Buster Super Magnum, magnum på steroider

Busters flaggskepp har pumpat upp motorstyrkan och bantat bort steglisterna. Nya Super Magnum är en vass körmaskin – men rår den på de svenska konkurrenterna?

2012-09-01

För tio år sedan var Buster Magnum skärgårdens it-båt. Kändisar som hockeybröderna Sedin och TVsnickaren Martin Timell köpte Magnum. Blandningen av aluminium, 225 hästar och 50 knop gjorde Magnum till den givna statusmarkören vid sommarvillan. Men så kom en ny, råare generation svenska alubåtar i blåställ. Jämfört med Anytec 750 var Buster Magnum en tamkatt mot en tiger. Anytec var byggd som en stridsvagn och hade vassare skrov. Plötsligt låg den slanka aluminiumbåten med en 300- hästare hos advokater, fastighetsklippare och kändisar. Buster Magnum förpassades till  avdelningen för familjebåtar för de utan speciella självhävdelsebehov. Därför har nu Buster tagit fram en båt som ska återerövra tronen: nya Buster Magnum Super. 

Förarplatsen är ren. Tolvtumsnavigator i blickfånget, god sikt och befriande tomt på onödiga knappar gör att föraren har grym koll på omvärlden. En gasdämpad stol av enklare slag gör en redan mjuk färd mjukare.

Tillsammmans med den övriga båtpressen är jag inbjuden till Åbos skärgård för att provköra det nya flaggskeppet. Namnet säger vad detta är. Super Magnum är en  uppumpad variant av gamla Magnum, som ska finnas kvar i sortimentet. Den stora skillnaden sitter i skrovet. Det är tjugo centimeter längre än vanliga Magnum  och i stort sett detsamma som på förra årets Magnum Pro – med en viktig skillnad. För att kunna hänga på konkurrenterna och erbjuda en båt med 300 hästar har Buster tagit bort steglisterna så att båten går djupare och därmed stadigare i vattnet. Det gör att båten ska tåla 300 kusar och då göra en bit över 50 knop, lovar varvet. I sittbrunnen känns det mesta igen från vanliga Magnum. Akterbänk för tre personer, stolar för förare och navigatör. Stolarna har  nu en enklare form av dämpning, och är riktigt bekväma. Förarplatsen är i det närmaste perfekt. Jag sitter bekvämt, har fotplatta och en ordentlig tolvtumsnavigator framför mig. Den höga rutan skyddar mot  vinden och ger en superb utsikt.

Buster XL, XXL, Magnum eller Super Magnum? Buster som Buster, när det gäller sittbrunnen är de lika. Sex personer ryms, de i soffan har mycket gott benutrymme.

BUSTER SUPER MAGNUM är en ärlig båt – du får det du ser. Dolda solbäddar och pentry är fortfarande förbjudet på Buster. Navigatören har ett handskfack, men förutom det och kontrollen till stereon finns få finesser ombord. Durken är befriande ren från onödig möblering och när jag ska lägga ut är det en barnlek att springa från för till akter på den halkskyddade plywooddurken. Med ett fast grepp om pulpeten   fören är det lätt att kliva i och ur båten. Badplattformarna går ut långt på båda sidor om motorn och gör det lätt att ta ett dopp eller kliva från aktern.

Passageraren har ett vattentätt fack och kontrollen till stereon. Några fler finesser finns inte ombord.
Det är lätt att borda akterifrån tack vare de stora badbryggorna som går ut på båda sidor om motorn.

Det här är en ren transportbåt och för grejerna finns gott om stuvfack i för och akter. Stuven i pulpeterna är egensinniga och påminner om de vedfack som fanns på äldre tiders vedspisar. Du drar ut en slags låda och stoppar där ned packningen. Det är smidigt men facken blir samtidigt trängre. Under akterkapellet med god ståhöjd har föraren bra utsikt och fem sitter regnskyddade. Likheterna med vanliga Magnum är stora. Men det skiljer i pris. Cirka 150 000 kronor. För att motivera påslaget, krävs helt enkelt ett skrov  i Super-klass. Upp till bevis. 

Förbrunnen är ren, förutom några bänkar. Bra vid fisketuren.

Vi kör i en karavan med fyrtiotalet testbåtar från Finlands alla olika tillverkare. Bland de vassare utmärker sig Yamarin 76 som jag nyss kört. Med 300 hästar kommer den upp i 51 knop. På min styrbordssida flyger nya Flipper 760 fram, som med samma hästkraftsantal gör 49 knop. Just nu ligger de snett framför mig i 40 knop. När fjärden öppnar sig fäller jag gasen och Buster Super Magnum far i väg. GPSen rusar uppåt mot de 50. Med motorn rejält uttrimmad far jag förbi samtliga båtar i 53 knop. Det är snabbt, känns snabbt – men samtidigt mycket tryggt. Att steglisterna är borta märks, för även i den här farten går båten stadigt som en Merca på motorväg. Den elektrohydrauliska styrningen är en dröm och Super Magnum kräver inte mycket av föraren ens i 53 knop. Det är en stor skillnad mot vanliga Magnum, som går lättare på vattnet och kan bli något fladdrig i högre farter. Även den smala Anytec 750 SPD kräver en betydligt mer aktiv förare. Super Magnum går mjukare än den äldre Magnum. Även det beror på de slopade steglisterna, som annars lätt tar i vågorna. Jag siktar på de gröna svallen efter en Targa 32, flyger över och landar med en lätt duns. De stötar som V-botten inte klarar av tar den dämpade stolen upp.

I skarpa girar lägger sig skrovet ned ordentligt. Kan verka obehagligt, men är knappast farligt.

DET ÄR ETT bra skrov. Men att jämföra det med Anytec 750 i elak motsjö går inte. Svenskbåtens smala, vassa förskepp klyver vågorna ännu bättre. Som vilken belgian bluetjur som helst har steroid-Magnum också vissa avarter. Effekten av de slopade steglisterna visar sig när Anders Jelving sätter sig bakom ratten för fotograferingen. Resultatet kan du se härintill. När Anders lägger ned båten i en 90- gradersgir framför kameran ser det ut som att regalskeppet Vasa är ute på jungfrutur. Relingen pressas ned mot vattnet och en liten skvätt av Finska viken rinner in i förbrunnen innan båten reser sig. Utan steglister finns inget som tar emot och rätar upp. Läskigt? Möjligtvis för den ovane. Ett problem? Nej. Anders försöker välta båten så gott det går, men lyckas inte. Lutningen kan verka obehaglig men går aldrig över styr. Slår Buster Super Magnum hål på konkurrenterna? Nja. Anytec ligger ohotad vid Martin Timells brygga. Buster Super Magnum är en bekväm utfl yktsbåt med ett bra skrov. Plastinredningen är mjuk så att småbarn och oviga kan ta sig runt i sittbrunnen utan att skada sig på vassa aluminiumhörn. Båten är stabil stillaliggande och går som tåget i hög fart. Men några machopoäng samlar den inte. Det uppskattar säkert barnfamiljen.