mina anteckningar har jag skrivit “Den är som en gokart. Skitkul!” Båten är trygg och mycket trimvänlig – den går högt i vattnet när jag drar på. I de värsta girarna tappar propellern greppet, men det kommer inte normalanvändare att råka ut för. 55 SC trivs också med 100-hästaren från Yamaha. Båten saknar planingströskel och du kan köra sportigt med få  ombord och du har kraft över även när föräldrarna och tjocka morfar är passagerare. 

Finnmaster 55 SC
I mina anteckningar har jag skrivit: ” Den är som en gokart. Skitkul!”

100 hästar är den största godkända motorn men jag gissar att en 115-hästare är den övre gränsen för vad Finnmaster 55 SC pallar. Vill man spara pengar duger även Yamahas nya 70-hästare. Båten är så pass lättdriven att motorn orkar med allt du kan hitta på. Då sparar du även 15 000 kronor jämfört  med 100-hästaren. Förarplatsen får godkänt för ergonomin. Reglaget sitter rätt, fötterna har bra stöd och stolen är skön, även om den är svår att låsa i sin position. Minuspoäng får konstruktören för den böjda rutan som ger en förvrängd bild av verkligheten om man kikar åt sidorna och för navigatorn som delvis döljs av ratten. Stolen borde vara höjbar för att slippa det problemet. Det vore också bra om man  skapade plats för en 12-tumsnavigator i instrumentpanelen. Det ökar säkerheten. 

PASSAGERAREN SITTER LIKA skönt som föraren med ett kartbord för sjösportkorten och ett dränerat handskfack framför sig. Men det är trångt mellan skrovet och stolen. För att komma på plats måste man tråckla sig ned i passagerarstolen bakifrån, eller be föraren kliva undan. Det är något Finnmaster borde åtgärda. 

Finnmaster 55 SC
Instegen är perfekta och det gör båten barn- och badvänlig.

Aktersoffan är begåvad. Du slipper knäppa bort dynan när du öppnar stuven eftersom den får plats ändå. Och luckan hålls uppe med hjälp av två kraftiga gasfjädrar. Det jag saknar är en tjockare stoppning i dynan och bättre handtag för den som sitter mitt i soffan. Kapellgaraget är  också det i sin ordning och de smarta instegen gör det säkert att ta sig ut till badbryggan. Och det är just aktern som gör 55 SC till en vinnare hos småbarnsfamiljen, här har du gott om plats att sitta bakom och hålla i barnen medan de plaskar med benen. Det känns tryggt och mysigt.

Finnmaster 55 SC
Passageraren i aktersoffan i mitten skulle behöva mer att hålla sig i. Stuven har bra gasfjädrar vilket ger höga poäng. Och! Man behöver inte ta bort dynan för att öppna.

Förbrunnen är nästan lika väldesignad där instegen ger pluspoäng. Men varför sitter fenderstället inte i pulpiten i stället för i förbrunnen? Där skulle det ta mindre plats. På den förliga stuvluckan fi nns även en annan miss. Det saknas gasdämpare. Nu får du offra en hand för att hålla upp luckan medan du gräver. Konkurrensen då? Finnmaster (som kostar 294 000 kronor med en Yamaha F100) är 12 000 kronor dyrare än den fyra år äldre Yamarin 56 SC. Båda två har i jämförelsen en 100-hästars fyrtaktare från Yamaha. Prisskillnaden är motiverad eftersom Finnmaster är fräschare och mer modern än Yamarin 56 SC.

Finnmaster 55 SC
Här saknas dämpare i stuvluckan, vilket är synd. Då måste du offra en hand för att hålla upp den.

EN ANNAN TUNG konkurrent är finska AMT 185 R (5,5 meter lång, 2,24 m bred och med en 90 hk fyrtakts Suzuki) som kostar 268 000 kronor. AMT har fi na sjöegenskaper, men en sämre badbrygga och inte lika moderna insteg som Finnmaster 55 SC. Bella 530 Smart är två decimeter kortare och kostar 232 000 kronor med en 90 hk Optimax. Du kan även kolla in Buster XL som kostar 310 000 kronor, 16 000 kronor mer än Finnmaster med samma 100-hästare. Då får du också ett tåligt aluminiumskrov som är en decimeter längre och godkänt för sju passagerare. Men den hårdaste kombattanten till Finnmaster 55 SC är Ryds 568 GTI, en vakuumgjuten, DNV-klassad båt med ett bra skrov som förfinats av John H V  Lindblom under många år. Med ett pris på 232 000 och en Mercury fyrtaktare på 100 kusar är den svår att gå förbi när man shoppar båt. Visst är Finnmaster snyggare med sin moderna grafik, och den är bättre  ergonomiskt, men 50 000 tusen kronor över till bensin kan ge småbarnsfamiljen tre eller fyra somrar på sjön.

Finnmaster 55 SC
Finnmaster 55 SC

Text: • 2011-01-31
LivetOmbordTestarkivMotorbåtStyrpulpetVi Båtägare
Scroll to Top