Test: Buster Cabin

Test: Buster Cabin

Busters senaste kabinbåt delar skrov med nya Magnum E och bjuder på både sov- och busmöjligheter. Vi har testat den grundligt i Kvarkens skärgård.

Vårt Buster Cabin-äventyr börjar på en parkeringsplats intill Busters huvudkontor utanför Åbo. En snabb påkoppling av det långa släpet och vi gasar loss norröver, mot Vasa och Kvarkens skärgård. Vi hinner inte många meter innan vi får tummen upp av förbipasserande. Sedd på land och dragen på trailer efter en vanlig personbil är Buster Cabin en stor båt. Något vi även ska märka väl i sjön – på fler än ett sätt. Vi äter asfalt och närmar oss smidigt svenska Österbotten och härmed även den grunda och stentäta Kvarkens skärgård. När de lokala fiskarna får reda på att vi "sann-svennar" ämnar sjösätta vad de kallar "åbäket där bak med den största motor de sett" – den 250 hästar starka utombordaren från Yamaha – skakar de bara på huvudet och utbrister något i stil med "en eka med 20 hästar hade nog räckt för er". Sedan går de från platsen med avskedsorden: "Antar att ni har en hel hoper med extrapropellrar med er." 

Väl i sjön har vi god hjälp av den integrerade navigatorn, som positivt nog har fått ta rejält med plats. Vår fotograf håller utkik och vi kryssar fram i smala leder i maklig takt. Sikten är god åt alla håll och skrovet, som är det samma som för nya Buster Magnum E, svarar snällt på mina rattmanövrar även i låga hastigheter. Jag väljer att skjuta den stora takluckan akteröver för att stå upp och köra. Det är på gränsen att jag ser över kanten, men det går. Den som mäter under normal längd kan behöva en pall eller ett extra fotstöd. Med tanke på att ståhöjden inne i ruffen är 1,85 meter, så är ändå förarplatsen med sin upphöjning väl genomtänkt. Ratt och reglage sitter perfekt placerade och de dubbla vindrutetorkarna gör sitt jobb väl. Både förare och den främre passageraren sitter bekvämt i vridbara stolar. Som standard ingår bland annat hydraulstyrning och trim, samt från 2016 års modeller en insvetsad tunnel i skrovet för bogpropeller.

Väl ute på havet gör jag som vanligt och trycker gasreglaget i botten. Trots att vi är fulltankade och fullastade med packning för en hel vecka, får vi en skön knuff framåt och vi glider smått majestätiskt över de långa dyningarna. Nytt för 2016 är att Buster Cabin nu är godkänd för 250 hästkrafter. Det behövs för den som är ute efter körglädje och inte har som primärt syfte att enbart åka till och från sommarstället. Hytten gör att du sitter skyddat oavsett årstid och väderlek.

Instrumenten sitter där de ska och allt är inom bra nå-avstånd. Här finns plats för en föredömligt stor navigator.

Precis som Magnum E är Cabin en tydlig flirt med familjen och då framförallt den något mer sportiga familjen som gärna åker bekvämt men samtidigt uppskattar fartresurser uppåt 45 knop. Både Magnum E och Cabin beter sig helt odramatiskt i hastigheter upp till 40 knop, även om det är ofrånkomligt att hytten bildar ett vindfång som påverkar både hastighet och körupplevelse. Mest bränsleekonomiskt är det att försöka hålla sig under 30-knopsstrecket. De två familjemedlemmarna delar också den egenskapen att det för att nå optimal körglädje krävs att du jobbar med trimmet och tiltar upp motorn rejält för att det helt steglistfria skrovet ska lyfta ur vattnet. Vår testbåt går stadigt och piggt på samma gång. Hela upplevelsen präglas av ett lika skönt som självklart framåtdriv. Trots att vågorna nu väller in från den svenska sidan känner jag mig inte en sekund osäker. De knappa sju metrarna till trots uppträder Cabin som en större båt. Båten är testad för myndighetsbruk och har fått ett nytt skrov med djupare v-botten, samt en tjockare bottenplåt på 5 millimeter. Även fören har gjorts fylligare. Syftet har varit att bredda användningsområdet och även göra båten lämplig utomskärs. Motoreffektområdet sträcker sig numera från 115 upp till 250 hästkrafter. Utrustad med en 200-hästare, med två personer ombord, beräknas topphastigheten ligga på dryga 40 knop. Med 150 hk ska toppfarten med samma antal personer ligga runt 36 knop. 

