LivetOmbord

Yamarin Cross 53 BR, nytt facit

Så har finska Yamarin gjort det igen. Med ett drygt gem meter långt skrov och endast tvåsiffrigt på motorkåpan har då fått fram en av marknadens mest harmoniska kompositioner.

Text: • 2013-11-30 Uppdaterad 2024-02-16

2013-12-01

Yamarin Cross 53 BR, nytt facit

Yamarin fortsätter att klämma fram modeller i sin Cross-serie. Båtarna som har aluminiumskrov och en innerline av glasfiber har mottagits mycket väl på marknaden. Ägaren får ett lättskött och tåligt skrov samtidigt som man får plastbåtens komfort invändigt. Rena aluminiumbåtar tenderar ofta att bli bullriga. Stomljud och vattnets slag mot bottnen får man effektivt bort genom att skumfylla utrymmet mellan innerline och skrov. 

Yamarin Cross 53 BR (bowrider) är en trevlig liten sak. Anpassad för dig som vill ha en pendlarbåt med för storleken bra lastmöjligheter. Här har man till förmån för stora durkytor skippat de längsgående tofterna i den förliga brunnen som man finner i de större modellerna.

Vår testbåt var utrustad med en Yamaha F70 AETL. En i mitt tycke perfekt motorisering. Rekommenderad motorstyrka är 50–70 hästkrafter. Är ni oftast bara ett par personer ombord fungerar det svagare alternativet alldeles utmärkt. Är familjen månghövdad eller kanske transporter och vattensport står högst på prioriteringslistan bör man satsa på den större motorn.
Det är ju känt sedan länge att Yamarin är duktiga på att ta fram bra skrov. Cross 53 är inget undantag. Tvärtom så bekräftar den att producentens höga ambitioner att nå optimala sjö- och gångegenskaper fått följa med in i aluminiumeran. Vid testtillfället var jag ensam ombord. De 70 hästkrafterna kändes mycket pigga på det endast 508 kilo lätta skrovet. Bra acceleration skickade kvickt upp båten i plan.

Toppfarten landade på 31 knop. Enligt Yamarin själva så tappar man fem knop med 50 hästaren och förlorar tre med 60 hästkrafter. En sydvästlig vind på cirka 10 m/s hade under dagen jobbat upp halvmetersvågor på vattnen utanför Tanumstrand. Båten stormtrivdes och jag med den. Bakom den väl tilltagna vindskärmen åker man med bibehållen frisyr. Den skarpa stäven kastar verksamt sjön åt sidorna. Gången är mycket stadig i såväl mot- som medsjö. Faktum är att detta kan vara Yamarins bästa båt kring fem meter. Den känns betydligt större än den faktiskt är. Vid ett senare tillfälle samma dag körde jag även Cross 57 BR. Den gick som väntat mycket bra, men det imponerar inte lika mycket. Det är på många sätt en större båt. Längre, tyngre och med nästan dubbelt så kraftig motor.

Yamarin Cross 53 BR, nytt facit
Förarplatsen är optimal. Allt är placerat där man vill ha det. Den höga vindrutan ger gott skydd.

Förarplatsen i Cross 53 BR får full poäng om styrman mäter max 1,85 meter i strumplästen. Själv har jag tio centimeter plus på det och då får knäna det lite trångt. I övrigt finns det inget att anmärka på. Stolen är djupt skålad och ger fint stöd. Ett fotstöd med bra halkskydd håller fötterna på plats när man tar spjärn över vågtopparna.

Gas/växelreglaget och ratt sitter precis där man vill ha dem. Intressant är att man numera även i små båtar som denna förbereder plats för relativt stora fasta navigatorer. Mindre båtar går oftast i kända vatten och inomskärs. Tycker man sig inte behöva en sjutummare kan man alltid montera en mindre och då även få plats med ett ekolod eller sillbio. Båten är godkänd för sex personer. En kvalificerad gissning säger att då blir det tungt och med all säkerhet en ganska blöt tur då kastsjöarna slår in överbord. Mellan de två konsolerna som har fasta vindrutor finns en öppningsbar mittsektion med bra låsfunktion. En långt mycket bättre lösning än de vinyllösningar man ofta ser på liknande båtar.

Yamarin Cross 53 BR, nytt facit
Stolarna är djupt skålade och ger mycket bra sidostöd. Naturligtvis även vridbara.

Nu åker alla i den aktre sittbrunnen hyfsat vindskyddade. Vill man åka i den förliga sittbrunnen har man två säten framför konsolerna och ett längst i fören. Det senare en öppningsbar stuv. Är man många ombord lär ett par tvingas inta de platserna för gånglägets skull. De två stolarna är vridbara och på listan över extrautrustning finns ett bord att tillgå. Då får man en bra fikaplats för fem personer. Mitt i sittbrunnsdurken finner man båtens största stuv. Ett 1,70 meter och 280 liter stort utrymme sväljer till exempel vattenskidor, wakeboard eller flytvästarna när båten ligger i hamn. 

Yamarin Cross 53 BR, nytt facit
Durkytan i den främre brunnen är väl tilltagen för att kunna lastas. Bra räckverk.
Yamarin Cross 53 BR, nytt facit
Kapellet har sitt eget garage bakom aktersoffan. Dragstången är extra tillbehör.

En väl fungerande kapellösning med gott om siktrutor förvaras nedfällt i ett garage bakom aktersoffan. På vardera sidan om motorbrunnen finns två mindre plattformar. Den om babord hyser ett ankarstuv och på styrbordssidan sitter en kraftig bad- och räddningsstege i rostfritt. Självklart utfällbar från vattnet. I den främre sittbrunnen har man valt att skapa så stor durkyta som möjligt. Här får både matkassar och barnvagn plats. Allt omgärdat av ett räckverk som längst föröver är upphöjt för att underlätta vid iland- och ombordstigning. Längst i fören ett mindre dränerat stuv för tampar. Guldstjärna för den godkända låsöglan som sitter ovan relingslisten. Summa summarum så är Yamarin Cross 53 BR en mycket sjöduglig och trevlig båt. Att den sedan kommer med en gedigen standardutrustning gör det inte sämre. I stort sett allt ingår utom akterkapell, sittbrunnsbord och transportöverdrag. Jag vågar påstå att detta är en av marknadens absolut bästa bowrider kring fem meter.

Yamarin Cross 53 BR, nytt facit
Bra acceleration skickade kvickt upp båten i plan. Toppfarten landade på 31 knop.

Fakta Yamarin Cross 53 BR

Längd 5,27 meter
Bredd 2,08 meter
Vikt 508 kilo
Antal personer 6
Motor 50–70 hk

Pris 239 000 kronor med Yamaha 70

Testkörningen
Last 1 person
Motor Yamaha F70 AET L
Fart 31 knop
Värt att notera
+ Sjöegenskaperna
+ Stuvfack
+ Standardutrustningen
– Krångliga dynor

Kontakt
www.yamarin.com

Sina nätta mått till trots är detta en mycket sjövärdig båt. Perfekt balanserat skrov gör körningen till ett rent nöje. Satsa på något av de större motoralternativen.


Text: • 2013-11-30
LivetOmbordTestarkivBowriderMotorbåtVi Båtägare
Scroll to Top