Test: Finnmaster T8

Finnmaster satsar på bekvämt boende i nya flaggskeppet T8. Det är en långfärdsbåt som tar upp kampen med både
amerikanska och nordiska konkurrenter.

2014-08-18

Med enbart en chefredaktör och en fotograf i aktersoffan ser Finnmaster T8 närmast öde ut. Det finska varvets nya flaggskepp rymmer mycket folk, den maffiga U-soffan sväljer utan problem en kräftskiva på upp till nio personer. Rejäla daycruisers på mellan sju och åtta meter med utombordare har varit en storsäljare i Sverige under lång tid. De är tillräckligt rymliga för att två familjer ska kunna åka ut tillsammans över dagen, och om du vill ta med hela tjocka släkten så ryms den med barn och allt i aktersoffan. Här finns en uppsjö av modeller att välja mellan.

Vill du däremot också kunna sova över bekvämt, med ungarna i en separat midkabin, använda en riktig toalett och laga mat i ett hyggligt pentry men ändå njuta av en tyst utombordare på akterspegeln i stället för bullrig diesel? Ja, då finns det bara en modell att välja på – nämligen T8. Finnmaster T8 är något så ovanligt som en fullfjädrad familjebåt – med utombordare. På akterspegeln hänger en 250 hästars Yamaha som ger cirka 38 knop på topp. När jag drar bort skjutluckan till ruffen möts jag av ett rymligt utrymme som bäst beskrivs som två rum och toalett.
Eftersom Finnmaster breddat förskeppet och gjort det kantigt, vilket från utsidan ser en aning underligt ut, blir det gott om plats under däck. Salongen känns ännu större än vad den är, eftersom Finnmaster satt ventiler i både tak och skrovsidor.

Rejäla skylights på däck och i skrovsidorna släpper in ljuset i ruffen.

Här håller man ut även en semestervecka när regnet häller ned.

Avskiljd toa är nödvändigt på en semesterbåt.

Uppflugen i den breda V-kojen har jag utsikt över fjärden, men panoramarutornas tonade fönsterglas är omöjligt att se igenom från utsidan. V-kojen är säkerligen tänkt för föräldrarna. Bredden räcker men fotändan är avfasad i nedre, babords hörn för att få plats med en liten sittbänk för avklädning. V-kojen funkar alltså utmärkt som barnkoj, och i stället kan föräldrarna krypa in i den rymliga midkabinen. Bädden är två meter lång, tillräckligt bred för att två vuxna ska kunna ligga bredvid varandra utan att trängas.

Toaletten är det som skiljer Finnmaster T8 från den största konkurrenten på marknaden, Yamarin 79 DC. Istället för en liten mugg under V-kojen (som i Yamarins fall) har T8 en riktig toa med låsbar dörr. För familjen på långresa i skärgården kan möjligheten att gå på toaletten i avskildhet göra skillnaden mellan trevlig tillvaro och konstant magknip.

Det är lätt att ta sig ut till badbryggan, även med bordet uppfällt.

En semesterbåt ska dessutom ha ett riktigt pentry. Nu menar jag inte ett rangligt gasolkök som fälls fram på ett stativ. Där vågar man inte ställa en rejäl pastakastrull. På T8 sitter pentryt lättåtkomligt i en egen fast bänk bakom förarsoffan, det är bara att lyfta på trälocket så blottas den enlågiga spisen och en hyfsad diskho. Tryggt, lättjobbat och med någorlunda stora avställningsytor. Men den lilla kylboxen är en miss. Det är synd att behöva bryta upp från ytterskärgården bara för att fylla på mjölk och fläsksidor. För den som bara är ute över dagen rymmer Finnmaster fler än de åtta personer som CE-skylten anger, för antalet sittplatser är fler än tio. Alla ombord sitter kungligt.

