Test: Finnmaster Pilot 8
Finnmaster Pilot 8 är en riktigt förnuftig semesterbåt. Foto: Kari Wilén Sea-Kari AB

Planerad för rekreation, attityd som en arbetsbåt och en rustik estetik. Finnmaster Pilot 8 är en sällsynt lyckad kombination för hobbyfiskesemestersolochbadnjutaren.

Test: Finnmaster Pilot 8

2015-05-15

Finnmaster har på ett väldigt lyckat sätt kombinerat grundstommen i en klassisk och nordisk båtmodell  med detaljer som gör att den känns i takt med sin tid. Båten är försedd med en rejäl hytt där man kan stänga om sig men samtidigt är akterdäcket tillräckligt stort för att ge möjligheten till att leva soligt uteliv när det nordiska vädret tillåter. Akterdäcket är också väldigt flexibelt och kan anpassas på flera olika sätt beroende på hur man vill utnyttja det. Köp till extra sittbänkar för att hysa större sällskap, fäll ner bordet och det omvandlas till solbädd, fäll upp kapellet och använd däcket som uterum eller rensa bort allt för att  få stor lastyta, montera en yttre styrplats och använd båten vid hummerfisket.

Kameleont. Akterdäcket är ljuvligt. Det funkar som utesalong, uterum med kapellet uppfällt, solbädd eller som fiskeplattform med en yttre styrplats monterad.

Upplyst. Fönster i skrovsidorna är riktigt smart. Det gör förpiken till rena drömmen att vistas i.

Bomässigt är Finnmaster Pilot 8 fullt funktionsduglig även för lite längre semestertrippar.  Kojen i förpiken är väldigt ljus och känns inbjudande tack vare de fyra väl tilltagna fönstren i skrovsidorna. Och det finns  anledning att dröja lite här i de främre regionerna. Direkt ner till höger när man kommer ner från salongen hittar vi ett toalettutrymme. Det känns på gränsen till ombonat med sina mörka trädetaljer som tonar ner plastigheten på ett fint sätt. Om babord nere i den lilla hallen direkt nedanför trappan finns också en dubbelkoj inskjuten under salongen. För att undvika att göra den alltför grottlik så sitter det ett ganska rejält tilltaget fönster i skrovsidan som låter dagsljus flöda in.

Dubbelt upp. Finnmaster Pilot 8 kan levereras med en eller två motorer – men alltid med utombordare.

Finnmaster har också hakat på trenden med dubbla utombordare, som vi idag allt oftare ser ersätta även singelmonterade inombordare på mellanstora båtar. Båtnytt testade Finnmaster Pilot 8 med dubbla Suzuki  150-hästare men i Sverige säljs den med Yamahamotorer. Båten går att få även med singelmonterad utombordare men tittar vi på prislappen med Yamahas motorer så skiljer det faktiskt inte mer än 17 000 kronor mellan två 150-hästare eller en 300-hästare på akterspegeln, till 300-hästarens fördel. Det  tillkommer förstås en del extra om du väljer två motorer, bland annat för styrning och reglage men också i de löpande kostnaderna. Men för den som till exempel vill ha driftsäkerheten som kommer med två motorer så är det ett gott alternativ. Och du får också en något lugnare gång med dubbla motorer då  du i jämförbar hastighet måste varva singelmontaget mer, vilket i sin tur också ger något högre bränsleförbrukning. Körmässigt beter sig båten mjukt och behärskat. Tre ton båt ska inge en viss pondus och jag får känslan av en tung och stabil inombordarbåt som kraftfullt delar vågsvall utan tvekan och som lägger sig makligt i svängarna. Trimplan, med eller utan automatik är extrautrustning, men kan vara en god investering. Automatiken hjälper båten att balansera för att få ett behagligt gångläge i alla förhållanden. Att sitta ombonat inne i en hytt är fantastiskt men baksidan kan som i det här fallet vara att det blir lite problem med sikten runt om i lite skarpare girar.

Utsiktslöst. Vid kraftiga girar blir sikten något begränsad och det kan vara lite svårt att ha full överblick över tillvaron utanför båten. Men förarplatsen är funktionell och ett stort plus för sidodörren som gör det väldigt lätt att snabbt ta sig ut på däck eller bidrar till en svalkande utekänsla under varma dagar.

Jag kan inte undgå att förtjusas av den här båttypen. Den andas förnuft med sin väl tillknäppta hytt, sina aningen klassiska drag med den lätt framåtlutande framrutan och alla faciliteter som gör den till en komplett semesterbåt. Och Finnmaster har, som jag tidigare nämnt, förfinat båttypen ordentligt. Om du vill förstå exakt hur långt de faktiskt gått i sitt nytänkande så är ett tips att ta en titt på norska Viknes 830 och jämföra den med Finnmaster Pilot 8. I grunden är de sprungna ur samma tradition av robust hyttbåt där akterdäcket används för fiske. Men där Viknes är mer porträttlik sina förfäder och väljer att vara halvplanande i klassiskt klinklikt skrov, inombordare med rak axel och en ganska murrig och grottlik förpik utan fönster så är Finnmastern en fullt planande båt med utombordare, släta skrovsidor och en förpik där du vill ligga och dra dig länge på morgnarna med solljuset strilande in genom fönstren. Vill du jämföra den med en annan nordisk konkurrent som är mer modern i sitt utförande så kan du ta en titt på Askeladden P80 Weekend. Till stora delar en spegling av Finnmastern men den blir i mitt tycke på flera punkter piskad på fingrarna av den finska nykomlingen. Men den norska båten har priset på sin sida med en prislapp som säger runt hundratusingen lägre med 300 hästar på akterspegeln.

Sidostig. Den lätt sidoförskjutna hytten skapar utrymme för ett väldigt praktiskt skarndäck.

Finnmaster Pilot 8 kvalar in på dryga miljonen i grundutförande och jag kan tycka att för de pengarna kunde kanske standardutrustningen varit något mer generös. De levererar till exempel bara en vindrutetorkare som standard. Båten fungerar absolut i basversion men vill du ha en båt som är redo för längre semestrar så känns det nästan nödvändigt med dynsats och bord till sittbrunn och kanske även landström. Och vill du ha max ut av båten kanske även under årets lite kyligare månader så känns också värmare och kapell som ett måste. Men då får du öppna plånboken igen. På det hela taget så tycker jag att den här typen av båt är något av det mest kompletta du kan tänka dig för semester i nordiska vatten. Och laddar du på med extrautrustning som utvändig styrplats, elektriskt ankarspel, dusch på däck, kapell, bogpropeller och lite annat smått och gott så har du en alldeles förträfflig båt för hobbyfiskesemestersolochbadnjutaren.

Kockhörna. Vask med tryckvatten och en kokplatta ingår i standardutrustningen. Storkoken får du göra hemma men å andra sidan har du svårslagen havsutsikt från din kokvrå.