1172506.jpg

LivetOmbord

Test: Finnmaster Husky R7

Nog var det väntat. Likväl blev det lite av en sensationell nyhet när Finn-Marin presenterade sitt nya båtmärke Husky i aluminium och plast. Vi har testat en av nyheterna.

Text: • 2015-10-22 Uppdaterad 2024-02-16

Att den finska storproducenten som sedan tidigare har både Finnmaster och Grandezza skulle hänga på trenden med aluskrov var bara en tidsfråga. Inte minst med tanke på att konkurrenterna ­Yamarin och Buster sedan flera år bygger båtar med aluskrov och däck i GRP. 

Däremot var det smått imponerande att de lyckades hålla det hemligt fram till dess att båtarna skulle visas upp för pressen.

Båtarna ja. Pluralis. När Finn-Marin nu har valt att ge sig in i getingboet av öppna båtar kring sex till åtta ­meter så gör man det med tre modeller. 

Först ut under ny flagg är Husky R6, Husky R7 och storasyster Husky R8. Modellbeteckningarna är en hänvisning till närmsta jämna meter. Ingen av dem når dock ända fram. De är alla något kortare.

Namnet Husky var från början bara ett arbetsnamn under projektet och framtagningen av de första färdiga exemplaren. Någon kläckte under arbetets gång att de nya båtarna skulle inneha samma fina egenskaper som kännetecknar hundrasen siberian husky. Stark, tålig, pålitlig och snäll för att nämna några.

När det sedan var dags att namnge det nya märket var Husky så inarbetat att det föll sig naturligt att låta det vara kvar. Bokstaven R före storleksangivelsen betyder ingenting. Det känns bara så där lite modernt. Bilindustrin har med undantag av Kina och Sydkorea sedan länge kapat ner sina modellbeteckningar till en eller två bokstäver och siffror.

Test: Finnmaster Husky R7
Förarplatsen får höga betyg för ergonomin. Man sitter mycket tryggt i den stadiga stolen. Fotstöd, navigator och ratt, allt sitter där det ska. Mycket bra sikt.

Husky kommer att lanseras som 2016 års modeller men vi kan här redan presentera ett test av mellan­systern R7. 

Första intrycket är mycket bra. Aluminiumskrovet är välbyggt och plastarbetena håller hög klass.

Formspråket är maskulint och flörtar med dem som gillar båtar från tillverkare som Anytec och Viggo med flera. Detaljfärgerna är svart och grå, skrovet i ren alu­minium och däcket vitt.

Planeringen ombord är den gängse för båttypen. Två pulpeter med gång emellan som leder ut till den öppna förbrunnen. Den största skillnaden hos Husky jämfört med konkurrenterna är det utlagda däcket i fören. Det ger ett promenadstråk vid iland- och ombordstigning. Som bonus får man även ett skrov som går torrt i grov sjö. Mötande sjö tar sig inte över relingslisten.

I sittbrunnen finns två vridbara stolar och en aktersoffa i U-form. Hela härligheten avslutas med två rejäla plattformar på vardera sidan om motorbrunnen. Rekommenderad motorstyrka på Husky R7 är 130-200 häst­krafter. Vårt testade exemplar var utrustat med en Yamaha 200, ett bra val. 

Förarplatsen är i det närmaste perfekt. Här har man haft ergonomin i fokus. Förarstolen är djupt skålad, har stum stoppning och uppvikbar framkant. Ratten kunde gärna vara ställbar men sitter å andra sidan helt rätt monterad. Fotstödet finns där och är liksom resten av durkytan klätt med halkskyddande aluminiumplåt. Instrumentbrädan är matt svart. Det reducerar solreflexer och ger en sportig look. Den fasta navigatorn har sin givna plats rakt ovanför ratten. Vindrutan är inget stort glassvep som ger skrattspegeleffekter. Nej, rutan har A-stolpe och sansad lutning. Det ger mycket bra sikt. Är man över medellängd märker man att designen vann fajten mot funktionen. Fem centimeter högre och vindskyddet vore bättre. På dessa första tillverkade båtarna hade man missat armstöd. Det tänker man rätta till.

Navigatören om babord sitter minst lika bra. Där finns dessutom ett mycket bra kombinerat armstöd/handtag.

