Finnmaster Pilot 8.0, medelhavet möter Östersjön

Nya Finnmaster Pilot 8.0 är en stilren salongsbåt som är lika trevlig att vistas i en varm midsommarvecka som en smällkall höstdag.

Triumfen: akterdäcket är stort och så möblerat att du hellre är här än inomhus.

 Nordiska salongsbåtar har sällan väckt något större habegär bland soldyrkare. Svenska, finska och norska salongsbåtar  har ofta haft fina kojer, rymliga salonger och genomtänkta pentryn men så fort konstruktören börjat skissa upp det minimala utrymme som blivit kvar till akterdäck är det som att inspirationen  försvunnit. Resultatet är många typiska innesittarbåtar, gjorda för bekväm semester i skärgården i regn och rusk men rätt tråkiga när solen väl stuckit fram. 

Båtbyggarna kring Medelhavet har däremot fattat galoppen: att den som köper en skyddad båt ändå helst sitter ute, när vädret tillåter. Dessa båtar har å andra sidan ofta haft kortare kojer och sämre pentryn. Därför är det något av en ögonöppnare när jag en höstdag i Tanumstrand på Västkusten testar något nytt, en hybrid av Medelhav och Finska viken: Nya Finnmaster 8.0 Pilot. Den har fina utrymmen inomhus för någon veckas semester. Fyra till fem personer kan äta, sova, laga mat, gå på toaletten och umgås. Samtidigt kan hela familjen sitta utomhus under fina dagar, både under gång och när middagen ska dukas fram. 

Utmärkt sätt att utnyttja en annars död yta.

 Finnmaster verkar ha mer än sneglat på de franska bjässarna Beneteau och Jeanneau. Nya Pilot 8.0 har precis som de franska konkurrenterna utombordare, vilket gör båten billigare att köpa men ger framför allt mer plats i aktern än om det suttit en stor diesel under akterdäck. På vår testbåt hänger en 300 hästars Yamaha utombordare, långt ute på akterspegeln. Eftersom badbryggan också är minimal ger det plats över till det viktigaste ombord: ett stort akterdäck. Möblerat med två soffor rymmer det fem–sex personer under gång, och alla sitter i hyggligt skydd av den stora hytten. Så fort du är framme vid destinationen monterar du upp det portabla bordet som ryms i aktersoffan. Nu sitter i alla fall fyra vid middagsbordet, om än lite trångt. För den som vill sola i lägre farter finns en stor soldyna som kan knäppas fast på fördäck. Bättre plats för tonåringarna som vill vara i fred med surfplatta och hörlurar en sommardag finns knappast. Att ta sig mellan för- och akter går lätt via det breda gångbordet på styrbordssidan. 

Dinetten rymmer fyra. Den främre soffans ryggstöd kan fällas bakåt.

Finnmaster har trollat med linjerna. När jag kommer ut på bryggan i Tanumstrand slås jag av hur högt skrovet är. Höga båtar kan lätt se klumpiga ut. Men Finnmaster har kamouflerat höjden med en bred svart ruta som löper längs skrovet. Det tillsammans med den framåtlutade rutramen ger Pilot 8.0 ett kantigt, modernt utseende. Ful-snyggt i mitt tycke. Trots det fina utrymmet utomhus i aktern är det här en rymlig bobåt. Det höga skrovet rymmer allt som behövs för att fyra personer ska trivas ombord i en vecka eller två. Salongen är i det närmaste optimalt planerad. Två stora takluckor släpper in ljuset. Dinetten om babord har två soffor. Den förliga soffan kan vändas så att passagerarna ser framåt. På så vis kan alla i salongen se ut i färdriktningen. Alla sitter högt och med fin utsikt över havet. Det märks att Finnmaster försöker ta sats och uppfinna en ny stil för sina större båtar. Inredningen är sober och bygger på kontrasterna med grå textilier, mörk valnöt och vit plast. Det är lyckat. Stilen ger en modern känsla som mer minner om ett modernt hotellrum. Med hjälp av textilier på skott och i tak är båten också mer ombonad än många konkurrenter, speciellt de franska. Och för den som varit inne i i den enklare lillebrorsan Finnmaster 7.0 Pilot är det här flera säpp högre.

