Test: Pioner Viking & Pioner 14 Active

En styrpulpetbåt runt 4,5 meter är på många sätt en perfekt allroundbåt. Och norska Pioner har en modell som är värd att titta närmare på tack vare sin robusthet och sitt tämligen underhållsfria utförande.

Pioner Viking

Fiske- och badturer, enklare campingäventyr och kortare transporter. 4,5 meter öppen båt med styrpulpet och 30–40 hästar på akterspegeln är vad engelsmännen skulle kalla "a multi purpose vehicle". Eller allroundbåt som vi säger på halvsvenska.

Det är lätt att stirra sig blind på att man ska ha en fräck båt som kan flåsa fram i 35–40 knop genom skärgården. Men för det krävs att man får snegla mot 100+ hästar och båtar som är upp emot 6 meter. Och då rusar priserna också iväg.

Pioner Viking är ett ekipage som med 40 hästar i aktern har en toppfart på 27,5 knop (med en person ombord) och ett pris som landar strax över 100 000 kronor. Det är också en ansenlig kostnad. Men min erfarenhet säger mig att båttypen är användbar och det här är en båt som man kan ha länge. Det är stort nöje i litet format.

Jag har själv ofta använt en Crescent i 4,5-metersklassen och haft mycket glädje av den. Men när jag sätter mig i Pioner Viking vill jag gärna byta. Nog för att Crescenten jag kuskat runt i har många år på nacken. Men den finns fortfarande i deras modellprogram och känns på det hela taget omodernare.

Och så har ju Pioner sitt trumfkort – mate­rialet. Polyeten är slagtåligt, underhållsfritt och i Dark Line-utförandet som här kommer båten aldrig se smutsig och sliten ut.

Överblick. Helt ok utrymme i sittbrunnen på
Viking. Man sitter dock något lågt vid förarplatsen.

Det är ingen båt för långturer. Man sitter lågt och inte särskilt ergonomiskt på ­aktertoften. Och vill man ha det mjukare om baken så är det till att börja botanisera i extrautrustningslistan efter dynor. Och är det något som finns att anmärka på den här båten så är det just att de flesta sakerna måste köpas till extra, såsom ruta till styrpulpeten, ryggstöd till aktertoften och lanternbåge.

Annars är det en stabil båt för upp till sex personer. Den är trygg att köra utan någon dramatik i kurvtagningen och det känns som en stabil båt för sin storlek. Det finns så mycket stuvfack som man kan vänta sig av en liten båt, alltså tillräckligt för att stuva in picknick- och badgrejerna för en dag på havet. De är också låsbara.

Jag brukar i princip aldrig förorda de ­största motoralternativen, men i det här fallet kan det vara på sin plats med 40-hästaren. Särskilt om man tänkt sig att fylla båten med folk, då ­behövs varje hästkraft man kan få.

Pioner 14 Active

Vi som jobbar med båttidningar talar ofta om det enkla båtlivet. Pioner 14 Active är en god representant för detta. Litet format och enkel att hantera. 

Ibland är det varken storleken, ­farten eller lastförmågan som är det viktiga. Och varför då köpa en större båt än man behöver?

Låt säga att du har möjlighet att dra upp båten i skogsbrynet eller på stranden vid den lilla sjön. Eller tar dig ett par distans från hemmahamnen för att dra makrill. Då är Pioner 14 Active ett hett alternativ.

Båten vi provkört var dessutom utrustad med en 15 hästars Yamaha med elstart. ­Enklare än så blir det förmodligen inte. Med den här motorn får båten en toppfart på 18 knop med en person. Med två personer ombord är det fortfarande inga problem att få upp den i plan, så länge inte båda sitter på ­aktertoften.

Max motor är 20 hästar och 15-hästern ­räcker gott, så länge du inte ska ­transportera dig längre sträckor. Då skulle i alla fall jag välja största motoralternativet för att få några knop till i toppfart.

Liten men rymlig. Tofterna på 14 Active döljer två rejäla stuvfack.

Vad är då Pioner 14 Active för båt? Förstås som alla andra Pioner rotationsgjuten i polyetenplast. Det ger ett väldigt tåligt skrov som dessutom upplevs som väldigt mjukt och tyst i gången. Den typen av analyser kanske är av underordnad betydelse på en så här liten båt som man oftast bara tar sig kortare sträckor med. Men det ger en bra känsla och bidrar till en bra totalupplevelse av båten.

Det är på det hela taget en väldigt basic båt men den går att få med styrpulpet om man vill. För 11 800 kronor extra får du båten med pulpeten, vindruta och rutbåge. Ingen jättekostnad men sett till båtens totalpris så blir den nästan 40 procent dyrare om du vill ha en ratt att hålla i.

Och det finns anledning att dröja lite vid just priset. För jämför man med ­konkurrerande båtar i glasfiber så är Pioner markant dyrare. Mellan tummen och pekfingret 10 000–15 000 kronor mer. Det man ur min synvinkel får mer för pengarna jämfört med en glasfiberbåt är den oömma, stryktåliga och närapå underhållsfria båten. Så om det är vad du letar efter så vet du också att du får betala en slant extra för det. Jämfört med vissa av glasfiberkonkurrenterna väger också Pioner 14 Active cirka 40 procent mer.