Test: Finnmaster T7, Flipper 760 DC, AMT 230 DC, Yamarin 68 DC och Askeladden 75

Efter 200 sjömil i sol, stiltje och sjögång har vi utsett marknadens bästa daycruiser på sju meter. Finnmaster T7, Flipper 760 DC, AMT 230 DC, Yamarin 68 DC och Askeladden 75 Cruiser går en hård match i den finska skärgåren.

 2015-08-19

Det är ett hårt jobb men någon måste göra det: att åka till finska skärgården och testa marknadens bästa daycruisers. Att daycruisern är så högt älskad i Norden beror på att alla våra drömmar ryms i ett skrov. Du åker snabbt och bekvämt ut till yttersta havsbandet. Vill du sova över går det utmärkt. Och om nöden kräver det kan du både laga midsommarlunchen och äta den ombord. Alla våra semesterplaner, från adrenalinhopp i vågorna till högläsning i rufflampans sken, ryms i ett skrov på sju meter. Varje nordisk tillverkare av rang har en sju meter lång DC på menyn. Men vilken modell är bäst? För att svara på frågan förlägger vi vår arbetsvecka till Finska viken och ger oss ut på en 200 sjömil lång tur i marknadens fem hetaste modeller. På vägen umgås, sover och äter vi ombord. 

Vid bryggan ligger våra fem kandidater: Askeladden C75 Cruiser, Finnmaster T7, AMT 230 DC, Flipper 760 DC och Yamarin 68 DC. Yamarin 68 DC är med sina åtta år testets veteran. Som ny satte den standarden för hur en daycruiser skulle vara. Den har prisats för sina sportiga sjöegenskaper och kallats 00-talets bästa daycruiser, men pallar Yamarin trycket från de färska nykomlingarna i testet? AMT 230 DC är rymlig och billigare än konkurrenterna i Finland. Men inte i Sverige, eftersom AMT här säljs med mer utrustning. 

Flippers nya serie daycruisers, ritade av norske Espen Thorup, har satt ribban för hur en modern DC ska se ut. 760 DC har modern design, stor sittbrunn och en ljus ruff. Askeladden C75 DC och Finnmaster T7 följer samma designtrend. Hur står sig Flipper mot kopiorna? Askeladden C75 DC kan förutom modern design ståta med testets djupaste V-botten. Splitter nya Finnmaster T7 är ny för säsongen och känns mest ombonad, med stor sittbrunn och en mycket rymlig ruff. Efter att vi låtit sjömacken plundra  firmakortet tuffar vi förbi Sveaborgs fästning, ut mot Finska vikens vidder. Kampen kan börja!

Sjöegenskaperna är första matchen. Det är när vågorna växer till en halvmeter höga, krabba berg, som agnarna skiljs från vetet. Vi har testat alla fem båtarna förut, men aldrig samtidigt och sällan i hård vind. Nu har vi tur: redan en timme efter avfärden hittar vi perfekt testsjö utanför Porkkala udde, Finlands sydligaste spets. Vågorna växer till halvmeterhöga, gröna berg och från att ha hållit 35 knop i marschfart får vi dra ned till 20. Det visar sig snabbt att våra fem testbåtar har helt olika temperament.

Yamarin 68 DC har hittills varit favoriten. Med 250 friska hästar på akterspegeln är accelerationen blixtsnabb. Yamarin 68 DC är klart roligast på plattvatten. Dessutom är båten näst snålast i testet, vid 25 knop mäter vi bensinåtgången till exakt en liter per sjömil – cirka 50 procent snålare än den törstigaste båten i testet. Jag och fotograf Martin turas om att slå varandras fartrekord och till min belåtenhet lyckas jag tangera 52 knop. Men i den grova sjön utanför Porkkala udde går Yamarin stötigare och vi har ingen nytta av toppfarten. Nu märks att de tyngre och större båtarna i testet går mjukare. Ändå gör Yamarin knappast bort sig. Den höga rutan skyddar mot vinden och förarplatsen är i stort sett optimal. 

AMT:s skrov är mycket lättdrivet, men inte lika sportigt. Med en imponerande toppfart på 47 knop är det här en snål och snabb båt. När vågorna växer blir AMT 230 DC stötig och vågorna får det att knaka från skrov och inredning. Förarplatsen får godkänt, den höga vindrutan ger ett gott skydd, men tyvärr störs sikten av reflexer från den vita plasten under rutan.

