Jeanneau Cap Camarat 8.5 WA

2012-06-01 

Finvädersbåt med allt ombord. Jeanneau Cap Camarat 8.5 WA är som en egen beach, komplett med solstolar, badhytt och bodega.

Poängen är att du aldrig ska behöva gå i land. Vare sig du vill ta en tolvtimmars rosékryssning med polarna, eller en badtur med svärföräldrarna ska du trivas ombord hela tiden. Jeanneau Cap Camarat 8.5 WA är en rejäl walkaround konstruerad för det öfattiga Medelhavet, där du sällan får göra strandhugg. Sålunda finns allt en badö kan erbjuda redan ombord. Bästa exemplet är det plana fördäcket, som kan madrasseras  och bli ett soldäck värdigt vilket kryssningsfartyg som helst. Hela familjen får ledigt plats och ligger – vill jag påstå – bra mycket bättre än på valfri svensk, knögglig skärgårdsklippa.

Fyra mugghållare sparar måltidsdrycken från att skvimpa ut. Ett brett gångbord leder akteröver till den maffiga sittbrunnen. 

Soldäcket rymmer en hel familj. Ankarspelet i fören är standardutrustning. Utan dynorna är däcket bra för fiske.

Här ligger fokus på att sitta ned och umgås. En rejäl U-soffa på babordssidan rymmer sex sju personer i grundutförandet, och soffan kan förlängas med en extra sittplats..

L-soffan rymmer sex personer. De sitter bekvämt i hamn, men jag önskar fler räcken att hålla sig i under gång. Notera den smidiga gångvägen till akterdäck, trots att bordet är uppfällt.

Med det rektangulära, stabila bordet uppfällt ryms ett middagssällskap på sex. En smart finess är att gångvägen från för till akter är fri även när bordet är uppfällt. Alltså kan barn med spring i benen kuta fram och tillbaka medan de vuxna äter. Vill man fiska går det att ta bort en hörndel av soffan för att kunna stå intill relingen.

Den kylda drycken hämtas från ett kylskåp en trappa ned i ruffen. Här finns också en mikrovågsugn att värma mat i. Själva pentryt ligger däremot i en kommod uppe i sittbrunnen, bredvid föraren. Placeringen är bra med tanke på oset. Jag hade dock hellre sett en grill här i stället för det enlågiga gasköket. Hela båten känns som gjord för en grillfest och vill man nödvändigt ha kaffevatten duger mikron gott.

Pentryt på däck går att koka ägg på, men på en partykryssare av denna kaliber hade jag hellre sett en grill.

FÖRAREN OCH EN passagerare sitter på varsin stol, något upphöjda och därför oförmögna att prata med folket i aktersoffan. Passagerarplatsen behöver fl er räcken då fotstöd saknas. Skepparen sitter  däremot bekvämt. Stolen kan skjutas framåtbakåt och jag som är 1,77 har bra fotstöd och lagom avstånd till ratt och reglage. Sikten är god åt alla håll och det fi nns plats för en större navigator än den  femtummare som är monterad i testbåten. Cap Camarat 8.5 WA delar skrov med en del övriga modeller ur Jeanneauflottan, bland annat  kabinbåten 855 Merry Fisher. Den båten testade jag på en regnig och stormig Oslofjord utan att imponeras. Skrovet upplevde jag då som stötigt, något som förstärktes av ett skramlande från inredningen. När jag nu kör walkaroundversionen sker det i ett vårvarmt och vindstilla Cannes, där Jeanneau har pressvisning. I bukten plöjer ett antal hyttbåtar upp respektingivande svall. Jag tar sikte, tänker tillbaka på Oslofjorden och spänner ryggen. Pang! Vi går igenom utan att ryggen brister. Nedslaget är till och med mjukt. Några hopp till bekräftar misstankarna: den här båten går bättre än kabinversionen med samma skrov. Troligen har  walkaroundbåten en lägre tyngdpunkt än den högre kabinbåten. Det bevisas också av att jag slipper fippla med trimplanen, båten lutar inte på samma sätt.

