Test: Yamarin Cross 46 SC

Test: Yamarin Cross 46 SC

Med sin nya minsting Cross 46 SC kommer finska Yamarin nära total perfektion. Vi har testat den och hittar inte många brister.

Med risk för att bidra till ökad inflation i lovorden över Yamarins fina Cross-skrov så måste det ändå sägas; nya smäckra Cross 46 SC drar höga betyg.

Att testköra och bedöma en båt på sex-sju meter med tresiffrigt på motorkåpan är många gånger svårare än man kan tro. Havet är ingen preparerad testbana där plattvatten varvas med brottsjö och ösregn med bländande motljus. Nej, naturen lever, som vi alla vet, sitt eget liv. Ibland ligger sjön som en spegel för att dagen efter leva runt med vita vågkammar slåendes mot klipporna. Sådana är spelreglerna när en ny båt ska under vår lupp. Testet kan bli ett elddop, stålbad eller en ren räkmacka. 

Dit jag vill komma är att ju större en båt är desto mindre påverkas resultaten av väder och vind. Har den inte en skyddande hytt så har den åtminstone en ­vindruta som fyller sin funktion. Är sjön krabb så har den sin vikt och hästkrafter att slåss med. 

När vi ställs inför en styrpulpetare under fem meter med klart sansad motor är förutsättningarna ­annorlunda. Nu får våghöjd, vind och eventuell nederbörd en väsentlig och avgörande betydelse.

Dagen för testet av Yamarins lilla nykomling i Cross-serien bjöd på millimeterhöga vågtoppar, två sekundmeter i byarna och sensommarsol från en klarblå himmel. 

Inget elddop med andra ord. Men en initial prövning som kräver att den bemästrar uppgiften den är satt att utföra. I detta fall är det en barnlek.

Med förarplatsen centrerad uppnår man bästa balans om man färdas ensam. Plats för hyfsat stor fast navigator och bra vindskydd.

Yamarin Cross 46 SC är en nätt sak som har i stort sett alla rätt. Som kritisk granskare är det en fröjd att kunna se och känna en felfrihet. Det är synnerligen påtagligt att Yamarin inte har gjort något hafsjobb vid framtagningen. Inte sällan lägger ­båtproducenterna ­krutet där det smäller högst. Alltså på sina större ­modeller där avansen blir högre. 

Cross 46 SC är en genomtänkt allroundbåt. Med sparsam inredning upplevs den rymlig. De höga friborden inger en trygghetskänsla för åkande på samtliga sittplatser. Balansen är i det närmaste perfekt oavsett om man färdas ensam eller har fyllt båten till sista plats. Vilket enligt typgodkännandet säger totalt fyra. Förare plus en på aktersoffan och två i den förliga brunnen. Det är här som många tillverkare misslyckas. En stor och rymlig aktersoffa blir ett bra stuvutrymme. En tankevurpa enligt mig. Den fylls då nämligen till bredden med bränsletank, ankare och en massa nödvändigt bråte. Sedan vill ­samtliga ombord sitt bakom den hjälpligt ­skyddande vindrutan. Med den viktfördelningen får man en planings­tröskel som i värsta fal blir oöverstiglig. 

Detta tog konstruktörerna hos den finska producenten med i beräkningarna. I Cross 46 SC får bara två plats på akterbänken. Stuvfacket inunder är klart begränsat för att inte fyllas med onödiga kilon. Istället har man ett stort utrymme under sittplatsen framför styrkonsolen. Där finner man även bränsletankarna. Vill man så ryms två stycken 24-liters trycktankar. Med endast två sittandes i aktern och tyngdpunkten flyttad föröver räcker den endast 40 hästkrafter starka snurran till. Vi provade själva för att se hur nära verkligheten de teoretiska kalkylerna låg. Jodå, det gick alldeles utmärkt att komma upp i plan med två vuxna på aktertoften och med största rekommenderade motorn på 40 kusar. Tio mindre är alternativet men blir antagligen i klenaste laget om man är fullastad.

Toppfarten med 40-hästaren är 26 knop. Ekonomisk marschfart ligger kring behagliga 18 knop. Gången är torr och trygg. Då vädret under testdagen inte bjöd på några utmaningar lämnar vi övrigt därhän. Men det välbalanserade skrovet med sina höga fribord borgar för goda sjöegenskaper även om det blåser upp lite. 

Komforten i övrigt är så bra den kan bli i en båt av den här typen. Skrovet av aluminium går tyst i sjön. Den höga vindrutan ger gott skydd bakom styrkonsolen. 

Höga stävräcken ger trygg iland- och ombordstigning.

Som förare sitter man i mittskeppslinjen. Det ger mycket bra balans om man är ensam. Testbåten hade ett något för lågt ryggstöd på aktersoffan. Det lovar man från tillverkaren att se över. Om det blir en ny konstruktion eller om den befintliga kompletteras ser vi när båtarna hamnar i butik.

Förutom det stora stuvfacket för bränsletankarna har man ett avlångt fack under den längsgående soffan i fören. Samtliga förvaringsutrymmen är låsbara med Yamarins eget framtagna Abloylås med samma nyckel till alla lås.

Däcket av GRP kan kompletteras med en halk­skyddande aluminiumplåt på durken. 

I standardutrustningen ingår allt för en komplett båt. I listan över extra utrustning finner man akterkapell, nämnda aluminiumdurk och transportpresenning. 

Cross 46 SC väger endast 375 kilo vilket gör den lätt att såväl sjösätta som torrsätta med trailer. Tack vare den låga vikten fungerar det utmärkt med en obromsad kärra.

Som sagt, Yamarins nya minsting i Cross-serien är en mycket lyckad styrpulpetare. Goda sjöegenskaper, generösa utrymmen och snygga linjer. Smolket i ­bägaren skulle kunna vara priset, något som Yamarin aldrig har kunnat skryta med. Men å andra sidan får man vad man betalar för. Ett kvalitetsbygge in i detalj där inget ­lämnats åt slumpen.