Test: Buster XXL

Den åttonde modellen i Busters digra modellpark imponerar med goda sjöegenskaper och fiffiga detaljer.

2015-07-07

Buster är originalet. Det känns nästan som att de fanns i begynnelsen. För mig har det aldrig varit det tuffaste, det vackraste eller det mest eftertraktade märket. Men det har funnits – alltid. Buster reagerar inte reflexmässigt på modenycker utan gör båtar som folk känner igen, då och nu. Och kanske just därför lever de och frodas än idag.

Nya XXL baseras på skrovet från Buster XL. Om sistnämnda av Buster själva kallas den minsta av de stora Bustrarna, så är XXL ändå, som namnet antyder, storleken större trots det delade skrovet. Den väger 110 kilo mer, får motoriseras med 35 hästar mer och får lasta en person mer än lillasyster. När Båtnytt testar sitter det en Yamaha 150-hästare på akterspegeln och med tre personer ombord räcker det  för en toppfart på 43 knop. En behaglig marschfart låg runt 30 knop och med optimalt motortrim hittade vi två extra knop jämfört med max intrimmad motor.

Syskon. XXL delar skrov med lillasyster XL men får bära 35 hästar mer och är godkänd för sju istället för sex personer.

Körningen kändes trygg och stabil även om båten visade på några egenheter. Den lade sig något på sidan åt det håll som propellern drar, en effekt som också blev något värre när vi körde med kapellet uppe. Enligt Busterrepresentanten ombord ska detta bero på att skrovet inte har några steglister. Att båten blir något mer rank är enligt honom priset man får betala för att göra båten mer lättdriven. Bland  extratillbehören hittar vi dock trimplan och med joystickreglaget är det en lätt sak att räta båten. Upplevelsen var också att det var ganska bullrigt och slamrigt ombord. Mest är det lösa detaljer som kapellbågar som orsakar ljudet, men i en aluminiumbåt får man också räkna med ett lite råare ljud än i en plastbåt. Annars var förarplatsen bra med en ruta som gav bra vindskydd även för mig på 190 centimeter. Stolen var behaglig, ratten tiltbar och vindrutetorkare på förarsidan är standard.

Kedjereaktion. Rutan ger bra vindskydd, även om du är 190 centimeter i strumplästen. Observera också dragkedjan till kapellet som sitter på rutramen. Smart lösning.

En smart lösning på båten är knäppningen till kapellet, som är en dragkedja som löper ovanpå rutramen, istället för klassiska tryckknappar, som för det mesta bara ger dig värk i fingrarna och huvudvärk när det är dags att stänga till. Kapellet är annars extrautrustning och tittar man på utrustningsnivån som helhet så  är den tillräcklig, även om ett dynset gott kunde ha ingått i standardutrustningen.