Yamarin Cross 60 Cabin

Yamarins första hyttbåt i aluminium blir en tuff match för konkurrenterna. Nya Cross 60 Cabin har nämligen något som många andra saknar: ett riktigt bra skrov.

 2013-04-01

Det knakar och brakar när aluminiumstäven bryter den tunna ishinnan utanför hamnen. Vintern har precis kommit till Helsingfors när jag får testa Yamarins första hyttbåt i aluminium. Nu är det skönt
att sitta inne i den uppvärmda hytten med god sikt. Men så fort jag gasar på glömmer jag taket över huvudet: 100-hästaren trycker blixtsnabbt upp oss i plan, och efter några sekunder flyger jag fram över fjärden i 32 knop.

Det är snabbt för en hyttbåt, nästan lika snabbt som varvets öppna daycruiser 63 DC med lika motor. Hundra hästar räcker till för de flesta, men med största godkända motor på 150 hästar blir hyttbåten en fartmaskin som gör 44 knop. Skrovet tål farten. När jag lägger om ratten i en 90-gradersgir lutar det förstås, men knappast mer än i en öppen båt. Redan innan jag sättter kurs på fotobåtens svall är det tydligt att Yamarins första hyttbåt i aluminium blir en tuff match för konkurrenterna. Trots den rymliga glashytten är båten varken topptung eller framtung. Något som flera konkurrenter i aluminium
har problem med.

Ta till exempel Buster Cabin, som jag testade för två år sedan. Båten bygger på den öppna Buster XXL. Den fantastiskt ljusa hytten förskjuter tyvärr tyngdpunkten på XXL-skrovet föröver och gör att båten går något på nosen. Med 150 Yamahahästar gör Buster Cabin 38 knop, sex knop långsammare än Yamarin Cross 60 Cabin med lika motor och åtta knop mindre än den öppna versionen av Buster XXL. På årets uppfräschade version har Buster hängt på en stor bracket för att lösa problemet. Testet av konkurrenten Silver 650 Cabin minns jag med skräckblandad förtjusning. I girarna lutade båten så mycket att vattnet klättrade upp på sidorutorna.

Det roliga tog slut när jag insåg att vattentrycket slitit loss relingslisten. En för tung hytt på ett något rankt skrov var förklaringen till det obehagliga beteendet.
Förklaringen till att Cross 60 Cabin är fri från dessa hyss är att båten fått ett helt nytt skrov, som konstruerats för att bära hytten. Till skillnad från Buster och Silver vars skrov har plockats från redan existerande, öppna modeller som inte konstruerats för en tung hytt.

Två stolar och två bänkar rymmer sex personer, med reservation för att bänkarna kan bli något trånga för de med bredare stuss. Stolarna kan först uppfattas som något små men är bekväma med gott svankstöd.

Tack vare Yamarins grundlighet har Cross 60 Cabin klassens bästa sjöegenskaper. Det inser jag efter några hopp i fotobåtens svall. Vi landar mjukt i nedslagen och greppet i girarna är perfekt. På insidan är Yamarin Cross 60 Cabin en desto mer konventionell skapelse. Yamarins inredningsdesigner har skippat de vanliga blå dynorna och i stället inrett hytten i beige nyanser. Till och med hyttens väggar är klädda med lattebrun heltäckningsmatta. Smaken är givetvis olika, men tänker jag bort havet utanför skulle jag kunna stå i en Volkswagen Caravelle från 1970-talet.

Den extra takluckan ovanför dörren gör det lätt att kliva in i båten utan att slå i skallen.

Dörren in till hytten är det nyskapande: När jag öppnar den öppnas även en lucka i taket. På så sätt blir det lätt att gå in i hytten utan att slå i skallen. En tjock gummilist vid dörrkanten gör att hela konstruktionen

håller tätt och tyst i sjön. Hytten är stor för båtlängden på knappt sex meter, och sex personer ryms på
två bänkar och två stolar. Förarplatsen är bra. Framför mig har jag plats för en niotumsnavigator, fack för mobilen i knähöjd och vindrutetorkare med stor svepyta.
Sikten genom de stora rutorna är utmärkt, speciellt framåt. Kniper det kan du titta ut genom takluckan, så länge du inte är alltför axelbred. Ett extra plus i kanten är glasdörrarna mot för och akter, som gör att föraren kan se om eventuell packning på för- och akterdäck ligger bra. De fyra personer som sitter på bänkarna har god utsikt genom stora fönster mot vågor och skärgård. Att se ut motverkar sjösjuka och dessutom blir resan mycket roligare om du kan njuta av omgivningen.

Vem är det då som ska njuta av Yamarin Cross 60 Cabin? Det här är en klassisk förbindelsebåt för familjen som ska ut till sommarstugan. Det jobbet gör Yamarin galant. Stuvutrymmen för matkassar och
packning finns under bänkarna och det mindre ömtåliga kan lastas utomhus på de små för- och akterdäcken. Under fördäcket finns också ett långt fack för spön som nås inifrån hytten.

Varken pentry eller toa finns ombord, men i nödfall kan du sova över. Bänkarnas ryggstöd kan lossas och överbrygga gapet mellan bänkarna så att det blir en bädd. Obekvämt, men det funkar. I alla fall om du är under 185 centimeter.

Akterdäck är litet men funktionellt. Trollingfiskar du mycket, eller bara gillar att lapa sol, bör du köpa till yttre styrplats här. Två man ryms att svinga spöna i aktern eftersom räckena är låga. Det är också lätt att ta upp en fångst eftersom durken ligger lågt över vattenytan. Två grindar på vardera sida om motorbrunnen gör det lätt att gå ombord och i land från en brygga, liksom att fånga en boj när du ska förtöja. Fördäcket är däremot en enkel arbetsyta vid förtöjning eller fiske snarare än sällskapsrum. Det finns två sittplatser men det blir både blåsigt och skumpigt i hög fart.

Ett trångt men bra planerat akterdäck. Via grindarna är det lätt att gå i land.

Yamarin är Finlands största glasfiberbåtsproducent och verkar även ha bemästrat tekniken att bygga tysta aluminiumbåtar. När jag har tröttnat på att hoppa i fotobåtens svall och drar ned till marschfart 25 knop sjunker motorljudet i hytten. Här finns inget som skallrar och rister som i många plastbåtar. Detaljkvaliteten är god. Varje dörr och lucka har gasdämpare, viktigt då glasdörrarna annars kan flyga upp. Över lag andas båten premium. 

Jag gasar in till bryggan, lägger till och börjar fotografera av inredningen. Efter att ha kollat i alla stuvfack och öppnat och stängt allt som går att rucka på så inser jag att det finns få saker att irritera sig på. Designen sticker inte ut, men alla detaljer är genomförda med omsorg och lösningarna är smarta. Precis som på de flesta andra Yamarin-båtar alltså. Den stora överraskningen dimper ned i mejlboxen en månad senare: prislistan. Yamarin brukar ta bra betalt för sina båtar och ännu dyrare brukar det bli när de bygger i aluminium. Men Cross 60 Cabin kostar 447 000 kronor med en 115-hästare, inte dyrare än plastkonkurrenterna från AMT och Finnmaster. För den 84 000 kronor dyrare Buster Cabin lär Yamarin Cross 60 Cabin bli en mycket svår konkurrent i vår.

Kontakt
www.yamarin.com
www.yamaha-motor.eu