Långtidstest: Yamarin Cross 60 Cabin

Efter åtta månaders tjänstgöring har fjolårets långtidstestade redaktionsbåt checkat ut. Här är intrycken och summeringen efter en säsong med Yamarins första hyttbåt i Cross-serien.

2014-04-28

Den gångna säsongens långtidstestade båt var en Yamarin Cross 60 Cabin. Den finska producentens första hyttbåt på deras koncept med aluminiumskrov och innerline av GRP, glasfi berarmerad plast. Modellen lanserades 2013. Testperioden från tidig vår till sen höst bjöd på alla tänkbara ingredienser. Båten har använts som fotoplattform vid båttester, vid några tillfällen agerat som bogserare och bjudit på nattligt logi. Den har fungerat som transport till och från diverse uppdrag. Det har varit soliga dagar med stiltje, dagar då himlen varit öppen och färder över fjärdar som byggde upp tvåmeters vågor. Vi har med andra ord utsatt den för alla tänkbara situationer, och den klarade uppgiften med blandat resultat. För att bättre beskriva det hela tar vi några scenarion. Alla verkliga och upplevda under sommaren 2013.

De textilklädda hyttsidorna ger en inbjudande känsla.

På väg till och från ett av de många båtrace jag under tävlingssäsongen bevakade testade vi övernattning. Det fungerade, om än med några komplikationer. Hytten är möblerad med två stolar och akter om dem två längsgående soffor. Med hjälp av ryggstödsdynorna bäddar man över mittgången och får på tvären en koj för två.

På pappret är det ingen tokig lösning. I verkligheten orsak till såväl grova ord som utebliven sömn. Pusslet ligger nämligen inte kvar på plats. När jag mitt i en surrealistisk dröm om fullängdsbädd med tempurmadrass bryskt vaknar när kojen delar sig, är det lätt att hålla sig för skratt. Som ägare hade jag där och då satt en trallskruv i hela konstruktionen och fått de behövda timmarna sömn. Nu var båten lånad och någon åverkan otänkbar. Möjligen är denna lilla konstruktionsmiss redan åtgärdad av Yamarin själva. Om inte, är det ingen stor sak att skruva dit en liten klots. 

Längden på kojen är nästa aber. Den är på tok för kort. Jag mäter 1,94 meter i fotlästen, så min lekamen ska inte användas som referens. Jag får det snävt i de flesta kojer. Här hade man dock kunnat skapa en bädd med plats även för mig. Skrovet är 2,32 meter över midjan och överbyggnaden väl tilltagen på bredden. Om hela bädden varit placerad någon decimeter lägre, hade fötterna kunnat stickas in under skarndäck. Att krypa till kojs efter grillning på klippan och ett par glas vin är alltid lika mysigt. Lustigt nog är den lätt kyliga och fuktiga sovsäcken ganska inbjudande.

Redaktionsbåten trimmades både med dekaler och teknikprylar.

När man sedan efter en natts stök med de trilskande dynorna vaknar i effekten av morgonsol genom den  duktigt glasförsedda hytten inser man nästa problem. Det fi nns inga gardiner eller annat för mörkläggning. Inför övernattning nummer två löstes detta med handdukar, kläder och sjökort. Ingen vacker syn, men fullt fungerande. Vill man själv sätta upp en mer permanent lösning är det inte helt lätt. Överbyggnaden är av enkellaminerad GRP och eventuella skruvförband för tingestar likt gardinuppsättning måste bli genomgående. Det löser problemet med morgonsol och insyn, men skämmer utsidan. Nåväl, påföljande dag tog vi sikte mot Nynäshamn. Färden gick från en av Stockholms yttersta naturhamnar över fjärden Mysingen. Känd för att vid sydlig eller nordlig vind bli riktigt stökig. Så också denna dag. Under vår något påfrestande färd tvärs den kraftiga sjögången, satt tävlingsledningen för Nynäs Offshore Race i krismöte och beslutade att korta banan till en så kallad stormbana.
Vi pressade vår Yamarin Cross 60 genom och över skummande vågkammar. Att kalla båten lämpad för  uppgiften vore att tänja på sanningen När vår svenska ostkust är på sitt sämsta humör krävs det mycket av ett skrov. Naturligtvis ska man alltid anpassa fart efter rådande förhållande. Så det gjorde vi. Nästan. Tiden var  knapp och jag valde att förena nytta med nöje. Att under kontrollerade former gå en match mot havet är  oftast både kul och lärorikt. Nu blev det en tuff fajt mellan en stöddig båtjournalist och ett stökigt Östersjön.

Förarplatsen är bekväm, även om stolen kan kännas trång för längre förare.

