Merry Fisher 755 Marlin, smart kombo

2012-07-01 

Franska Jeanneau Merry Fisher 755 Marlin är en vettig mix av båt för både fiske och familjeutflykter.

Franska rivieran eller regnigt Norge, tack vare fina uteutrymmen funkar Marlin för båda.

Hyttbåtar är heta, men korvkioskernas era är över. Nuförtiden ska en hyttbåt ha hytten i fören, stort akterdäck och ett skrov utan planingströskel som går lika bra i 7 som 25 knop. Kunderna gillar att fiska och bor på Västkusten eller i Norge, ett fåtal på den svenska ostkusten. Polska Quicksilver, Galeon och Oceanmaster dominerade fram till förrförra året. Då fattade norska Askeladden att de blivit omseglade och lanserade sin succé Askeladden P66 (som fick både ris och ros i Vi Båtägare).


Nu står jag på en regnig norsk brygga och kollar på franska Jeanneaus bidrag till ligan: Merry Fisher 755 Marlin. Namnet och utseendet visar att Jeanneau flirtar med fritidsfiskaren. Detta är en båt med liten hytt och stort däck. På 7,5 meter skrov ryms en liten överbyggnad med fem sittplatser och två kojer. Det stora akterdäcket är i grundversionen helt öppet och alltså bra för fiske.

Hytten är liten men rymmer fem sittplatser. Under akterbänken ryms en diskho och ett litet gasolkök.

Men 775 Marlin är mer än en rå fiskemaskin. Akterdäck kan möbleras bekvämt och funkar då som en daycruiser för den som vill lapa sol. I grundpriset ingår bara en sittbänk mot hyttens aktervägg. Lägg upp ytterligare 20 000 så får du två soffor och ett bord. En stor bonus är att man kan bilda en solbädd här. På det sättet kan 755 Marlin bli lika mycket daycruiser som fiskebåt. Bänkarna är fästade med skruvar i däcket och kan enkelt lyftas ur båten om man behöver durkytan till annat.
Den trevligaste uteplatsen hittar jag i den trubbiga fören. Här, på det upphöjda förskeppet, har konstruktören trollat med två dynor och en liten infälld soffa på rufftaket. 

En perfekt plats för barnen under färd – eller varför inte för fiskaren som vill sitta ner och knyta tacklet. Strippad på dynor, bänkar och bord är 755 Marlin en kompetent fi skebåt. Visserligen saknar den en utvändig styrplats, vilket är en nackdel vid trolling, men för annat spöfi ske finns det gott om plats. Speciellt imponerar de nedsänkta gångborden på båda sidor om hytten. Varvet har kryddat med detaljer för att få den äkta fi skebåtskänslan. Vissa är vettiga, andra ställer jag mig mer frågande till. Den lilla sumpen på akterdäck är nyttig. Fyra fästen för trollingspön gör varken till eller från – den seriöse sätter dit ett eget fäste på rufftaket. En rulle att ta upp nät med lär vara ett franskt påhitt och används nog sällan här. Det sämsta är knaparna, som sitter avigt placerade på insidan av relingen för att inte haka i näten.

Akterdäck är stort och kan möbleras på olika sätt. Den aktersta bänken kan flyttas ut från akterspegeln vid fiske.

Självklart är akterdäck självlänsande vilket gör att man lätt kan spola av det med handduschen som är monterad akterut vid sumpen. Vattnet försvinner ut genom två hål i durken, säkert helt enligt CE-reglerna. Men när vi sakta tuggar oss ut på den lugna Oslofjorden tänker jag på det antal fritidsfi skebåtar som har sjunkit de senaste åren. Orsaken har antingen varit att stora vågor fyllt sittbrunnen, vars avrinning inte kunnat hantera syndafloden, eller att båtarna haft otäta genomföringar i aktern som översköljts av medsjö.

Attan! Att det ska börja regna när jag ska testa solbädden. Soliga dagar gör den båten till lika mycket DC som hyttbåt.