I aktersoffan sitter fyra personer tryggt och bra under färd. Vid lunchfikat kan man klämma in ett par till, förutsatt att man plockat med bordet från listan över tilläggsutrustning. 

Soffans ytterhörn har lösa mindre dynor som lätt avlägsnas och blottar ett halkskyddat steg. Bra tänkt, så slipper man att trampa på dynorna. Det finns gott om stuvfack i hela soffan, tyvärr inte låsbara. Ryggstödet hyser ett kapellgarage. 

Vägen ut till plattformar och bad/räddningsstege går över ryggstödet.

 

Test: Finnmaster Husky R7
Den förliga brunnen är omöblerad. Här står man bra med ett spö i handen eller lastar cementsäckar till stugan.

Den förliga brunnen är på Husky R7 omöblerad sånär som på de integrerade fenderthållarna. Bra klivsteg i alla hörn gör det lätt att äntra även från sidan. 

Räckverket är med undantag för höjningen i fören ganska lågt. Otryggt tycker någon, perfekt säger sportfiskaren. Den stora öppna durkytan är en bra fiskeplattform och ett bra lastutrymme om så önskas.

Köregenskaperna lämnar inget övrigt att önska. Med 200 hästkrafter hängandes på häcken blir R7:an riktigt rolig. Dock inte på bekostnad av tryggheten. Tvärtom. Även om känslan är sportig svajar aldrig förtroendet för skrovets sjöegenskaper. Båten är mycket välbalanserad och distinkt. Planingströskeln finns där men är passerad på några sekunder. Gången är tyst aluminiumskrovet till trots. Man har verkligen lyckats bra med att få bort mycket av stomljudet. 

Vill man köra aktivt visar skrovet upp sina bästa sidor utan att för den delen bli tråkigt. Forceras skrovet tar det tacksamt emot utmaningen med bibehållna goda egenskaper. Kraftiga girar kräver nästan inte handtag. Snällt men bestämt svänger skrovet runt. Inga hugg eller slag. Inget sladdande. Gillar man lågflygning är såväl take-off som landning fullt kontrollerade. Bottenvinkeln på 19 grader gör gången behaglig även när vågorna tornar upp sig. Det är helt enkelt svårt att misslyckas bakom ratten i Husky R7.

Standardutrustningen är hyfsat generös med bland annat hydraulstyrning, akterkapell och durkbeklädnad. I listan för tilläggsutrustning hittar vi vattenskidbåge,  navigator och ovan nämnda bord. Vill man ha möjlighet att förvandla aktersoffan till en solbädd finns en dynsats att tillgå.

När det gäller motoriseringen bör man inte gå under 150 kusar. Minsta alternativet på 130 blir nog i klenaste laget om man är många ombord. Har man dessutom planer på att dra vattenskidor eller wakeboard är rekommendationen att ta på allvar.

De nya Husky-båtarna som seglar under Finnmasters flagg har alla möjligheter att bli en succé. Bra byggkvalitet, ett tufft yttre och fina sjöegenskaper är ett bra ­recept om man vill ta upp kampen om köparna i det tuffa ­klimat som råder i den här klassen.

Med sitt stora återförsäljarled är en kvalificerad ­gissning att vi snart ser en Husky vid var och varannan svensk brygga redan nästa säsong. 

Test: Finnmaster Husky R7
Aktersoffan kan göras om till solbädd. Bord ingår tyvärr inte i standardutrustningen.

Finnmaster Husky R7

Längd 6,45 meter
Bredd 2,33 meter
Vikt 1055 kg
Bränsle 98 l
Personer 8
Motor 130-200 hk
Pris 462 900 kronor m 150 hk
Testkörningen
Last 1 person
Motor Yamaha 200 hk
Fart 45 knop

Värt att notera
+ Sjöegenskaperna
+ Designen
– Bord inte standard

Outspätt
Husky är Finnmasters nya modellserie med aluminiumskrov. Tre modeller mellan sex och åtta meter är presenterade inför 2016. Det är fartiga båtar med stor vikt på trygghet.


Text: • 2015-10-22
LivetOmbordTestarkivMotorbåt
Scroll to Top