Test: Yamarin Cross 64 BR

Finska Yamarin fortsätter att utveckla sin populära Cross-serie. Senast ut är denna sportiga bowrider som lägger sig precis under deras flaggskepp i modellrangen.

2014-08-19

Tidigt i våras släppte Yamarin sin Cross 75 BR, en fartbåt med prestanda och linjer som tilltalar väldigt många. Jag vågar påstå att det är finska Yamarins hittills bästa skrov. På Konekesko Marine som äger Yamarin insåg man genast hur väl de nya linjerna och färgsättningen mottogs. I juni presenterade man sin Cross 64 BR. En lillasyster och ett bra alternativ att erbjuda dem som tycker att Cross 75 ligger lite över deras önskemål och plånbok.

På håll är det hart när omöjligt att se skillnad på de båda. Det är först när de hamnar bredvid varandra som man ser skillnaden i storlek. Stora delar av inredningen är densamma, färgsättningen lika och den nya designen på rutramen har fått följa med. Yamarin Cross 64 BR ersätter Cross 63 BR som nu helt utgår. Nu är det inte så att man bara förlängt skrovet en decimeter och piffat upp interiören. Nej, det här handlar om en helt ny båt. Det är inga djärva förändringar men likväl har bottenvinklar och steglister justerats från bra till jättebra.

Jag fick chansen att bekanta mig med båten under några testdagar i den åboländska skärgården och mer nyhet än så kunde det inte ha varit. Det var båt nummer 1 och färdigställd bara timmar innan våra testkörningar skulle påbörjas.

När jag sätter mig bakom ratten i denna helt nya Yamarin Cross 64 BR känns det att detta är en helt färdig produkt, sånär som på en liten detalj. Den blänkande rutramen är inte av polerad rostfritt. Det är självhäftande kromfolie. Den är så snyggt ditsatt att jag antagligen inte själv hade upptäckt det. Det är Peter Krusberg på Yamarin som nämner det. Spelar mindre roll i sammanhanget. Innan detta skrevs var det redan åtgärdat. Anledningen var bara att man ville att båten skulle avporträtteras rättvist av våra kameror.

De vridbara och djupt skålade stolarna håller hög kvalitet. Instrument och reglage sitter där de ska.
Bra fotstöd och sikten är föredömlig.

När jag slår mig ner i förarstolen bakom den mörkgrå instrumentbrädan är det ingenting som genast uppfattas som en nyhet. Mycket känns igen från utgående 63 BR. Det är mest smådetaljer som färger och att navigatorn är av årets modell. Vill man så sväljer instrumentbrädan en fast niotummare. Innan jag fäller gasreglaget för att känna på skrovet ser jag mig runt för att skapa mig en bild av vad som faktiskt skiljer dem åt, och det är mycket. Sittandes bakom ratten är det den nya vindrutan som sticker ut. Med hörnstolpar istället för den svängda ges man en betydligt mycket bättre sikt förut. Detta tillsammans med en mörkgrå stoppad ovansida av instrumentbrädan tar effektivt bort alla skevningar som rundade rutor ger.

Spegeleffekterna i glasets insida är även de nu helt borta. De vridbara och djupt skålade stolarna håller hög kvalitet och ger bra stöd i alla riktningar. Bakom dem har man nu en U-soffa. Den omgärdas av ettkapellgarage som är helt dolt av ryggdynor. Sittdynan bakom förarstolen kan vikas ner om man till exempel vill kunna stå närmare relingen vid fiske.

Den förliga sittbrunnen erbjuder inte mycket lastyta, men har gott om sittplatser.

I den förliga sittbrunnen har man en soffa längs babordssidan som i fören svänger och erbjuder ytterligare en sittplats. Här finns ett bra låsbart stuvfack. Framför styrpulpeten på styrbordssidan står en lös box som när den inte agerar sittplats mycket väl kan användas som fisksump. Längst fram i fören finns en ankarbox. Runt relingen för om vindrutan har man ett högt och stadigt räckverk i rostfritt stål.

Yamarin har tillsammans med låstillverkaren Abloy tagit fram ett eget lås till stuvfacken.

Samtliga stuvfack är försedda med Abloy-lås som begåvats med en mycket fiffig knapp som tillåter stängning utan att man behöver låsa. Den är utvecklad av Yamarin och Abloy och kommer framöver att sitta i samtliga modeller. Samtliga lås har en och samma nyckel.

Den svarta halkskyddade durkytan blir antagligen smärtsam att gå barfota på under soliga dagar.

Vid ur- och istigning via fören behöver man inte kliva på dynorna. Två icke klädda steg leder upp på nosen. Hela båtens durk och trappsteg är klädda med en halkskyddad yta. Den är svart och blir troligen väldigt varm att gå barfota på när solen fått bearbeta den några timmar. I akterhacket finns det en förvaringsbox på vardera sidan om motorbrunnen. Även här är alla stegytor klädda med halkskydd. Bra bad- och räddningsstege i rostfritt. 

Det var en invärtes översyn av Yamarin Cross 64 Bow Rider.

I aktersoffan ryms fem passagerare. Sittbänken om styrbord kan fällas ner om man vill fiska.

Nu till testkörningen. 

Som vanligt hänger det Yamaha på akterspegeln. I detta fall en 150-hästare. Det är max rekommenderad motorstyrka. Minsta motorn är på 100 hästkrafter. Peter Krusberg på Yamarin menar dock att under 115 hästkrafter bör man inte gå om man vill kunna ta del av båtens fina gångegenskaper och möjlighet till lite sportigare körning. De vridbara och djupt skålade stolarna håller hög kvalitet.


Med testbåtens motorisering är det mycket bra acceleration. Planingströskeln är mer av en tunn list och passeras på någon sekund. Toppfarten efter lite finjusterande med riggtrimmet landade på knappa 45 knop. Med 115 hästkrafter når man cirka 36 knop (uppgift från Yamarin).

Skroven från Yamarin trivs bäst i ett högt gångläge. Det gör visserligen de flesta planande och hyfsat raska båtar. Den stora skillnaden är att Yamarin gör det med en balans som är svårslagen. Bottenvinkeln är 20 grader vid akterspegeln.

Vid några kraftigare girar visar nya 64 BR att den minsann inte vill vara sämre än sin storasyster.

Utan att tappa för mycket i fart greppar skrovet på ett tryggt och behagligt sätt tag i vattnet och svängen går som på räls. Ett par hopp i svallen efter fotobåten bekräftar att man även lyckats hitta en perfekt tyngdpunkt. Gör man som förare inga dumheter både flyger och landar båten som den ska. Nu ska man kanske inte bjuda vare sig barn eller svärmor på den erfarenheten, men vetskapen att båten klarar den typen av forcerad körning känns alltid tryggt.

Planingströskeln är mer av en tunn list och passeras på någon sekund.

Båtarna i Cross-serien tillverkas av 5083-aluminium som ska vara 30 procent starkare och mer korrosionsbeständigt än 5754 som är den vanligast förekommande legeringen i aluminiumbåtar. 

Plåttjockleken är 4,5 millimeter i bottnen och något tunnare i relingen.
Yamarin har helt enkelt lyckats med det som var deras mål med denna nya modell i Cross-serien. Det är en mycket potent båt och ett bra alternativ till den som tycker att Cross 75 BR är i största och kanske dyraste laget. Här får man samma känsla, i stort sett lika utrymmen och sparar samtidigt några kronor till glass.

Sittboxen framför pulpeten är löstagbar och kan med fördel användas som fisksump. Bästa motorvalet är en 150-hästare. Det ger 45 knop.