Test: Jeanneau 795 Merry Fisher

Test: Jeanneau 795 Merry Fisher

Snygg och riktigt välplanerad är första intrycket av nya Jeanneau 795 Merry Fisher. Varvet satsar på ljus och rymd och både på familj och fiskare.

Utseende är förstås en smaksak och väldigt subjektivt. Men den som säger att det är en ful fransk hyttbåt får nog svårt att motivera den åsikten. Lika svårt att förklara är Jeanneaus hysteri i att täcka upp varenda halvmeter genom sina modellserier. Nu är de långt ifrån ensamma. Det flesta namnkunniga båtproducenter har idag så många modeller att inte ens vi som dagligen har det som jobb att hålla reda på dem lyckas. Tycker man sig fått grepp om sifferkombinationerna och de fantasifulla efternamnen, ja då presenterar de ett par nya insticksmodeller. I det här fallet har siffrorna dess­utom ingenting med storleken att göra. Den mäter nämligen endast 7,43 meter inklusive badplattform.

Det är fel att jämföra äpplen och päron men att
jämföra den maritima industrin med den mer torrgående bilindustrin ger ofta en tydlig bild. Att här släpa fram Volvos 140-, 240-, och 740-modeller är kanske orättvist. De tragglade sina modellserier i decennier under i stort sett samma beteckningar. 

Men med en några centimeter längre badplattform får båtarna en ny beteckning och de som står i begrepp att köpa får något betydligt nyare, modernare och fräschare än stackaren som slog till och beställde sin nya båt på fjolårets mässa.

Nu låter jag möjligen något raljerande och generaliserande. Det är jag fullt medveten om och det var också tanken. Däremot är detta inte specifikt riktat mot Jeanneau. Tvärtom, de är en producent som driver på utvecklingen, vågar ta ut svängarna och står idag på en fundamental företagsgrund som tål när det blåser i ­denna stormiga bransch. 

Den yttre styrplatsen är extra utrustning men ett trevligt tillbehör. I synnerhet vid fiske.

Glaspartiet ut mot akterdäck är tredelat och öppnar upp salongen mot däcket. Det gör att båten känns rymlig.

Nya Jeanneau 795 med efternamnet Merry Fisher är en trevlig hoj som på många sätt känns helt rätt även för oss konservativa nordiska båtmänniskor. Det typiska franska formspråket har man utelämnat. Det öppnar upp för ett betydligt större intresse här hemma. 

Jeanneau har från och med säsongen 2015 inlett ett samarbete med Yamaha Scandinavia. Båtarna säljs nu med Yamaha-motorer på utbordarmodellerna. För 795:an är rekommendationen 150-200 hästkrafter. Det klenare alternativet gör båten rättvisa även om det starkaste bidrar till en betydligt sportigare känsla. På testbåtens motorkåpa stod det 175 kusar. Det räckte bra.

Nu är detta ingen sportbåt utan en fiske- och dagtursbåt med goda övernattningsmöjligheter. Sjöegenskaperna får godkänt utan att skörda alltför många guldstjärnor. Skrovet har ett längd/breddmått på 6,95 x 2,80 meter och den ekvationen betyder sällan mjuk gång i högre farter. Fördelarna med ett väl tilltaget midjemått och en moderat bottenvinkel är en stadig gång och stabil vid stillaliggande.

Det stora akterdäcket har flera olika varianter på möblering. Aktersoffa, L-soffa eller U-soffan. Allt är en kostnadsfråga.

Jeanneau 795 Merry Fisher ersätter 755, en av producentens riktiga storsäljare som byggts och sålts i över 1000 exemplar. Nyckeln till framgången stavas ljus och rymd. Något man tagit med sig i den nya ­modellen. Salongen är mycket luftig med stora glaspartier och en stor transparent skjutlucka i taket. Glaspartiet ut mot akterdäck består av tre skjutdörrar som tillåter att man kan öppna upp helt mot det generösa däcket. Här finns flera lösningar för möblemang. Allt är en kostnadsfråga. Vill man så finns det möjlighet att förutom aktersoffan även bygga L-soffa, U-soffa och solbädd.

Vid förarplatsen sitter man högt i en bekväm stol och har mycket bra sikt runtom. Passagerare åker i dinetten där den förliga soffan genom ett handgrepp lyfts upp till samma höjd som förarstolen. Dinetten är bäddbar och skänker sovplats för två, men det är inte gott om plats. Pentryt består av ett enlågigt kök och en ho under förarstolen som viks framåt. 

I förruffen finns en dubbelsäng på diagonalen. Detta för att ge plats åt den hyfsat rymliga toaletten. Det är plastigt värre och det enda ljusinsläppet kommer via en mindre öppningsbar skylight i taket.

För att vara en båt i den här storleken är det gott om stuvutrymmen i soffor och under akterdäck. Standardutrustningen är tyvärr ganska skral. Det mesta i komfortväg står i listan över extrautrustning. Det innebär att utgångspriset får sig en rejäl justering innan båten blir bekväm och rimligt utrustad. 

Kvalitetsmässigt håller Jeanneau mycket hög standard på såväl plastarbeten som beslag och textilier. Inredningen i sig må kännas lite enkel och kal men det är en väl genomtänkt design. Ju mindre paneler, skåp och klädsel som skruvas in i båten desto mindre skrammel och vikt.

Huruvida nya 795:an kommer att kunna axla den otroligt populära 755:ans roll får vi se. Jag tror att den har mycket goda chanser då man egentligen bara har förfinat, förbättrat och plockat in fler smarta lösningar. Så oavsett om den presumtiva köparen är sportfiskare, dagtursåkare eller pendlare uppfyller båten de allra flesta önskemål och funktioner.

Rekommenderad motorstyrka är 150-200 hästkrafter. Testbåten var utrustad med en Yamaha 175. Fina badplattformar för vattenlek och tilläggning.