Yamarin 6230, perfekt för två

En båt på drygt sex meter som påstår sig klara av fiske, övernattning och bekväm färd för fem personer har en hel del att bevisa. Vi har gått husesyn.

 2013-09-01

Att båten har tio år på nacken märks i förarmiljön, plats för sjökort i låda i stället för inbyggd navigator.

Yamarin 6230, senare omdöpt till 62 WA, sjösattes vid milennieskiftet och var varvets första walkaround.  Båttypen, som aldrig fått ett svenskt namn, kommer från början från USA, och blev populär bland sportfiskarna som ville ha stora däcksytor.
Bäst kan den beskrivas som en förvuxen styrpulpetare, där pulpeten fått breda ut sig på alla ledder på däcksytans bekostnad och hyser ett stort stuvutrymme eller – som i detta fall – en ruff med  plats för två att sova en natt eller två. Walkaround innebär per definition passage på bägge sidor om pulpeten/ruffen och ett fördäck man kan röra sig fritt på. Den svåra uppgiften konstruktören ska tackla när han eller hon skissar en walkaround är att balansera fria däcksytor mot ruffens volym. På senare år har den knuten lösts genom ett alexanderhugg: en asymmetriskt placerad ruff med passage blott på ena sidan, oftast styrbords, med påföljd att babordssidan får nöja sig med ett smalt skarndäck, snudd på omöjligt att beträda.

I ruffen ska och kan allt ske. Sova. Borsta tänderna. Brassa fika. Göra toalettbestyren.

Uppdraget konstruktören fick när Yamarin 6230 planerades var att rita en walkaround med lika stora innerutrymmen som en daycruiser med samma mått. Hon ligger på Brunnsvikens Segelsällskaps brygga ett stenkast från Roslagstull i Stockholm. Ägaren, Marcus Holm, har putsat enkom för vår provtur och fotografens skull, förmodar jag. Men, nej. Han har haft båten i tre säsonger och är pedant. Han är nere vid  båten var och varannan dag och håller skiten stången.
Roslagstull är en av Sveriges mest trafikerade tillhåll. Att ett par hundra byggnadsarbetare anlägger Norra länken två stenkast därifrån gör inte luften renare. Men, menar Marcus, den höga finishen gör det till ett nöje att hålla henne ren och grann. Han nyttjar båten 60–70 timmar per sommar, det vill säga dubbelt mot vad medelbåtsvensson gör, mest för kortare turer över helgen med en eller ett par övernattningar. Det finns gott om båtar avsedda för dagsturer med möjlighet att tillbringa en och annan natt i båten. Varför Yamarin 6230? – Jag ville ha gångbord på båda sidor för att slippa klättra och klänga, en stor och bekväm ruff och god kvalitet för att säkra andrahandsvärdet, säger Marcus. Han är snickare och har gjort alla installationer själv, och lagt teak på alla däcksytor, 15 millimeter tjock. Jojo.

Marcus satte 250 hästar från Yamaha på akterspegeln och gör 50 knop. 150 hästar ger 40 knop med en förbrukning på 1,5 liter per sjömil på topp.

Vi tuffar ut till farvatten med fri fart.
Det blåser sju meter, men vågorna har svårt att hämta kraft mellan öarna. Men vi hittar halvmeterhöga svall som det 21 grader djupa V-skrovet lätt hanterar. Ursprungligen var skrovet 19 grader, men för att klara av 200 hästkrafter spetsades det till år 2001. Marcus har hängt på en 250 hästars Yamaha och gör en bit över 50 knop utan tendenser att vobbla, hävdar han.
Jag går till arkiven för att se vad båtskribenter som testat båten har för erfarenhet. Hans Due i norska Båtmagasinet, en erfaren räv, var förtjust i vad hon presterade i havssjön utanför Orust: "Båten känns sportigare att köra, men ändå mycket trygg – även i skarpa svängar. Skrovet går torrare och mjukare i grov havssjö jämfört med både Askeladden 635 och Aquador 21 WA. En lättmanövrerad hydraulstyrning och ett bra motorreglage gav full kontroll över båt och motor, även i tuffare sjö. Planingströskeln är normal och sikten föröver är hela tiden god."
Självklart är sikten god. Vindrutan är låg och ger klent lä, eller snarare inget lä till de i den raka soffan längs akterspegeln och åt de två i stolarna blott när de sitter ner.

Kompakt sittbrunn på gott och ont. Avståndet mellan aktersoffa och stolar ger inte utrymme för ett ordentligt bord.

Nu till balansgången och frågan: Är Yamarin 6230 en fullvuxen walkaround och en duglig daycruiser?
Nej, därtill fattas en meter på längden och en fot på bredden. I ruffen sover två personer där styrbordskojen är aningen för kort för en fullvuxen, en iläggsskiva löser problemet. Enlågigt kök, vask och en kylbox som smart skjuts in under sittbrunnsdurken på en släde duger gott för att fixa morgonkaffet. Men var intar man det? I sittbrunnen? Nej, mellan aktersoffan och stolarna ryms inget annat än passagerarnas ben. På fördäck? Där finns en sittplats på rufftaket och en skvätt fri däcksyta, det är allt. Ruffen får godkänt, för där sover trots allt två och där finns kök och vask och den som vill kan klämma in en kemtoa mellan kojerna. Men sittbrunnen har i mitt tycke fått för mycket stryk av ruffen. Förare och passagerare sitter bekvämt i stolarna vars framstycke kan fällas för att underlätta stående.
Men aktersoffan är ingen bekväm historia, därtill är ryggstödet för klent. Gångborden då? Att knalla fram till fördäck är en barnlek, men när man ska knyta fender med skor i storlek 43 tvärs långskeppsriktningen står man avigt med obalans som följd. Är jag gnällig? Nej, min uppgift är att trycka på kompromissens veka  partier och det vekaste här ombord är att alla sitter som i en bil. Gå ombord. Sätt er. Nu far vi. Sitt still. Jag tycker att en ren daycruiser är ett bättre alternativ om man är ute efter en utflyktsbåt. Till exempel Yamarin 62 DC, byggd på samma skrov, men med en stor U-soffa akteröver där fyra personer sitter gott. När stolarna vänds akteröver skapas en fin sittgrupp. Upp på fördäck tar man sig tryggt via en trapp och öppningsbar vindruta. Okej, det är lättare att ta sig fram längs gångborden, men vem springer fram och tillbaka hela tiden? Vem? Det gör den som vill ha friborden runt om tillgängliga hela tiden, nämligen den som ser båtlivets tjusning i det som befinner sig under vattenytan, fiskarna. Därför lyder min enkla slutkläm: Yamarin 6230/62 WA är ingen optimal utflyktsbåt, men väl en hygglig kompromiss för den med spö som vill ha en ruff för övernattning.

Bränsleekonomin är helt okej. Med 115 hästar på akterspegeln är värdena: 31 knop och 1,3 liter/nm, 26 knop och 0,94 l/nm. 150 hästar är ett bättre val: 40 knop och 1,46 l/nm, 33 knop och 1,08 l/nm. Yamarin 6230/62WA är sällsynta fåglar på Blocket. Marcus äskade 319 000 kronor för sin väl behållna pärla från 2003, men uttagen 2007 och därmed blott 200 gångtimmar i skrovet. Den får gälla som riktkarl.