Test: Buster Xle & X

Även Buster bygger numera i plast. Vi kör traditionella Buster X tillsammans nya glasfiberhybriden XLe. Kan plasten vinna över plåten i framtiden?

 2014-06-18

Ett otränat öga skulle kanske välja att kalla de här två båtarna för gamla traditionella Buster-modeller.  Visst, den ena är till utseende och konstruktionsmetod mer av den finskbyggda aluminiumlådan vi känner sedan decennier. Men hybriden som har innerline av GRP känns som en vidareutveckling. Buster försöker inte trolla bort känslan av en återvinningsbar slit-och-släng-båt genom att skapa en insida av högblank gelcoaterad fasad, tvärtom. Låt mig förklara. Jag hade förmånen att en solig vårdag kunna köra båda båtarna under exakt samma förhållanden. Den mindre av dem med den korta och enkla modellbeteckningen X är en traditionell Buster med den stora skillnaden att du möblerar själv. Hela konceptet med denna och flera andra modeller från Buster är  att du inreder efter behov. Fiske, transport eller sol och bad. Med lösa moduler skapar man sig en båt skräddarsydd för det egna behovet. Vår testade Buster X hade en Yamaha F60 hängandes på akterspegeln.

Vi har tidigare kört X med 70 hästar (se ViB 3 2014), vilket var en betydligt sportigare upplevelse. Med 60 hästar blir det segare och med tung last kan motorn vara otillräcklig. Ensam och utan last var båten dock riktigt rolig att köra. Skrovet är otroligt fint, går mjukt och bjuder inte på några överraskningar. Bakom ratten sitter man väl vindskyddad av den höga rutramen. Lika ful som funktionell. Stolarna är bekväma att sitta i. Fäller man upp den främre delen av stolsdynan får man inte den förväntade halvstående körställningen. Till det är de både för mjuka och ostadiga. Att stå och köra är omöjligt om man inte väljer att ställa sig mellan stolarna. Ergonomin för föraren i övrigt är riktigt bra. Det lärde sig Fiskars – som tillverkar Busterbåtarna – redan på kallt 1990-tal. Dock har man fortfarande inte riktigt kommit till rätta med komforten för passagerarna. Det är låga ryggstöd, hala sittytor och fartvind som gäller. Samtidigt ska man kanske säga att Buster X inte är en båt för persontransporter. Två polare som snabbt vill ut till gäddviken kommer att le hela vägen dit. Svärmor som med nylagt hår hämtas vid  ångbåtsbryggan för vidare eskort till ett uppdukat midsommarfirande kommer att föredra den något större Buster XLe. Inte på grund av den extra halvmetern, men gången är betydligt tystare. Vindskyddet bakom de höga rutorna är snäppet bättre, sittplatserna stadigare och den för båtåkande så illa valda bärkassen av papper kan stuvas under färden. Här är det fast aktersoffa och tofter med stuvfack i förbrunnen. De är långt ifrån storleken på kanadensiska hockeytrunkar, men klart större än de skrymslen som erbjuds i modulsystemet till Buster X.

Att köra då? Som natt och dag. Den nättare Buster X med sin 60-hästare är mycket välbalanserad och blir  ett med en bestämd förare. Visst, det är en lätt liten rackare som bara väger 480 kilo. Kontrollerat livlig när hon pressas, snäll som få om man håller igen lite på gasen. Rekommenderad motorstyrka är 50 – 60 hästkrafter. Där ligger också den inbyggda magin. Då har man en hyfsat snabb båt för fisketurer, kortare  transporter eller sol och bad.

Med glasfiberinnerline blir XLe tystare. Stötar och slag dämpas effektivt.

Är syftet att ta hela familjen till de yttre skären är Buster XLe ett betydligt bättre alternativ. Vårt testade exemplar hade fått en Yamaha F100 på häcken. Trots mycket åkande och stökande i allt från plattvatten till halvmetersvågor, har jag svårt att förklara mig. Båten känns lite orolig. Den är väl hopkommen, lagom  motoriserad och har absolut inte några dåliga sjöegenskaper. Möjligen var det så att den harmoniska känslan efter åkturen i Buster X gjorde det omöjligt för efterkommande testobjekt att leva upp till motsvarande. Båtarna har båda helkapell över sittbrunn från vindrutan och akterut. På Buster XLe förvaras det nedfällt i ett garage. Hos Buster X har det sin plats bakom aktersoffan. På tal om soffor, så har den sistnämnda det klart bekvämaste alternativet. På de stuvmodulerna som utgör soffa sitter det riktigt sköna dynor med fast och bra stoppning. Ryggstödet är både högre och bekvämare. Hos båda båtarna blir kapellbågarna i nedfällt läge ett knippe rör som löper längs sittbrunnens insida. De utgör en uppenbar risk för blåmärken om man inte håller i sig i girarna. Båda båtarna har gott om handtag för alla passagerare.

Buster X har ett mycket bra skrov, skillnaden är stor mot förra generationens X som var en riktig stöt-och-stänk-låda.

Bästa räckverket har Buster X. Aluminiumrör löper runt hela relingen och har en bra upphöjning längst fram i fören som gör det säkert att äntra. Skulle påstigning ske akterifrån efter en badtur eller ett ofrivilligt dopp har båda båtarna riktigt bra räddningsstegar som faktiskt går att fälla ut av den nödställda själv. Om vi ser till prisskillnaden båtarna emellan är det svårt att se varför den är så stor. I en aktuell svensk prislista skiljer det 113000 kronor mellan Buster XLe med en Yamaha F100CTEL och Buster X med en Yamaha F60CTEL. Naturligtvis är innerlinen av GRP dyrare i tillverkning än den rotationsgjutna inredningen. Den större motorn är självklart dyrare. Men när det inte skiljer så värst mycket i mått och funktion kan summan kännas lite omotiverad. Vilken modell man än väljer får man en lättskött och trevlig  dagtursbåt av bra kvalitet.