Att byta till Flipper 760 DC känns som att gå från en bil med manuell växellåda till en automat. Likt övriga Flipperbåtar är detta en lättkörd båt. Norrmannen Espen Thorup har designat en körmaskin där det räcker med att hålla ett finger på ratten så länge vattnet är platt. 47 knop är lika odramatiskt som 17. Planingströskel saknas helt. Den 300 hästar starka Mercury Verado-motorn är tystast i testet. Det enda som kan skrämma passagerarna är att skrovet lutar en hel del i snäva girar. Men det är ofarligt, även om vattenytan nästan slickar rutramen. Fenomenet beror på att slagen, övergången mellan skrov och botten, är smala. 

Vi börjar så smått tro att Flipper ska gå segrande ur ronden om sjöegenskaperna. Men så börjar det blåsa upp utanför Porkkala udde. Skrovet brakar tyst och mjukt genom de gröna vågbergen. Men nu visar sig de smala slagens nackdel: de förmår inte kasta undan motsjön, som landar på fotograf Martin i aktersoffan. Den låga vindrutan, som ger ett tufft utseende, skyddar dåligt mot vinden. Med en åtta sekundmeters bris in från babordssidan måste jag också jobba med trimplanen för att få båten att  gå rakt. Från att ha varit lättkörd, är Flipper nu den mest jobbiga båten att köra aktivt.

Bakom den höga rutan i AMT 230 DC sitter man skyddad från fartvinden.

Finnmaster T7 är raka motsatsen mot Flipper. Med sin stora ruff och sittbrunn är den höga, breda och lyxigt inredda T7 långt från sportig på lugna vatten. Med gasen i botten tar det ett tag att komma över planingströskeln. Toppfarten stannar på hyggliga 44 knop. I lägre farter kring 22-25 knop går T7:an något  baktungt. Men vad gör det? När det blåser upp går T7:an som en dröm, mjukt, torrt och utan att falla av mot sidvinden. Vi bröstar oss igenom meterhöga vågor i 20 knop utan problem. Varken skrov eller inredning gnisslar. Tyvärr missar Finnmaster en viktig punkt. Den sportigt låga rutan ger noll vindskydd. Det blir plågsamt att köra länge utan mössa och glasögon. Trött efter en hel dag i fartvinden tar jag över rodret på Askeladden C75.
Det visar sig vara rätt båt att avsluta med. I Askeladdens hemstad Bergen regnade det 85 dagar – på raken. Troligen är det därför som båtbyggarna försett C75 DC med en hög ruta som faktiskt skyddar mot blåst och regn. Med en 24 grader djup V-botten är C75 också byggd för det stormiga havet på norska västkusten. När vi siktar bryggan i Dalsbruk, 100 sjömil öster om Helsingfors, är ronden klar: Askeladden C75 är trevligast att köra. Speciellt när det blåser.

AMT 230 DC

AMT, eller Advanced Marine Tech, var en gång legotillverkare åt Yamarin men slog sig på egna modeller år 2006. Trots det teknologiska namnet är AMT 230 DC i Finland ett budgetalternativ, cirka 20 000 euro billigare än de andra båtarna i testet. I Sverige är priset endast cirka 100 000 kronor lägre då 230 DC säljs mycket välutrustad med bogpropeller, bord, och mycket annat. Vid en snabb titt känns AMT enklare än konkurrenterna. Formerna är långt ifrån spännande. Färgsättningen går i grått och vitt, naken vit plast syns på många ställen. Men bakom den grå utsidan hittar vi en båt som har flera smarta poänger. Sjöegenskaperna är trygga, båten är lättdriven men något stötig. Den höga rutan skyddar  föraren mot vinden – i flera av de andra båtarna blåser öronen av efter några sjömil. Sittbrunnen med den enorma U-soffan är både djup, bekväm och har barnvänligt höga kanter. Här släpper jag gärna lös tvååringen. Solbädden är lätt att bädda ut, bordet som göms undan i ruffen är stort, stabilt och runt det sitter sju-åtta personer. Dessutom har AMT vågat skippa fast pentry. Ruffen med små rutor känns mörk på dagen men på morgonen vaknar jag av klockan, inte av solen – skönt. Några detaljer är mindre bra. Fördäckets sidor är hala, det är svårt att gå iland om du lägger till långsides. Kapellgaraget är bräckligt vilket är dumt eftersom du måste stiga här när du ska till aktern. Sammanfattning: AMT är inte lyxig, men vettig.