 

Finnmaster har lyckligtvis inte fallit för frestelsen att göra en låg vindruta för att få en sportigare profil. De tre i stolar vid vindrutan har gott lä och bra sikt, även med kapellet på. Istället för en hel förarsoffa med två sittplatser sitter det separata stolar i T8. En dyrare konstruktion än soffa men man sitter bekvämare eftersom varje person kan ställa in stolen individuellt.

Finnmaster har gjort en Ipadhållare vid förarplats. Den lär folk le åt om några generationer läsplattor.

Finnmaster T8 går loss på nästan en miljon kronor fullutrustad som vår testbåt, men här finns också en lyxkänsla som svarar mot prislappen. Föraren behöver inte slita på handflatornas skinn i onödan. Med en knapptryckning fälls det elektriska stativet till matbordet ned. Likadant med ankarspelet, du kan glömma leriga händer, tryck bara på knappen så är ankaret ombord. 

Förarmiljön är ergonomisk och modern. Finnmaster har skippat de analoga mätarna och bara satsat på digitala mätare i navigatorn och en slavdisplay. På så vis får en maffig 12 tums navigator plats, vilket gör att du kan navigera digitalt med översikt. För att ytterligare understryka hur modern T8 är har Finnmaster gjort en Ipadhållare vid förarplats. En tidstypisk gimmick som folk lär le åt när Ipad 9 rullas ihop under armen och stoppas i stolsfickan. Å andra sidan: den stör inte resten av förarmiljön.
Med midkabin, fyra bra kojer, riktig toalett och ett pentry som heter duga konkurrerar Finnmaster inte bara med vanliga daycruisers utan även med jänkare som Sea Ray 265 Sundancer.
Men också Aquador 26 DC och Finnmasters egna Grandezza 27 är absoluta konkurrenter.

Motorbrunnen rymmer endast singelmontage, upp till 300 hästar.

Till skillnad från dessa har Finnmaster T8 alltså utombordare. Vår testbåt har en Yamaha 250 på akterspegeln, ett ganska moderat val för båtstorleken. Under vår testdag bjuder Höggarnsfjärden utanför Värmdö på lugn sjö, bruten av någon enstaka fritidsbåt och färja.
De sportiga linjerna lovar dito köregenskaper, men det är enbart dekaltrimning. Planingströskeln är knappt märkbar, det går att hålla 12–13 knop utan att fören reser sig mot skyn. På väg ut från Stockholm mot skärgården är det ett stort plus, eftersom fartbegränsningar och svall ständigt tvingar föraren att slå av på farten. Toppfarten landar på 38 knop vilket är långt under de vassaste konkurrenterna, men å andra sidan fullt godkänt för en familjebåt som ska lunka fram bekvämt i skärgården i 20–25
knop.
Veckan innan har jag kört den med fem personer och tung kamerautrustning ombord under Finnboat floating show. Då tog det längre tid att komma upp i plan. Med full semesterpackning och åtta personer blir Finnmastern troligen en trögare upplevelse. Trimplanen behövs om du lastar mycket och att satsa på största motorstyrkan 300 hästar är klokt. När vi väl är uppe i plan går skrovet behagligt genom de få svallen. Med 2,5 tons tyngd och 20 graders V-botten slår vi oss igenom sjön utan att vare sig chefredaktör eller fotograf i aktersoffan klagar. Styrningen är fjäderlätt och att lägga till är en barnlek tack vare bogpropellern. För att sammanfatta: Finnmaster T8 ser ut som en sportig daycruiser, men går som en rymlig familjebåt.

Med ett från-pris på 879 000 kronor är T8 knappast var mans semesterbåt, men å andra sidan ligger den hyggligt till jämfört med konkurrenterna. Yamarin 79 DC är 40 000 kronor billigare, visserligen sportigare men mindre utrymme ombord. Till boendekomforten och priset ligger Sea Ray 265 närmast till hands, men jänkaren kan inte alls ståta med samma fina sjöegenskaper. För den som är på jakt efter en daycruiser som faktiskt går att semestra i återstår bara betydligt dyrare alternativ med inombordare.