Test: Buster Magnum M5

Femte generationens Buster Magnum är här. Nya Magnum M5 är starkare, snabbare och hårdare än någonsin förr!

 2014-12-18

Med 350 hästar på akterspegeln behöver man sällan skvalpa i någon annans svallvågor. Jag trycker ned gasen och kör förbi tätbåtarna i karavanen. På några sekunder ligger min Buster i 55 knop, långt före de andra testbåtarna på Finnboat floating show i finska Nagu. Den femte generationens Buster Magnum är Busters starkaste, snabbaste och mest robust byggda flaggskepp någonsin. 350-hästaren på akterspegeln  för att Magnum nu kan utmana de allra fränaste konkurrenterna. Men båten har blivit hårdare på fler sätt. Jag sitter i lä bakom ratten, och till skillnad från gamla Magnum är det inte en plexiglasruta av bräcklig konstruktion som skyddar frisyren från vinddraget. På M5 sitter en rejäl, svetsad rutram med riktigt glas – bra mycket stabilare och mer hållbar. Durken – som i Buster sedan urminnestider varit av brun plywood – är här av aluminium. Vid en närmare titt ser jag knappt en enda plastdetalj ombord, det  här är en mer renodlad aluminiumbåt än tidigare generationer.  Vi flyger genom småvågor från en snipa utan att det känns, för Buster har också uppgraderat stolarna som nu är betydligt bättre stoppade. Största lyftet är dock att de nu sitter på dämpade stativ från exklusiva X-Craft – en garanti för att slippa öm rygg i sneda landningar. Buster Magnum har helt enkelt blivit mycket mindre Buster och mycket mer lik konkurrenterna från Sverige – Anytec, Alukin, Arronet men framförallt nya Viggo X8 som Busters marknadschef Anders Kurtén öppet erkänner inspirerat designen på M5. Precis som Viggo X8 ska M5 vara  en premiumaluminiumbåt, alltså bäst i sitt segment.

Bäst ombord! Dämpade stativ till stolarna från X-Craft skyddar ryggen.
Rutramen är svetsad och ger M5 en hårdare look.

ttBakom den svetsade rutramen sitter man kungligt. Observera joysticken som du kontrollerar trimplanen med. Smidigt!

Skrovet bygger på förra årets Super Magnum och körkänslan är bekant. Jag styr ut mot Åbolands hav och precis som på tidigare modeller är styrningen silkesmjuk, det räcker med ett lillfinger på ratten för att  manövrera båten även i 50 knop. Förarmiljön är bra: med en tio tums navigator framför ögonen är det lätt att undgå skärgårdshavets många grynnor, och när vinden slår in mot skrovsidan rätar jag upp båten blixtsnabbt med hjälp av en joystick till trimplanen. Stolen är bekväm och ryggen tackar X-Craftstativet vid varje svallvåg. Buster har också försett föraren med en backspegel. En enkel, genialisk uppfinning som finns på både bilar och vattenskotrar och borde finnas på fler båtar! Backspegeln är extra användbar  på just Magnum M5, för andra båtar tenderar att dyka upp där förr eller senare. Men även i 55 knop är Buster-skrovet lättkört. 350-hästaren från Yamaha är i grund och botten en förfinad racingmotor, den bullrar betydligt mer än 300-hästaren. Ändå är det rätt val för båten. Med en 300-hästare försvinner mycket av machoeffekten och då gör en vanlig Magnum med 225 hästar jobbet ungefär lika bra. Bottenvinkeln vid akterspegeln är något över 20 grader och det gör skrovet snäppet stötigare än de allra vassaste konkurrenterna. Viggo X8 gör som exempel hela 58 knop med 350 hästar men går också mjukare i sjön.

Många bra detaljer, som aludurk, backspegel och sköna stolar gör M5 till den bästa Magnumbåten hittills.

Inredningen är byggd för att ta upp till fem, max sex personer snabbt och bekvämt ut till stugan. De två bra stolarna för föraren och navigatören har vi nämnt, övriga sitter i en skönt stoppad aktersoffa. Vid dåligt väder går det blixtsnabbt att fälla upp kapellet som till vardags är smidigt undanstuvat i ett kapellgarage. Förbrunnen är dock en besvikelse som helt saknar både sittplatser och förvaring, även om det går att köpa till en enkel sittpuff. Dåligt utnyttjat utrymme kan man tycka – och det gör att den 714 cm långa Magnum M5 varken får fler sittplatser eller utrymmen än den äldre, 25 cm kortare och betydligt billigare Magnum.

Skrovet saknar steglister men går ändå högt och lätt på vattnet.

Just nu råder en viss förvirring om vad en Buster Magnum egentligen är för något. Det finns nämligen flera kandidater. Buster har spottat ur sig en rad Magnum-modeller de senaste åren. Först har vi vanliga Magnum som är godkänd för upp till 225 hästar. För några år sedan kom blåställsversionen Buster Magnum Pro, riktad mot sportfiskare och proffsanvändare. I fjol kom Buster Super Magnum, en prestandamodell med 300 hästar. Super-Magnum är nu trots tilläggsnamnet klart överflyglad av vår  testbåt Magnum M5 som alltså har större motorstyrka och högre fart. Förvirrande!
De många Magnum-modellerna beror på att Buster försöker möta konkurrenterna. Aluminium är populärt som aldrig förr. Buster har länge varit etta på alutronen men får nu konkurrens från alla håll – från plastbåtstillverkare som sadlat om till plåtbåtsmakare, till nystartade plåtbåtsmärken.

Med trådlöst internet i båten hoppas Buster locka ut tonåringarna på sjön.

För att locka kunderna har Buster försökt tänka nytt. En rolig detalj är att det alltid finns internet ombord. När jag lämnar över ratten till Busters marknadschef och sätter mig i aktersoffan, märker jag att mobilen har wifi-
täckning. Mitt ute i den finska skärgården! Buster har byggt in ett trådlöst nätverk i båten och inkluderar dessutom några års abonnemang. Kul! Frågan är om sådana gimmickar räcker för att ge M5 en flygande start. Båten är visserligen både snygg, går bra i sjön och är kraftigare byggd än tidigare Magnum- odeller. Som snabb pendlarbåt gör den jobbet utmärkt och lär hålla längre än tidigare generationer av Magnum. M5 är dock betydligt dyrare än vanliga Magnum, samtidigt är den inte lika robust som helt svetsade aluminiumbåtar. Knapar, räcken, beslag och rutramen är fortfarande skruvade i skrovet – inte svetsade. Det gör att M5 inte riktigt tar plats bland de hårdaste i aluligan.