Test: Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin

Test: Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin

Jeanneau och Yamaha har inlett ett samarbete och gör nu en storsatsning på bland annat den svenska marknaden. Vi har tittat närmare på deras för

För ett tiotal år sedan gjorde franska Jeanneau som ingår i Beneteau Group en storsatsning på den skandinaviska marknaden. Det gick sådär. I Norge lyckades man skapa ett hyfsat återförsäljarnät. Ett antal båtar hamnade i norska vatten och rörde om i den inhemska marknaden. Fabrikat som syns i hamnar och på fjärdarna fungerar per definition som flytande reklampelare, ju fler de är desto större intresse väcker de. 

Idag är man Europas största båtproducent, detta sett såväl till antal tillverkade båtar per år som till deras största modeller. 

Med ett flertal idag välrenommerade märken under sitt koncernparaply har man täckt upp marknaden från mindre dagtursbåtar till stora lyxyachter. 

Nu gör man en ny satsning i Sverige i ett samarbete med motortillverkaren Yamaha.

Jeanneu fyller med sitt stora modellprogram spannet mellan knappa fem meter och 14 ­meter. Modellerna är uppdelade i tre olika kategorier. Cap Camarat, Merry Fisher, NC och Velaso. Det handlar om öppna båtar, däckade ­båtar, täckta båtar, båtar med salong, båtar med ­flybridge. 

 

De modeller som nu kommer att marknads­föras genom Yamaha Scandinavia är båtar med ­utombordare. 

Jeanneau bygger högkvalitativt med europeiska mått mätt. Detaljfinishen är hög, designspråket numera tilltalande och interiören har en klart nordisk touch.

Så varför vimlar det inte redan av dessa fransyskor i våra svenska vatten? En gissning är just brister i återförsäljarnätet. De kanske är för få, slår på för liten trumma eller helt enkelt inte vågar satsa på ett märke som ännu inte riktigt slagit i Sverige. 

Ett väl beprövat koncept som visat sig vara mycket framgångsrikt är ett samarbete mellan båtproducent och motortillverkare. Man knyter helt enkelt ett motorfabrikat till ett visst båtmärke. På fackspråk heter det – om man talar med båtuppfödarna – om ett tryggt ­samarbete där man är garanterade motorer till alla sina tillverkade båtar. Lyssnar man med ­motorgänget så heter det att sälja akterspeglar. Få ut årets motormodeller från varulagret med andra ord.

 

Conny Hallberg från Yamaha är tillförordnad marknadsansvarig och mannen som ska se till att det blir flyt på kommersen med Jeanneau. 

Första demobåt ut är en Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin med dubbla Yamaha 150. En trevlig salongsbåt med lyckade kombinationer. 

Dubbelt upp. Enkelmontage säger max 300 hk. Väljer man två snurror är det max 2 x 200 hk som gäller. Från och med 2015 hänger det Yamaha på Jeanneau sålda i Sverige.

En familjebåt som gift sig med en sportfiskebåt. Tillsammans har de bildat en hyttbåt för pendlare och en mindre transportbåt för frakter till sommarön. Conny Hallberg talar ett tydligt språk. Han är gammal i gamet och tror sig veta vad den svenske båtköparen vill ha. Därför har han också sett till att denna första båt under gemensam flagg är anpassad för Norden. 

Och många detaljer känns traditionella för framför allt svenska och finska båtar. Mycket trädetaljer i interiören, teakdäck och tyg på dynorna är några av dem. Andra är öppet räckverk i stäven och ankarspel i aktern. Mycket av det är hämtat från listan över extrautrustning. Samtidigt visar man från tillverkarens sida en förståelse för vad den presumtiva nordiska köparen kommer att efterfråga.

Vid vår första titt på båten fanns misstanken att det skulle bli en demonstration av dubbelmontaget från Yamaha. Vi bedrog oss. Nej, istället ges en demonstration av akterdäcket och dess fiffiga möblemang. I en handvändning byggs aktersoffan om från stor solbädd till spatiös fiskeplats. Vid den sistnämnda kombinationen skjuts aktersoffan förut cirka en halvmeter. Det ger access till ett rensbord med fiskesump. Eller bar med inbyggd ishink om man så vill. 