Föraren sitter bra och har god sikt åt alla håll. I bakgrunden syns den gamla hamnen i Cannes.

 PÅ AKTERSPEGELN HÄNGER utombordare, vilket blir vanligare och vanligare i den här storleksklassen. Fördelen är att priset för båt och motor blir lägre än med diesel. Nackdelen är att  förbrukningen rinner i väg. Den franska testbåten har dubbelmontage – 450 hästar i form av två Yamaha F225. Toppfarten landar på 46 knop och accelerationen är sugande. Detta får du förstås betala för i soppapengar. I 25 knop, en behaglig marschfart, går det åt cirka 2,5 liter per distans. Med dagens bensinpris på 18 spänn litern kostar en resa Stockholm– Sandhamn tur och retur alltså cirka 3 000 kronor. Svensken lär i stället välja en singel Yamaha 350, som ger cirka 42 knops toppfart och en klart bättre bränsleekonomi.

Ruffen är ljus, trevlig och rymmer två i dubbelbädden. Den funkar fint för normallånga, men om varvet låtit mittendynan vara lite längre så hade längre personer fått plats.

Den riktiga pärlan ombord är toaletten. Ljus, fräsch och med bra benutrymme!

När solbadandet är över, maten har smälts och drinkarna druckits ur, måste man då gå i land? Icke. Under däck på Jeanneau 8.5 WA finns utrymmen som matchar vilken  daycruiser som helst. En dubbelkoj i fören rymmer två av medellängd, eller en längre och en kortare. Under madrassen hittar jag stora stuvutrymmen. Inklämd under akterdäck ligger dessutom en stickkoj, där två personer med lite vilja får plats. Som dubbelkoj för barn fungerar den utmärkt. Ruffen är trevligt garnerad med mycket formlimmat trä och ljusa textilier. På styrbordssidan ligger också ett toalettutrymme med ståhöjd. Till nöds går det även att duscha här, då en handdusch är inkopplad till handfatet.

Stickkojen rymmer till nöds två personer. För barn är den perfekt.

Ju mer jag tittar runt ombord, desto mer inser jag att fransosen har ungefär samma komfort under däck som en daycruiser, men betydligt vettigare utnyttjat fördäck och en stor sittbrunn. Sovutrymmena är lika stora som på valfri DC i klassen. 

Den fina sittbrunnen är definitivt större än på till exempel Yamarin 80 DC. Och säg den daycruiser som kan  ståta med ett bekvämt fördäck? Kvaliteten är någonstans i mittfåran. De lite smäckigare detaljerna som många av varvets mindre båtar dras med, till exempel vindrutestöttor i plast, är här i stabilt rostfritt gods. Jeanneau har också avstått från alltför franska detaljer. Knaparna sitter på relingen som vi är vana vid, och inte innanför som på vissa andra modeller. Den enda direkta nackdelen med solbåten Cap Camarat 8.5 WA är att fabriken än så länge inte försett den med kapell. I Frankrike säljs båtarna enbart med biminitopp.  Den svenska generalagenten kan dock erbjuda ett akterkapell på beställning, men kapellgarage får du klara dig utan.

Priserna för en båt med en singel 350-hästare börjar på 942 000 kronor. I standardutrustningen ingår toa, kök och elankarspel i fören. En färdig båt med bogpropeller, kapell, teak och navigator går loss på dryga miljonen.
Mycket pengar, men knappast dyrt – om man jämför med de svenska konkurrenterna. Jag gissar att den typiska Jeanneau-kunden har tittat på en Nimbus 27 Nova för 1,5 miljoner. I fransosen får du visserligen inte samma kvalitet, men en betydligt solvänligare inredning – och ett fördäck som brädar alla andra.