Vilken båt har bäst sittbrunn?

Möblemanget här ska funka lika bra i 40 knop som när du ankrat i en solig vassvik och dukar upp till lunch. Våra fem testbåtar har alla stora sittbrunnar som rymmer en familj och några gäster. Men utvecklingen har gått snabbt de senaste tre åren. Yamarin, åtta år och äldst i gänget, har en rejäl U-soffa i aktern. Vid middagen och under gång är det här en trevlig sittbrunn där passagerarna, inte minst små barn, sitter djupt och skyddat vid testets största bord. Tyvärr har Yamarin placerat en skrymmande köksö mitt i båten. Den stjäl sittplatser och personligen tycker jag att det är en helt onödig finess i en dagtursbåt. Nio av tio som kryssar för Wallasköket i tillbehörslistan använder det aldrig, enligt handlarna. Lägg hellre pengarna på skärgårdskrogen – eller en grill. 

Yamarins andra miss är solsängen. Den är bökig att fälla upp, sträcker sig bara över halva sittbrunnen och räcker knappt till två personer. AMT:s inredningsdesigner har tittat på Yamarin, men lyckats bättre. Man kan få ett kök om man vill – men i grundutförande är AMT möblerad med en enda maffig U-soffa i aktern. Passagerarna sitter vända mot varandra, och i den djupa sittbrunnen släpper jag gärna ut en tvååring. Nackdelen med soffan är att man måste kliva över den för att komma ut på akterdäck. När vi stiger över i Flipper 760 DC går vi från 00-talet till 10-talet. Sittbrunnen känns gigantisk. Flipper har satsat på en längsgående L-soffa på babordssidan. Den sträcker sig ända fram  mot vindrutan och blir också navigatörssoffa. Samtidigt blir det plats över för en enkel utgång mot akterdäck och ett praktiskt fenderställ. I Flipper sitter upp till tolv personer, alltså fler än vad CE- skylten tillåter, riktigt bekvämt. Det är lätt att komma ut på badbryggan för att bada. Solsängen är lättbäddad och vill man så kan en person ligga raklång i L-soffan. En nyttig detalj är det stora stuvfacket i durken som sväljer hela mig. Båtens enda svaga punkt dyker upp när magen kurrar: bordet är pyttelitet och mer för drinkar än mat. Matlagningen är lågt prioriterad: Ett litet, utfällbart pentry dyker upp ur handskfacket. En finess som  troligen de flesta väljer bort. Askeladden är återigen mycket lik Flipper. Och inget ont i det. Sittbrunnen har samma smarta layout, många sittplatser, fenderställ och ett enormt stuvfack i durken. En skamlös marknadsförare hade kunnat kalla det midkabin. Här ryms bland annat det stora matbordet, som enkelt monteras. Full pott hittills. Askeladden har också kopierat köket-i-handskfacket-lösningen men inte särskilt väl. Om navigatören greppar handtaget framför sig för att ta spjärn i sjöarna, ramlar pentryt ut i knät.

Trevligaste sittbrunnen har ändå Finnmaster T7. Med bekväma soffor, biffiga stolar och snygga tyger känns den lyxigare än de andra. Bordet som med en knapptryckning åker ned och blir bas för solsängen ger en air av Bondrulle. Finnmaster har klokt nog skippat pentryt (även om det finns som tillval) och nöjt sig med en liten diskho med tryckvatten, placerat framme vid vindrutan. Där stör det ingen.