Genom åren har Yamarin skämt bort oss med fina fartskrov. Ofta som testvinnare med guldstjärna i kanten. Den nya Cross 60 Cabin har ett nyutvecklat skrov som tagits fram för att bära den tunga hytten.  Bottenvinkeln är flackare och förskeppet mer utlagt. Det känns lättdrivet och går riktigt bra när sjön ligger kav. När våghöjden närmar sig halvmetern är det inte lika roligt. Det är fullt hanterbart, men man tvingas dra ner duktigt på farten. Det stampar sig fram oavsett hur man försöker trimma motorn och kastsjöarna mot  vindrutan avlöser varandra. Vindrutetorkaren skötte sin uppgift och höll sikten klar.
Precis som hos de flesta andra aluminiumbåtar och i synnerhet de med hytt så bullrar det en hel del inomhus. Är väderförhållandena trevligare med sol och plattvatten öppnar man för- och akterdörr och låter skärgårdsluften gå rakt igenom båten. Så nära känslan av öppen båt man kan komma. Taket till trots. Testbåten var extrautrustad med en yttre styrplats. Där valde jag att stå och köra nio gånger av tio. Någon stol fi nns inte, men med en Captain Morgan-pose står man ganska bekvämt med en fot på relingen. Den inre styrplatsen är fullt funktionell, även om stolarna kan vara väl trånga för storväxta. 

Om vi återgår till motorn så var den i klenaste laget. Rekommenderad styrka är 70 – 150 hästkrafter. Vår var på 115 kusar. Båtens torrvikt knappa tonnet. Med packning, bränsle och familjen ombord går det tungt upp i plan, väl där har man sedan inte mycket kraft kvar till aktiv körning. Så satsa på den största motorn, båten behöver den.

Yamarin säger att Cross 60 Cabin främst är tänkt som transportbåt mellan punkt A och B med möjlighet till en avstickare mot C och D. Samtidigt hoppas man på sportfiskare. Det senare tror jag kan lyckas. Både  akterdäcket och den främre brunnen erbjuder yta att svinga spön. Men båten är främst en persontransport. Med värmare installerad kan säsongen inledas tidigt och avslutas först när isen lägger sig.

Som bobåt är detta dock inget bra alternativ. Visserligen kan som sagt sofforna bäddas ned till en nödkoj, men det är också allt. Stuvutrymmena är fördelade på två mindre i sofforna och ett lågt och långt som går in under den förliga brunnens durk. Någon vattentank finns inte och inte heller någon pentrylösning. Att grilla eller ta med sig ett stormkök för tillagning iland kan fungera en natt eller två.
Ett annat aber som man blir varse först efter flertalet timmar ombord, är att det saknas en plats att sträcka ut sig på. Ingen soffa på akterdäck, ingen durkyta som är stor nog. När kroppen värkte och skrek i panik blev hyttaket räddningen. En plats som sedan även visade sig vara en hyfsad fotoplattform och  åskådarläktare. Hade Yamarin sedan varit smarta nog att sätta grabbräckena längre ut mot sidan skulle soffdynorna kunna bilda en fin solbädd. 

Redaktions-Yamarinen fick rycka in som bogserbåt åt en 15 meter lång motoryacht med propellerhaveri. Det gick utmärkt.

Vår testbåt fick under säsongen även rycka in som bogserare.  Att släpa in några havererade tävlingsekipage var i och för sig småpotatis. Det var när vi en fin sommarkväll hjälpte en 18 ton och 15 meter lång motoryacht med propellerhaveri som den lilla stackaren fick kämpa ordentligt. Sex sjömil genom trånga passager och öppen fjärd till den väntande slipen. Vårt testade exemplar må ha varit ett av de första tillverkade, men det ursäktar inte några av de missar den led av. Redan efter den första turen skallrade den stora glasdörren mot fördäck loss. De genomgående skruvarna till gångjärnen var för korta och nådde inte genom låsmuttrarna.

Nummer två att lossna var gasdämparen till den stora förliga takluckan. Det var ett större problem, ty  muttern var placerad mellan ytter- och innertak och därmed helt omöjlig att komma åt. Senare lossnade även vindrutetorkaren.

Kan tyckas vara smådetaljer, men om backspeglarna rasade på din nya bil på väg hem från handlaren skulle man aldrig acceptera det. När sol, bad och härlig tur på sjön väntar så tar vi snällt fram verktygslådan och åtgärdar felen själv. Nu ska detta och den galet placerade radardomen inte helt belastas Yamarin som båtproducent. Här är det den mänskliga faktorn som är avgörande. Pryttlarna blir inte bättre än personen som står för monteringen. 

I stort håller Yamarin Cross 60 Cabin samma hyggliga byggkvalitet som övriga modeller i rangen. Det är som sagt några små missar som man irriterar sig på. Är detta en båt som lockar, välj den extra styrplatsen och stora motorn. Har Yamarin ännu inte hittat en lösning på de omkringglidande dynorna, medtag  skruvdragare och skruv. När du ändå är i färd med att packa ihop en liten första-hjälpen-verktygssats, glöm inte lite blandade skruv och muttrar. Det kan behövas.