Finnmaster 62 DC, finfin finska
Finn-Marins senaste tillskott heter Finnmaster 62 DC. En välbyggd daycruiser som på allvar utmanar de största konkurrenterna i Norden.
Jag vågar påstå att finska Finnmaster i dag tillhör de absoluta toppspelarna bland nordiska båtproducenter. Man bygger med kvalitet, hög finish och ett bra kalibrerat sikte på funktion. Rangen räcker upp alla tänkbara användningsområden för båtar under sju meter. Man har visserligen flaggskeppet Finnmaster 76 CA, en trevlig salongsbåt för den lilla familjen, men det är mellan fem och knappa sju meter man har sina starkaste kort.
Det senaste tillskottet är en daycruiser som klarar att leva upp till modellbeteckningen. Finnmaster 62 DC är enligt tillverkaren en vidareutveckling av den bowrider man lanserade 2010. Nu bygger man båtarna på identiska skrov, men att kalla den överbyggda förliga sittbrunnen för utveckling är missvisande. Naturligtvis vill man med den lilla ruffen också kalla båten övernattningsbar.
Det är den förvisso, men vill man campa i en båt några nätter krävs mer än lite tak över huvudet. I broschyrer beskrivs dessa krypin ofta som bäddbara med plats för två vuxna och ett barn. Det är en sanning med modifikation. Att sova efter en lång och härlig dag på sjön, kräver oftast mindre än så. En någorlunda plan yta att nedlägga hela sin lekamen brukar räcka. Men det är inte där problematiken med små båtar ligger. Det är den medhavda packningen som ställer till det. På en dagsutflykt tar man med sig lunchen i en korg. I samma korg eller kylväska lägger man kanske ett paket grillkorv till middag. När så alla är nöjda med dagen och solen beger sig mot horisonten för att skänka den ryska tundran lite värme, åker ketchup och senap tillbaka i korgen, väskan med den extra tröjan fram och genom den orangea kvällen styr man mot hemmahamnen.
Under ett scenario likt detta fungerar båtar av den här storleken alldeles utmärkt. Nu tänker vi oss i stället ett veckoslut. Ni är två vuxna och lillan har redan gått ut första klass. Hon har sitt första sommarlov och den här helgen i början av juli har man lovat sol med risk för lokala skurar. Förutom mat för tre personer och lika många dagar, ska det med kläder, engångsgrillar, leksaker, vattendunk, fiskespön och gud vet vad. Kylväskan och två grillar lägger snabbt beslag på den ena av aktersoffans två stuvfack. Matkassen och fiskelådan det andra. Men det finns ju tre stuvar. Visst, men till båtens fasta utrustning hör tampar, ankare och fendrar. De ska också ha sin plats ombord. Verktygslådan och reservdunken likaså. Badkläder,handdukar och vindjackor ligger i bagar som kastas in på Vkojen under fördäck tillsammans med tre sovsäckar och kuddar. Allt får självklart plats men det är när det ska ätas, sovas och bytas kläder som man blir varse en liten daycruisers begränsningar. Det jag vill säga är att små båtar, med eller utan ruff, bör ha sportiga nyttjare. Är man lagd åt det hållet och inte har något emot det femtonspel som ofelbart blir konsekvensen av att falla för broschyrernas alla superlativ, då är detta en båt att titta närmare på.
Kvalitetsmässigt ligger Finnmaster högt på listan. Material och finish lever definitivt upp till vad man kan kräva av prislappen. Den som tycker att det ska vara kul att köra båt blir inte heller besviken. Sjöegenskaperna är inte klassens bästa, men ligger klart över medel. Gången är hög, torr och mjuk när sjön är nådig. Som alla planande båtar runt sex meter är även Finnmaster 62 stötig när vågorna blir krabba. Interiören är enkel utan att kännas sniken. Den stora U-formade aktersoffan med det stora bordet är båtens styrka. Med en extra dyna blir arrangemanget i en handvändning en solbädd eller en extra koj.
Som förare finns inte mycket att gnälla över. De vridbara stolarna är även justerbara i längdled. Centrerat framför den tyvärr icke ställbara ratten fi nns plats för fast navigator. På babordssidan fi nns en mindre ho och plats för ett utfällbart enlågigt kök. Se det som en möjlighet att koka fika. Inte mer. Ingången till den stora “stuven” under fördäck har begåvats med ett rejält arrangemang bestående av en vikdörr med överliggande lucka i glasfiber.
Upp på nämnda däck kommer man lätt via två steg och den öppningsbara vindrutan. För att komma ut på badplattformarna runt motorbrunnen måste man tyvärr ta ett steg på aktersoffans dynor. Där borde finnas ett steg för att spara lite på klädseln. Kapellet är duktigt utrustat med siktrutor, vilket gör det ljust och trevligt ombord även när det regnar. När det blöta håller sig under båten förvaras det i ett väl tilltaget och därför avsett garage bakom aktersoffan. Finnmaster är långt ifrån några lågprisbåtar men å andra sidan vet man vad får och betalar för. Smolket i bägaren är standardutrustningen som gott kunde vara bättre. Vill man att båten ska kännas någorlunda ombonad så stavas det teak på durk och badplattformar. Vill man att kaffet ska vara varmt och drickan kyld så kallas det spis och kylbox. Känner man ett trängande behov av att se ut när det regnar heter lösningen vindrutetorkare. Känner man rent allmänt ett trängande behov benämns denna facilitet kemtoa. Allt detta fi nner man i listan över extra utrustning. Om man sedan också vill kunna kompensera för snedlast och till fullo utnyttja aktersoffan, finner man i samma lista trimplan, bord och iläggsdyna för att bädda ner soffan.
I övrigt är Finnmaster 62 DC en mycket trevlig och välbyggd finska som likt sina systrar kommer att finna sina nöjda ägare. Märket har i dag ett mycket bra andrahandsvärde och ligger tätt i aktersvallet på sina största konkurrenter Yamarin och AMT.
Text: • 2011-12-31
LivetOmbord • Testarkiv • Daycruiser • Motorbåt • Vi Båtägare