Yamarin Cross 49 BR, trivs i vassa vågor

Sjöegenskaperna och den fina inredningen gör att Yamarin Cross 49 konkurrerar med betydligt större båtar.

2013-05-01

Mina ögon ser den krabba sjön och min rygg minns sommaren i redaktionsbåten, en Silver Wolf 510. En trevlig båt, men stötig på större fjärdar och i korta vågor. Mindre aluminiumbåtar går sällan särskilt mjukt, oavsett märke. Kort skrovlängd är boven. Men ett jobb är ett jobb. Därför fäller jag gasreglaget och sprillans nya Yamarin Cross 49 BR skjuter fart på den höstruggiga finska fjärden.
Ryggen kan slappna av. Skrovet äter upp topparna på vågorna och fortplantar bara ett lätt gung till ryggslutet. Skrovet går plant och mjukt, planingströskeln passeras på någon sekund. Bakom plexiglasväggen till vindruta sitter jag med välordnad frisyr och ett leende på läpparna. Stolen är skön, fötterna har stöd mot en fotplatta och jag har stenkoll på grynnorna tack vare den stora sjutumsnavigatorn på instrumentpanelen.

Bakom den höga vindrutan åker man vindskyddat. Intrumentpanelen har plats för en fast sjutumsnavigator. På passagerarsidan ett smart vattentätt fack för mobiltelefon och annat smått.

Lite längre fram plöjer dagens fotobåt över fjärden. En baktung 31-fots flybridbåt som i dag är extra nedtyngd  av ett tiotal fotografer. Stärkt av skrovets fina gång gasar jag fullt, kommer upp i 32 knop, och siktar in fören på svallet. Skrovet lyfter balanserat och landar helt rakt, som ett flygplan med autopiloten påkopplad. I sämre styrpulpetbåtar hade det här varit en läskig manöver, men nu känner jag för att hoppa hela dagen.
Yamarin har alltså fått till ett skrov som både är kul att köra och går mjukt i sjön. Däremot tål det inga vilda svängar, då tappar propellern greppet. Troligen för att Yamarin monterat motorn extra högt för att få en så hög toppfart som möjligt. På akterspegeln hänger en 60-hästare som ger 32 knop, vilket är klart godkänt. Det går att hänga på en 40- eller 50-hästare och spara några tusen kronor, men det är att vara dumsnål. Kraften i 60-hästaren behövs om båten lastas med fem personer.

Just utrymmet är båtens andra trumfkort. Namnet är 49 Bowrider, vilket beror på att den precis som större bowriderbåtar har fått dubbla vindrutor och gott om plats för om dessa. Små, öppna båtar har överlag blivit bekvämare de senaste åren. Att åka styrpulpetbåt för tio år sedan var en kamp mot vädrets makter. De flesta båtar på fem meter hade en enkel pulpet. För passagerarna blev det dragigt och blött så fort man skulle över en större fjärd. Den enda som satt i lä var föraren och inte ens denne var skyddad när regnet väl  började strila, för det fanns sällan kapell. Först när Buster började med dubbelpulpet hängde resten av tillverkarna på. De senaste åren har tillverkarna börjat inreda små båtar på samma sätt som större  bowriders, det vill säga med stora, dubbla pulpeter, stolar och soffa.
Yamarin 49 Bowrider är ett utmärkt exempel på denna komfortrevolution. Här sitter pulpeterna nästan midskepps och för att vara en så liten båt är sittbrunnen stor. Så stor och bekväm att Cross 49 BR  konkurrerar med sina större systrar. I vissa fall är den till och med bättre!

Är ni aldrig fler än fem personer, färdas inomskärs och månar om ekonomin? Då skulle jag köpa 49:an hellre än storasystrarna 53 eller 63. Fem sitter som sagt bekvämt ombord och med 60-hästaren blir inköpspriset cirka 200 000 kronor, ungefär hälften av vad en 63 BR kostar och 60 000 billigare än 53:an. Visst skumpar det mer i högre sjö och benutrymmet är trängre på längre turer, men ska du åka på en kort utflykt till en badö gör 49:an jobbet lika bra som storasystrarna. Yamarin Cross 49 BR kan dessutom dras efter de lättaste bilmodellerna som Volkswagen Polo eller till och med en Mini. En liten båt är också lättare att hantera än en större vid tilläggningar och vinterförvaring. Och inte minst blir bränsleförbrukningen mindre.

Som utflyktsbåt och för persontransport är Yamarin Cross 49 BR ett hett alternativ, även till betydligt större båtar.

