Test: Yamarin Cross 75 BR

Yamarin Cross 75 BR är en värstingbåt för snabb pendling i skärgården. Men som alla trevliga värstingar har den en mjuk och charmerande insida.

2014-03-20

Snyggt! Svarta tyger med röda sömmar ger retrokänsla.

En psykolog hade kallat det betingad reaktion. Så fort jag lägger handen på gasreglaget börjar jag le. Försöker  flera gånger, och innan vi ens börjat flyga över fjärden drar mungiporna mot hårfästet. Efter en timmes test vet hjärnan nämligen att Yamarin Cross 75 BR är en mycket lyckad körmaskin. Det finska företagets största och senaste bowrider i aluminium har ett 22 graders vinklat skrov som drivs av en 300-hästars Yamaha V6:a på akterspegeln.
Tyngdpunkten är låg och trots att det blåser en kuling över fjärden utanför Tanumsstrand lyckas jag komma upp i 51 knop. Utan att det känns vingligt eller alltför stötigt.
Cross 75 BR är Yamarins bidrag i kategorin roligt övermotoriserade, öppna aluminiumbåtar för den penningstarka målgrupp som vill kapa restiden ut till sommarstugan och samtidigt ha lite kul på vägen. För att platsa måste båten ha minst 300 kusar på akterspegeln, ett grymt skrov och en toppfart på plus 50 knop. Yamarin gör ingen hemlighet av vilka konkurrenterna är. Anytec 750 SPD har länge varit klassledare men fick förra året sällskap av Buster Super Magnum. Det är främst den senare som Cross 75 ska sno kunder från.

DET HAR ALL CHANS att lyckas. Yamarin Cross 75 BR är en underbar körmaskin. Med 300-hästaren planar vi upp blixtsnabbt och väl där ligger båten som ett strykjärn, plant och fint från 25 upp till 52 knop. För att få den där sista knopen måste jag trimma ut ordentligt. Men även nu går skrovet stadigt som tåget. Grov, krabb sjö möter längre ut i fjorden men jag ställer mig upp och håller farten. Den biffiga, hårt stoppade stolen med uppfällbar klaff stöttar på sidorna. 

Förarstolen är tjockt stoppad och ger bra sidostöd. När vågorna går höga fäller du upp sittklaffen och står. Yamarin får plus för en ställbar ratt.

Gasarmen vilar på en avlastande kudde. Förarplatsen är bekväm men vindrutan hade kunnat vara snäppet högre. Är du lång finns en risk att rutramen hamnar mitt i synfältet. Jämfört med vissa pinnsmala vågklyvare, till exempel Anytec 750 SPD, är Cross 75 bredare. Naturlagarna säger att den därför blir något stötigare i  krabb skärgårdssjö. Jag tycker ändå att det går mjukt och framförallt torrt. Nackdelen med smala båtar med sylvassa förskepp är att du kan vattenfylla förbrunnen om du av misstag plöjer in i en våg. Med Yamarins breda förskepp är den risken liten. Toppfarten på 51 knop imponerar, eftersom Cross 75 BR med sin  innerline i plast är några hundra kilo tyngre än en renodlad aluminiumbåt. Självklart duger också en mindre motor utmärkt för den som sällan åker fort. Snikmotorn på 150 hästar ger respektabla 38 knop. Men 300-hästarens råa adrenalinkick uteblir.

Den stora U-soffan sväljer mycket folk. Targabågen tjöt en del under testturen och blir tydligen inte standard på framtida båtar.

Sittpallarna längst ned i bild kan lyftas ur om du vill ha mer plats vid till exempel fiske.

NU ÄR DET HÄR mer än bara en adrenalinmaskin. Till skillnad från många andra aluminiumbåtar är Yamarins värsting mjuk på insidan. Innerlinern, alltså innerskrovet i plast, gör inredningen mer lättformad och bekvämare än de mer sparsmakade aluminiumkonkurrenterna.
I en pendlarbåt som ska gå fram och tillbaka i skärgården är det förstås viktigt med bra – och många – sittplatser. Tack vare skrovets bredd på hela 247 centimeter har Yamarin fått rum med stor sittbrunn med en välstoppad U-soffa i aktern. Durken skyddas av en pålimmad, svartoxiderad aluminiumskiva.
Båten är godkänd för åtta personer som alla ryms i sittbrunnen akter om vindrutan. I förbrunnen finns några löstagbara sittboxar. Det finns gott om plats att förvara packningen skyddat, eftersom U-soffans stora stuvfack går djupt ned under durken. Sportiga båtar är lite som sportiga bilar, trots fartresurserna kör du oftast långsamt. Du tillbringar mer tid i bilkö än på Mantorp park. Även på havet finns fartbegränsningar. Men till skillnad från en bil är det trevligt att ligga och lusköra en båt. Du kan ju till exempel sola – något 
som tyvärr brukar vara omöjligt i de flesta aluminiumbåtar.
Det här har Yamarin tänkt på och Cross 75 BR är mer än en renodlad pendlarbåt. Både i den förliga sittbrunnen och i aktern går det att bädda upp solbäddar, så att en hel familj kan ligga och bättra på brännan i sakta mak. Dessutom funkar solbädden i aktern som nödkoj. Under testdagen i oktober är det  tyvärr omöjligt att prova vare sig det ena eller andra, för Yamarin har glömt dynorna i fabriken. Testbåten saknar också det bord som ska kunna monteras upp mellan soffan och stolarna för navigatör och  passagerare. I konsolen framför föraren går det att sätta in ett kylskåp (extrautrustning), och extrautrustad med ett akterkapell och värmare går det förstås att pendla från tidig vår till sen höst med Yamarin Cross 75 BR.

Snabba båtar är lite som sportiga bilar, trots fartresurserna kör du ofta långsamt.

JÄMFÖRT MED DE flesta konkurrenter i värstingklassen är Yamarin Cross 75 BR en bekvämare båt som funkar till mer än att bara åka snabbt från a till b. Priserna börjar på 675 000 kronor med 300-hästaren, utrustad med kapell, men utan navigator, solbäddar och värmare.

I fören skymtar urtaget för bogpropellern. En bekväm finess som passar båtens komfortabla stil. Det här är mer en Mercedes S-klass än en Porsche