Askeladden c75 cruiser

Norska Askeladden har satsat på en djup V-botten i sin nya daycruiser. Med 21 graders V i aktern, 24 vid  förarplatsen och 60 i stäven, är skrovet snäppet vassare än konkurrenterna i testet – något som märks ute på den grova sjön. Askeladden är skönast att köra i vågor, men det beror också på att vindrutan ger ett bättre skydd än Flippers och Finnmasters rutor. Redan här har alltså Askeladden fått till en bra båt. Inredningen är också rymlig och smart. Norrmännen har plankat den inredningslösning Flipper lanserade för tre år sedan, rakt av och med gott resultat. Stor soffa längs babordssidan, en dubbelsoffa framme vid vindrutan. Solbädden är enkel att bädda upp och rymmer två. Det är lätt att ta sig runt på båten, fördäcket är praktiskt halkskyddat och man tar sig snabbt till akterdäck via en gång förbi aktersoffan. Stuvutrymmena är bäst i test. I det enorma facket under durken ryms undertecknad gott och  väl. I ruffen har Askeladden satsat på rum och ljus. Ventiler i både rufftak och skrovsidor lyser upp på dagen. Under dynorna hittar vi en spoltoalett samt (unikt bland testbåtarna) ett handfat att tvätta händerna i. Ett pliktskyldigt pentry, helt onödigt, göms i en låda vid navigatörsplatsen i sittbrunnen – ett vattentätt handskfack hade varit bättre. Sammanfattning: Askeladden C75 Cruiser må vid bryggan se något mindre lyxig ut än Finnmaster och Flipper, men ute på havet växer båten.

Att sova i.

Solen är på väg att gå ned när vi siktar Dalsbruks hamn i östra Finska viken. Efter 100 sjömil och sju timmar är det ett trött gäng båtjournalister som raskt slukar husets vildsvinsgryta. En halvtimme i den finska rökbastun gör oss mogna för dagens sista moment. Dags att testa ruffarna. Medan jag lägger beslag på den enda båten som har installerad värmare, AMT 230 DC, får fotograf Martin välja fritt bland de andra. Han väljer den ljusa och rymliga Finnmaster T7. Men innan vi kojar kryper vi runt i ruffarna. Det visar sig snart att belysningen i sittbrunnarna är ett mörkt kapitel. Finnmaster T7 saknar till exempel nästan helt lampor, medan den är bristfällig i de övriga. AMT 230 DC står ut som ett positivt exempel: lampor längs durken lyser upp även i stuvutrymmena, så att man kan  sitta sina saker även på natten. Trevligt men främst säkert. Själv minns jag en natt i en AMT 200 BR när ankaret släppte. Utan ledljus på natten hade jag aldrig hittat reservankaret. Yamarin 68 DC är daycruiserns motsvarighet till Mike Tyson, eller någon annan legend som dominerade sitt fält under en avgränsad tidsperiod. Det här var Nordens bästa daycruiser 2008. Först år 2016 presenterar Yamarin en ny serie dc-båtar, men 68:an säljs än och fick hänga med i vårt test på gamla meriter. Skrovet är fortfarande i toppklass. Vi kommer upp i 52 knop och på plattvatten är Yamarin adrenalinpundarens favorit. Förarplatsen är också bäst, man sitter tajt, kan köra aktivt och har gott skydd av rutan. På andra punkter har Yamarin svårt att mäta sig med de nyare båtarna i testet, främst Flipper, Askeladden och Finnmaster. Sittbrunnen är visserligen bekväm, men den stora pentrykommoden som var högsta mode 2008 tar upp onödigt mycket plats – som hade kunnat användas till sittplatser. Idag har de flesta tillverkare kommit fram till att ytterst få människor brassar mat i sin sju meter långa daycruiser. Tillhör man den promillen, är pentryt okej med ho, spis och ett kylskåp.
Ruffen är trång, mörk, känns enkelt inredd och är föga inbjudande. För bredare personer är den rundade skjutdörren väl smal att åla sig igenom. Yamarin 68 DC har trots åren en hel del starka punkter. Men när alla korten ligger på bordet är det tydligt att tiden sprungit ifrån den gamla mästaren. Yamarin har alltid varit bra på att fästa gasdämpare på luckor. Då slipper du kapa fingarna. 