2016 års Cabin är inte lika framtung som de föregående modellerna, All Weather Cruiser (AWC) och Buster XXL Cabin, som båda baserades på XXL-skrovet. Buster har lagt mycket energi på både skrov och hytt, samt hyttens placering. Mitt intryck är att nya Cabin ser mer framtung ut än vad den egentligen är under färd. Ett rejält akterdäck ger en skyddad plats för att mecka med tampar, ankare och fendrar. Hit kommer du genom en hel dörr i fullängdsformat. Bakom akterdäcket finns den kombinerade motor-/badplattformen, eller för att dra liknelsen med tävlingsbåtar, en bracket. Den har en dubbel funktion. Dels fungerar det fint som badbrygga. Dels – och kanske viktigast – är motorn placerad på den. Det gör båten mer välbalanserad och mer villig att svara på trimmet. En annan fördel är att motorn inte stjäl plats från akterdäcket. Vår båt hade ingen yttre styrplats, men det går att beställa till mot en extra avgift på cirka 30 000 kronor.

De många fönstren och glastaket bidrar till känslan av rymd, så även den ljusa inredningen.

Trots att prioritet har lagts på att skapa en så rymlig hytt som möjligt, får möjligheterna att stuva undan prylar och utrustning godkänt. Under pulpeten finns förvaringsutrymme, så även i fören och under steget fram i kabinen. Längst fram finns plats för fendrar. Dessutom går det bra att förvara prylar under akterstolarna i ­kabinen, men också vid det rymliga benutrymmet framför dem. Ankarboxarna är något små, men ett estetiskt plus är att boxarna är infällda i skrovsidorna. Att röra sig runt på däck är som en dröm, även för den som har mindre skutt i benen. Ordentliga stävräcken i rostfritt stål, räcken på taket, som även fungerar fint att hänga fendrar i, och den breda stäven underlättar passage.

Det här är en modell som har tagits fram för båt­förare som kör långt och länge in på säsongen. Kabinen är rymlig och åtta personer kan färdas både torrt och tryggt. Under vår resa längs den finska kusten sov vi två personer i båten flera dagar i sträck. Det är inte världens bekvämaste kojer, men de fungerar. Bäddar upp för natten gör du genom att lyfta ner ryggstöden i akterfåtöljerna och placera dem mellan de främre stolarna. På så sätt skapas två separata fullängdskojer. Är du riktigt lång blir det trångt för fötterna på den sida där ratten sitter. I stort sett hela taket är försett med glas, vilket ger ett härligt ljusinsläpp i båten dagtid – något vi inte uppskattade lika mycket under våra övernattningar mitt i den ljusa skandinaviska högsommaren. Så ett tips till dig som vill sova länge i Buster Cabin är att utrusta den med mörkläggningsgardiner. LED-belysning och noggrann ljudisolering i skrovsidor och bottnar bidrar till komforten. För den som vill förlänga säsongen och lätta upp mörkret är det bara att slå på den välplacerade utomhusbelysningen. Med en värmare råder du dessutom lätt bot på både fukt och kyla i den välisolerade hytten.

Hur det gick med den grundliga undersökningen i Kvarken? Jo, fint. Buster Cabin levde upp till våra förväntningar och svarade lydigt på hastiga undanmanövrar, finlirsmanövrering och högfartshopp. Vi återvände med både hel propeller och båt. 

Av: Anna Sandgren