Testdagen är kall, det är sent i oktober och isen har precis lagt sig i vassruggarna. Men bakom de stora vindrutorna och den stängda mittdörren sitter jag i lä med fin utsikt.
Aktersoffan är bred nog för tre barn och två vuxna ryms i stolarna. Jag rotar igenom sittbrunnen och hittar många smarta detaljer. Locket till akterbänken har en gasdämpare så att det hålls uppe medan jag rotar i kameraväskan. Här nere finns också dubbla bränsletankar. När den ena tar slut kopplar du över slangen till den andra utan att slabba med reservdunken. Det utökar räckvidden betydligt. Några droppar regn landar på rutorna, men min mobil ligger säkert i det vattentäta facket på passagerarplats. En viktig men tyvärr ovanlig detalj på en öppen båt. Inuti finns ett 12-voltsuttag om du vill ladda mobilen eller läsplattan.
Stuvutrymmet är förstås begränsat ombord men duger gott för familjens flytvästar och någon väska eftersom hålrummet i aktersoffan är stort. I den främre sittbrunnen finns två sittpuffar med fack inuti. Klart godkänt för båttypen. Fendrar och tågvirke går att förvara under den förligaste toften.
Den enda ankarboxen i aktern hade kunnat vara större, den rymmer en liten lunchdragg men knappast ett  större ankare. Och ett sådant behövs, speciellt om du ska lägga båten över natten eller ankra i frisk vind vid. Om du gillar att fiska eller lasta är Yamarin Cross 49 BR för övrigt ett dåligt val. Visst kan du svinga spöna även  här, men det blir trångt. Vill du ha en laståsna för brädor och byggmaterial är 49:an direkt olämplig.  förbrunnen är liten och lasten hamnar längst fram i båten. Men som utflyktsbåt och persontransport är  Yamarin Cross 49 BR ett hett alternativ, även till betydligt större båtar.

 Silver Fox 485 BR/Silver Wolf 510 BR

Silver Fox 485 BR/Silver Wolf 510 BR

Silvers storsäljare Silver Fox 485 är nu förbättrad och uppsnyggad för att passa
in bättre i flottan, men skrovet är fortfarande detsamma. På plattvatten drar
Silver Fox 485 cirka 0,5 liter per sjömil om du marschar 20 knop med den 60
hästar starka Honda som är maxmotor. Toppfarten blir 33 knop, alltså ungefär
samma siffror som för Yamarin Cross 49 BR. Bra detaljer är den stora vindrutan
som ger bättre skydd än Yamarins, ett bra kapell och bekväm förarplats. Priset
är 225 000 kronor med 60-hästaren, alltså 15 000 kronor dyrare än Yamarin 49
BR. Satsar du ytterligare några tusenlappar får du den lite större och sprillans
nya Silver Wolf 510 BR, som Vi Båtägare hade som redaktionsbåt sommaren
2012.
Det var en trevlig båt med snäppet mer plats i sittbrunnen än Yamarin
men med samma motorstyrka och ungefär samma prestanda. I Wolf 510 BR
får du dessutom ett långt spöfack, ännu bättre vindskydd och något större
stuvutrymmen. Silver Wolf 510 BR trivs på plattare vatten och när sjön blir
stötigare är Yamarin 49 BR det mer komfortabla valet. Pris 229 000 kronor med
60 hästar. www.silverboats.fi

Buster Lx

Buster Lx

"Busters bästa" – så tyckte Anders Jelving om nya Buster Lx, som kom år 2011.
Anledningen till betyget är att Lx levererar ungefär samma komfort som
de större Bustermodellerna fast till mindre peng. Buster Lx har pulpeter midskepps
och en stor aktre sittbrunn. Tyngdpunkten ligger nu längre fram än på
vanliga L och det ger Lx ett lugnare gångläge.
Men det här är fortfarande en äkta Buster med mer arbetsbåtsstuk än
Yamarin och Silver. Anledningen är att Buster Lx saknar en fast innermodul i
plast. Pulpeter, soffa och eventuell extramöblering monteras i stället direkt
på plywooddurken. Vill du ha en extra spöbox eller sittpulpet är det bara att
skruva fast. Vill du av någon outgrundlig anledning lyfta ur inredningen går
det enkelt, då pulpeterna är fästa med skruvar.
Det gör Buster Lx till en snäppet bättre fiskebåt och laståsna än Yamarin.
Som persontransport är dock Buster knappast bättre utan har snarare en råare
känsla. Buster Lx är ungefär 10 000 kronor dyrare än Yamarin Cross 49 BR.
www.yamaha-motor-scandinavia.com