Test: Buster Magnum E

Nya Buster Magnum E är inspirerad av framgången med Magnum M5, men har fått ett helt nytt skrov och ett däck i glasfiber. Magnum E är en sportig och sjöduglig familjeflirt med potential att nå nya målgrupper.

 2015-07-11

Vi befinner oss i finska Nagu, en bit utanför Åbo. Busters senaste nyheter inför kommande säsong ockuperar stolt en av jätteflytbryggorna i sommarorten, som anses vara grannen i östers svar på Sandhamn och Marstrand. Vår uppmärksamhet riktas osökt till sprillans nya Buster Magnum E, som  med sitt vita glasfiberdäck effektivt skiljer sig från de andra Bustermodellerna vid bryggan. Vi hoppar ombord via den breda badplattformen i aktern och kastar loss. En kortare tur ut från hamnen och det är dags att fälla ner gasreglaget. Snabbt och helt utan dramatik kommer vi upp i plan och en fart på 40 knop. Några sekunder senare närmar vi oss 50-knopssträcket. Om sanningen ska fram, så riskerar Magnum E att vara ett typexempel på hur snabbt man i en väloljad muskelmaskin lätt kan  drabbas av fartblindhet. Att susa fram i 40 knop känns knappt. Båten fortsätter bara stadigt sin väg framåt och att marscha i dryga 30 knop är en fröjd. Det är lätt att invaggas i tron att vi snarare färdas i runt 10 knop – så tryggt går färden. Ändå blir det inte tråkigt, i varje fall inte i de relativt höga vågorna som gick de dagar vi hade chansen att testa Magnum E. Motoralternativen sträcker sig från 150 upp till 225 hästkrafter och breddar möjligheterna att skräddarsy motorval efter användningsområde. Den som mest är ute efter att åka ekonomiskt bör välja ett mindre motoralternativ än de 225 hästar vi hade  på vår testbåt. Däremot behövs knuffen i aktern för den som helst vill ägna sig åt fartfyllda vattenäventyr. Som mest kommer vi med en 225 hästars Yamaha på akterspegeln upp i 49 knop.

Magnum E baseras helt på samma skrov som senaste Buster Cabin. Magnum E, som byggs i Polen, sägs också vara en produkt av Busters samlade erfarenheter av 50 års båtproduktion i kombination med lärdomarna efter att ha tillverkat cirka 4 000 Buster Magnum. Resultatet är en båt där fokus ligger på sportighet och sjöduglighet. Magnum E har fått ett skrov med en djup v-vinkel på 21 grader i aktern och en låg tyngdpunkt. Tillsammans med en fyllig och smått bullig för skapar detta en båt som både kan glänsa med goda köregenskaper och en förmåga att inte vara rank vid bryggan. Kombinationen av ett lätt totaldeplacement och en genomtänkt viktplacering i längdled ger skrovet dess pigga och uppkäftiga känsla. Vi drar på för fullt och kastar om ratten. Inte mycket händer. Mjukt och smidigt genomförs också de mer aggressiva girarna. Gången är överraskande mjuk och skrovet visar inga tendenser på att vilja sätta sig.

Vänd fåtöljerna akteröver och du får en sittbrunn som gjord för en skön fikapaus.

Dörren mellan konsollerna är helt ny. Fiffig konstruktion, men varning för klämrisk av fingrar

Buster kombinerar nu alltså åter aluminiumskrov med glasfiberdäck. Greppet med en ljus och snygg inredning lär ge potential att attrahera nya kunder till alu-sektorn. De fräcka linjerna kommer förmodligen  tilltala den design- och trendmedvetna. Den trubbiga, nästan rundade fören sticker ut från Busters övriga designspråk. Greppet funkar. Trubbigheten bidrar till att ge mer plats ombord, göra det enklare att gå ombord och förbättrar stabiliteten vid stillaliggande. Även färgvalen på dynor, mattorna på durken och skrovets orangeroströda linje bidrar till det moderna intrycket. Magnum E har försetts med en dörr mellan  konsolerna, vilken ska kunna öppnas med ett enkelt enhandsgrepp. En innovation finnarna var mycket stolta över, men som på vår testbåt (och tillika den första tillverkade båten) inte fungerade fullt ut. Ny är även dörren som leder ut till akterdäck/badplattform och som samtidigt stänger till sittbrunnen. En sittbrunn som dessutom har försetts med en snabb självlänsning, som visade sig fungera utmärkt.

Förarplatsen bjuder på god sikt, en ruta som skyddar fint vid sittande position och utrymme för stor navigator. Gasreglaget sitter på bekvämt avstånd och stolen går att vinkla upp för högre körposition.

Som förare och passagerare sitter du väl skyddad bakom den runtgående vindrutan i härdat glas. Söker du mer frisk fläkt i håret är det bara att ställa sig upp, vinkla ratten och köra på. Såväl det härdade glaset som hydraulisk styrning, trimplan med fjärrkontroll och tiltratt ingår i standardpriset. Det gör även de rejäla vindrutetorkarna på babords och styrbords sida. Sikten är mycket god åt alla håll. Du sitter bekvämt i de två offshorestolarna som är placerade på fjädrande stativ. I aktern finns en soffa med plats för fyra personer. Passagerarna som sitter på flanken får stå ut med en del vinddrag.

Dörren öppnas i ett enhandsgrepp och gör passagen i båten enkel.

Den som gärna färdas med en massa småprylar, men helst vill att de ska trollas bort, har goda chanser att bli nöjd. Magnum E bjuder på förvaringsutrymmen under den främre soffan, i aktersoffan samt under däck. I fören finns även plats att förvara fendrar. Dessutom finns en spölåda, samt boxar för ankare och rep.

Under den mattförsedda durken finns en stor stuv.

Vi läser med hjälp av den generösa navigatorn snabbt in oss på den närmaste terrängen där förrädiska grynnor lurar tätt och brassar på några extra varv i Åbos skärgård. Några veckor senare har vi  chansen att köra båten över Ålands hav. Mer och mer känns det som om vi rattar en skön jänkarbåt, eller bowrider. Genom att Buster här har frångått det gängse framgångskonceptet med steglister – och istället skippat dem helt – får båten också en mjukare gång. Härmed har man också eliminerat det irriterande bankandet som kan bli en bieffekt av steglisterna. På minuskontot står nu istället det faktum att båten inte helt vill komma upp hela vägen ur vattnet. Greppet förutsätter att du jobbar rejält med trimmet. Frågan är vad det gör för bränsleekonomin. Det är något Vi Båtägare ska utvärdera under sommaren, då vi kommer ha Magnum E som vår redaktionsbåt.

Några veckor senare har vi chansen att köra båten över Ålands hav.