Väl inne i ruffen har de flesta tillverkare lyckats väl. Jag somnar snabbt i AMT. Majluften är knappt tio grader men den tickande Webastovärmaren ger ruffen samma klimat som sovrummet hemma i stan. Dieselvärmare är ett omistligt tillbehör för den som vill sova i båten, inte bara för värmen utan också för att dra ur den fukt som alltid finns i båtar. Ruffen är liten och mörk. Bra om man vill sova gott ljusa sommarnätter, men det är inget mysigt utrymme på dagen. Även ombord på Yamarin är ruffen mörk, och dessutom trång. Tanken att bygga in en liten bänk för avklädning är god men strandar på låg takhöjd och allmän trängsel. Dessutom är ruffluckan smal. Här sover man endast i nödfall. Betydligt ljusare och luftigare blir det så fort vi kryper in i ruffen på Flipper 760 DC. Med ventiler i skrov och tak är det här ett mysigt ställe, där man gärna läser en bok på dagen. Ruffen är knappast stor, men led-slingor gömda under lister ger behagligt allmänljus även när mörkret faller. Klart godkänt.

Askeladdens ruff är även den upplyst och ljus, här finns också ett litet handfat. Smart eftersom det här  liksom i övriga båtar finns toalett med spolning under V-kojen. Bästa, mysigaste och största ruffen hittar vi i Finnmaster T7. På morgonen kör vi tillbaka till Helsingfors. Fotograf Martin får ta ratten medan jag kurar inomhus och njuter av att se den finska skärgården svischa förbi de stora panoramarutorna. Här inne trivs man lika bra på dagen som på natten. Ruffen är nästan lika stor som i storasyster T8 och har en liknande sittbänk, så att du kan ta av dig skorna utan att behöva grusa ned sängen. Finnmaster har också bästa toaletten. Den ligger skild från kojen och ett litet skynke ger visst privatliv. Tack vare sin suveräna ruff blir Finnmaster T7 en båt som faktiskt fungerar för några övernattningar.

Finnmaster t7

Första intrycket är att Finnmaster T7 är testets största, lyxigaste och modernaste båt. Vi går ombord och njuter av den stora sittbrunnen, späckad med biffiga soffor och stolar. De tio personer som CEskylten tillåter får ledigt plats ombord. Små lyxiga detaljer imponerar, som det elektriskt höj- och sänkbara bordet, de snygga sofforna och instrumentpanelens knappar som är unika för Finnmaster. Sådant gör att Finnmaster känns lite mer premium än de andra båtarna i testet. Finnmasters starkaste kort är ruffen. Den är nästan lika stor som på storasystern T8 och har en praktisk avklädningsbänk. Stora  fönster i skrovsidorna och taket skänker ljus och gör att man vill vara här även på dagen. Ungarnas favoritställe, gissar vi på. Toaletten, som i båt nästan alltid blir en nödlösning, är någorlunda värdig eftersom man kan dra en gardin runtom sig. Finnmaster har klokt nog valt att skippa pentry som standard, men den som prompt vill laga mat kan beställa ett enlågigt gasolkök. Stuvutrymmena är godkända, men inte mer. Ett litet skofack i aktersoffan och några andra förvaringslådor, väskor får bo i ruffen. Gångläget är något baktungt och knappast sportigt, men ute i den grova sjön går Finnmaster bekvämt och med pondus. Synd bara att den låga och snygga rutan misslyckas med att leda bort fartvinden. Detta är T7:ans enda egentliga miss.

Flipper 760 DC

Flipper startade en daycruiser-revolution år 2012. Då rullade den nya Flipperflottan ut, designad av norrmannen Espen Thorup. Hans vision var att skapa breda båtar, lätta att ta sig runt på, med rymliga sittbrunnar och mindre ruffar. Orsaken var att Espen vågat ta fasta på att folk faktiskt sällan sover ombord. Med stora fönster skulle ändå sovutrymmena bli inbjudande. Flipper 760 DC följer designfilosofin till punkt och pricka. En inbjudande sittbrunn, störst i testet, rymmer gott och väl tio personer. Sofforna är kantiga, stilen är modern och båten känns lyxig. Solbädden är hyggligt stor, rymmer två. Enda missen är att bordet är väl pluttigt för en middag. Det är lätt att ta sig från för till akter i Flipper, genom aktersoffan löper en gång ut mot badbryggan. Ruffen är liten men ljus och mysig. Den går utmärkt att sova i, men fungerar oftast som stuvutrymme. Stuv finns också under sittbrunnsdurken. En smart detalj är att Flippers kapell stöds av en gasfjäder och därför enkelt fälls upp. Sjöegenskaperna är trevliga. Båten är lättkörd, planar utan tröskel och går mjukt. Flippers vindruta är låg och ger dåligt vindskydd, även om den är snäppet bättre än Finnmasters ruta. På upprört hav går Flipper mjukt men tar en del sjö över sig, samtidigt som båten gärna lutar i sidvinden. Sammanfattning: en lättkörd, modern, rymlig daycruiser – som lider av designsjukan dåligt vindskydd.