 

När fisken väl är bärgad monteras bord på stativ och ger en matplats för tio dinerande. En liten dörr i akterspegeln ger tillgång till en av de två badplattformarna som kantar motorbrunnen. Till den motsatta tar man sig genom att utföra ett balansnummer över relingen.

Salongen har i broschyren två alternativa lösningar. Här kan man välja att ha hel skottvägg i akterkant eller en dörr (kallat 2-door och 3-door). Valet påverkar naturligtvis hur insidan utformas. Utan dörr blir det soffa tvärs hela hytten. Med en centrerad dörr mot akterdäck istället sittplatser mittemot varandra.

För om dessa inredningsalternativ finner vi navigatörs- och förarstol. Båda vridbara 180 grader för att skapa en sittgrupp tillsammans med sofforna. Det blir inte direkt någon lounge men är fullt fungerande för socialiserande över en fika eller en drink.

Förarplatsen får godkänt. Inte mer. Sikten är bra, övrig ergonomi hyfsad men stolen drar ner betyget. Gillar man inte att sitta inne och köra en solig sommardag finns som extra tillbehör en yttre förarplats på akterdäck.

Salongsbåt. En rymlig insida markerar att detta är mer än bara en transportbåt för fisketurer.

Tvärs förarplatsen har man platsen där det ska hända – cuisine française. Imponerande genomtänkt i sitt lilla utförande. Pentrykommoden till babord om förruffens entré har kylskåp i botten, enlågigt kök i framkant och diskho med rinnande vatten närmast le chef.

Den förliga boningen ligger en halvtrappa ner och är möblerad med en snedställd dubbelkoj. Med en extra iläggsskiva vid fotänden ligger två fullvuxna bra. 

På styrbordssidan en toalett. Den har klosett, tvättställ och dusch. Genom en mindre öppningsbar ventil sipprar ljuset in. Det är en fullt tjänstgörande inrättning, men vi lämnar den vid det.

Övriga kojplatser finner man en meter ner bakom aktersoffan. En lyftbar sits öppnar upp och ett par trappsteg ner i källaren finns ytterligare två fullängdsbäddar. En på vardera sidan. Mörkt och trångt eller ett mysigt krypin – hur denna akterliga logi uppfattas handlar mest om hur sportig man är.

Jeanneau 855 Marlin har många drag av en båt byggd för havet. Höga fribord, trygga gångbord och en väl utlagd bog borgar oftast för en bekväm färd när sjön blir lite tuffare.

En provtur visar att accelerationen är bra. De 300 hästkrafterna fördelade på två propellrar ger en behaglig knuff upp i plan. Jeanneau har i och för sig aldrig skrutit om några fantastiska sjöegenskaper. Det har heller aldrig varit deras ambition att bygga skrov för fiske till havs. Nej, skroven ska vara stadiga och trygga. I synnerhet vid stillaliggande. Det är mottot.

Vid marschfarten 24 knop är gången typiskt fransk. Något stötig i motsjö och slingrande i krabb medsjö. Ljudnivån i hytten är mycket förnämlig. Med motorerna hängande bakom båten slipper man mycket oljud från källaren. Stomljud och vågornas skvalp mot skrovet kommer man inte ifrån, men även dessa har tyglats. 

Toppfarten med dubbla Yamaha 150 är 38 knop. Det räcker gott. Vill man krydda lite extra är max rekommenderad motorstyrka två Yamaha 200. 

Jeanneau bygger mycket bra båtar och Yamaha har sedan decennier försett båtar med toppkvalitativa motorer. När sedan motorisering, inredning och prislapp anpassas till ­landet ­lagom, ja då har de ett vinnande koncept. 

Stormiddag. Borden förvaras under luckor i däcket och är uppe och monterade på nolltid. Med en extra bänk (tillbehör) får man plats för många sittande.