Det känns tryggt att 755 Marlin har en hög reling i aktern och alltså klarar akterlig sjö utmärkt. Ändå: vad händer med båtens stabilitet om den enorma sittbrunnen fylls av en överbrytande sjö? Hur snabbt rinner vattnet ur? Större spygatter hade inte skadat på en båt med så stor sittbrunn. Oslofjorden är regnig men platt, så Mayday-scenariot ovan kan jag inte testa. Jag nöjer mig med att hoppa i svallvågorna efter fotobåten. Skrovet är rätt platt och därmed lättdrivet. Men också ganska stötigt. Planingströskeln är knappt märkbar och det går att hålla 12–13 knop utan att skrovet börjar slingra. 18–19 knop är en vettig marschfart, för när vi träffar Oslofjordens något större vågor smäller det om de breda slagen och mot bogen. Ryksjöar sveps effektivt bort av stäven och bara några droppar landar på vindrutorna. I Sverige säljs båten enbart med 150 hästar, en lagom motorstyrka som ger 30 knop på topp. Den farten utnyttjas bäst stilla dagar när du vill hem och laga till fångsten. 

Styrplatsen är belägen långt föröver och sikten över den trubbiga stäven är kanon

Förarplatsen får klart godkänt. Styrplatsen är belägen långt föröver och sikten över den trubbiga stäven är kanon. Stolen är helt okej, men lär sällan utnyttjas. Fiskaren vill helst stå upp och köra eftersom det blir ett evigt springande mellan akterdäck och roder. Att ta sig in i och ut ur hytten går smidigt via de två skjutdörrarna, en på passagerarsidan och en vid föraren. 

Här bör också nämnas att 755 Marlin finns i en Fishing-version med glasdörr i stället för aktervägg på hytten. Jag körde den i Frankrike och imponerades inte. Dörren hakade upp sig och var omöjlig att stänga. Dessutom går man med denna lösning miste om flera bra sittplatser i hytten.
Den version jag kör på Oslofjorden kallas för Comfort. Möbleringen i hytten ser ut som på en Targa 25 eller valfri hyttbåt i klassen. Stolar för förare och navigatör samt en aktersoffa som rymmer tre. Under soffan fi nns en kyl, en liten vask och plats för enlågig gasspis. Ett runt matbord sitter på en stång och hissas upp mot taket när det inte används. Den vita plasten lyser överallt, men å andra sidan är det här en enkel båt och ingen Targa. Jeanneau har tack och lov skippat toalettutrymmet, som annars hade stulit plats från den redan begränsade kojen.

Ett bord kan hissas ned från taket, precis klämmer fingrarna. Bordet är tungt. som på Targa 25. Se bara upp så att du inte

Kojerna är för korta på båda ledderna. Detta är Marlins stora nackdel.

Här får Marlin sin första prick i protokollet. V-kojen i fören är för kort – hur man än ligger. När jag försöker vika in mig på längden slår huvudet i. Bästa sättet är att ligga på bredden men inte ens då får två medellånga plats. Kojen gör sig alltså bäst som stort stuvutrymme för flytvästar och annat. Jeanneau är ena halvan av Beneteau Group, världens största båttillverkare till omsättningen och med stora möjligheter att pressa priserna vid inköp av material.

755 Marlin har därför fått en hygglig prislapp: från 500 000 kronor med 150 hästars Evinrude. För den summan får du en rå fiskemaskin utan direkta bekvämligheter.
Vill man uppgradera till familjekryssare kostar det en slant, men båten är fortfarande långt ifrån svindyr. Vill du ha kylskåp, landström, plotter, full uppsättning dynor utomhus och bord till akterdäck så kostar båten cirka 570 000 kronor. Där någonstans börjar priserna för den en meter kortare Askeladden P66. Med det priset har Jeanneau möjlighet att sopa banan med både polacker och norrmän.

Tre Konkurrenter


Askeladden P66 Weekender.
Ungefär samma pris men en meter kortare. Hytten är dock större än Marlins och har fler kojplatser. Men Askeladden P66 saknar gångbord runt hytten och har ett trängre däck.

Pris: cirka 550 000 kronor.


Galeon 650
Polsk hyttbåt till lågt pris – knappt 400 000 kronor med 150 hästar. Sämre kvalitet och en del underliga lösningar är priset du får betala.


Beneteau Barracuda
Är mycket större och mer än dubbelt så dyr som Marlin men har ändå inte särskilt mycket större utrymmen vare sig på däck eller i hytten. Har du tittat på den här båten, kan du titta på Jeanneaus 755 Marlin i stället.

Pris: 1,1 miljoner.