Yamarin 68 DC

Yamarin 68 DC är daycruiserns motsvarighet till Mike Tyson, eller någon annan legend som dominerade sitt fält under en avgränsad tidsperiod. Det här var Nordens bästa daycruiser 2008. Först år 2016 presenterar Yamarin en ny serie dc-båtar, men 68:an säljs än och fick hänga med i vårt test på gamla meriter. Skrovet är fortfarande i toppklass. Vi kommer upp i 52 knop och på plattvatten är Yamarin adrenalinpundarens favorit. Förarplatsen är också bäst, man sitter tajt, kan köra aktivt och har gott skydd av rutan. På andra punkter har Yamarin svårt att mäta sig med de nyare båtarna i testet, främst Flipper, Askeladden och Finnmaster. Sittbrunnen är visserligen bekväm, men den stora pentrykommoden som var högsta mode 2008 tar upp onödigt mycket plats – som hade kunnat användas till sittplatser. Idag har de flesta tillverkare kommit fram till att ytterst få människor brassar mat i sin sju meter långa daycruiser. Tillhör man den promillen, är pentryt okej med ho, spis och ett kylskåp. Ruffen är trång, mörk, känns enkelt inredd och är föga inbjudande. För bredare personer är den rundade skjutdörren väl smal att åla sig igenom. Yamarin 68 DC har trots åren en hel del starka punkter. Men när alla korten ligger på bordet är det tydligt att tiden sprungit ifrån den gamla mästaren.

Vi susar tillbaka mot Helsingfors och lägger till. Efter 200 sjömil i de fem testbåtarna är det lätt att dra några slutsatser: Utvecklingen på daycruiserfronten har gått snabbt. Det går att dra en gräns mellan de äldre AMT och Yamarin å ena sidan och modernare Flipper, Askeladden och Finnmaster å andra sidan. De tre senare har rymligare sittbrunnar och ljusare, trevligare ruffar. Å andra sidan verkar de modernare båtarna dras med en slags designsjuka. Vindrutorna på både Flipper och Finnmaster är onödigt låga och ger dåligt vindskydd. Så vilken är Nordens bästa daycruiser? Prismässigt skiljer det tiotusentals kronor, men vi snackar ändå om båtar som kostar cirka trekvarts miljon. 

AMT 230 DC är billigast med 727 000 kronor för testbåten. Flipper 760 DC är dyrast med 932 500 kronor för den fullutrustade testbåten med 300 hästar. 2000-talets vinnare Yamarin 68 DC kommer i det här testet på efterkälken. Sjöegenskaperna är fina men betyget dras ned av en trång sittbrunn och mörk ruff. AMT 230 DC är en vettig båt men saknar lyxkänslan som krävs för att strida i den absoluta toppen. 

Lättkörda Flipper 760 DC är mångas favorit tack vare den fina sittbrunnen, ljusa ruffen och stadiga köregenskaperna. Priset är också bra. Men i större vågor är den något blöt, dessutom skyddar vindrutan dåligt. 

I finalen står Askeladden C75 Cruiser mot Finnmaster T7. Här är det svårt att välja. När kulingen viner sitter du skyddad bakom Askeladdens höga ruta medan skrovet skär vågorna mjukt. Men den absoluta lyxkänslan infinner sig aldrig – det gör den däremot i Finnmaster T7. En maffig, bekväm sittbrunn med snygg design gör T7 till den trevligaste båten att vistas i dagtid. Och när mörkret faller kryper vi gärna in i  den ljusa ruffen. T7 har sjöegenskaper som placerar den i topp bland testbåtarna. Det här är vinnaregenskaper som gör att vi kan stå ut med den snygga men för låga vindrutan. Finnmaster är helt enkelt Nordens hetaste daycruiser just nu.