Med en dörr ut mot skarndäck kommer rorsman lätt åt att förtöja

Pentryt är den enda riktigt svaga punkten ombord. Testbåten har ett litet gasolkök av portabel modell med en enda platta. Det räcker knappast för att laga en hel måltid, dessutom monteras spisen över diskhon så att det blir omöjligt att skölja salladen samtidigt som du kokar potatis. Då är det bättre att satsa på tillbehöret enlågig Wallasspis i fast montage som låter dig koka och skölja samtidigt. Men bäst är kanske att ta med grillen – en enda platta är väl snålt i en drygt åtta meter lång familjebåt. När det är dags att krypa till kojs gör Pilot 8.0 knappast någon besviken. Under däck finns fyra fasta kojer och om man bäddar upp dinetten i salongen kan dessutom två barn (under 160 cm) sova över några nätter.Föräldrarnas sovrum ligger som brukligt i fören. För att dörren ska kunna öppnas har sängen ett urtag på babordshalvan, vilket tvingar de två i dubbelbingen att ligga på snedden. Benutrymmet är dock gott och sängen bekväm. Härinne finns också en garderob för kläder, förvaring finns under bädden samt en liten sittbänk för av- och påklädning.

Klaustrofobin trollas bort med trä, stora ventiler och en hel del trä.

Till skillnad från en hel del andra båtar i den här klassen håller midkabinen godkänd längd för en två meter lång person. Bredden räcker till för ett par utan beröringsfobi. Här finns också läslampa men det som gör att jag gärna ligger här med en bok även på dagen är den stora rutan, som släpper in ljus och ger en panoramautsikt över omvärlden. Finnmaster får skönhetspoäng för toaletten. Mörk valnöt blandat med en glänsande svart bänkskiva med handfat är snyggt. Mot tillägg kan du få en enkel handdusch härinne. Däremot saknas ståhöjd, jag som är 1,77 meter skrapar i skallen. Finnmaster ser ut som en dyr båt – men kostar ungefär som konkurrenterna från Frankrike och Polen. Grundutrustad båt finns från 964 500 kronor med en 300-hästarsmotor. Dynor, kylskåp och toalett ingår.
För en fullutrustad båt med navigator, värmare, dusch, trimplan och bogpropeller krävs att du lägger till 100–200 000 kronor beroende på komfortnivå. Det blåser 8–9 meter per sekund den höstdag som vi kör testbåten utanför Tanumstrand. Med 300-hästaren på akterspegeln är accelerationen rapp för att vara en högbyggd familjebåt av det här slaget. På den rätt platta fjorden toppar båten 37 knop. Min gissning är att en singel 225-hästare också fungerar för den som vill spara en slant. Att stå bakom ratten är trevligt: sikten är god, tack vare stora fönster och rejäl dos av varmluft via tre defrosterutblås. Navigatorn är bra placerad i blickfånget.
Tanumstrands skärgård är klurig, närmare land blåser det knappt alls men efter att ha passerat en mindre fjord kommer vi ut i ett gitter av öar där toppiga vågor gör livet surt för båtfararna. Men Finnmaster 8.0 Pilot klarar elddopet. Visst stöter det en del, men inredningen varken gnisslar eller skallrar. Jag kan köra i 22-23 knop utan att vare sig jag eller båten mår dåligt. Bygget känns väl ihopkommet. I sidsjö lägger sig den höga båten ned och behöver trimplan – något som konstigt nog inte ingår i standardutrustningen.

Med en enkel 300-hästare blir toppfarten cirka 36 knop.

Utombordare gör Finnmaster 8.0 till ett både tyst och prisvärt köp. Frågan är vilken motorstyrka man bör välja? Tillverkaren rekommenderar antingen 2 x 150 hk eller en singel 300-hästare. Med dubbelmontage vinner du två knop och båten blir lättare att manövrera i hamn eftersom du kan backa med ena motorn och köra framåt på den andra. Bränsleförbrukningen är ungefär lika hög oavsett motorval, drygt 2 liter per distans i drygt 20 knop. Mitt råd är att satsa på 300-hästaren. En motor är billigare att serva och försäkra än två.