Test: Chris-Craft 21 Carina

Chris-Craft 21 Carina är lika mycket smycke som sol- och badbåt. Men för att bli ägare till USA:s vackraste bowrider måste du ha en plånbok som en dollarmiljonär från Texas.

John F Kennedy, Frank Sinatra, Katherine Hepburn och Elvis Presley. Hollywoods största stjärnor och USA:s färgstarkaste politiker har en sak gemensamt: de har suttit bakom ratten på en Chris-Craft. Inget annat märke har lockat så många filmstjärnor och höjdare.

Anledningen är förstås att Chris-Craft alltid gjort otroligt läckra båtar. Vår testbåt heter Carina 21 (inte att förväxla med Toyotas 1980-talsmodell) och är flottans moderna storsäljare. Det här är en badbåt som signalerar att du har smak – och pengar. I USA, landet med världens vräkigaste båtdesign, sticker Carina 21:ans sobra linjer ut. Glöm tusen färger på skrovet och neongröna mönster på dynorna. Den benvita Carinans enfärgade konstläder­inredning och lite raka linjer flirtar med 1920-talet.

Jag tar av mig skorna och går ombord. En mängd små och snygga detaljer visar att Chris-Craft ansträngt sig mer än dussintillverkaren. Ta bara stolarna, som med rutnäts­sytt konstläder och snygg metallram hade platsat på möbelmässan i Milano. Eller gasreglaget, vars Volvo Penta-ursprung Chris-Craft diskret trollat bort och ersatt med egna loggor och sedan fällt in i skrovsidan. Eller mattorna. Istället för den tråkiga bilmattan som ligger i 99 procent av alla jänkebåtar har Chris-Craft lagt en vävd stråmatta som för tankarna till panamahattar och det glada 1920-talsarvet.

Detaljerna gör Chris-Craft Carina 21 till ett helgjutet smycke som pryder vilken sommarstugebrygga som helst, oavsett om det är en lyxvilla i svensk skärgård eller Miami.

Chris-Craft vet också att ta betalt för sin ikon. ­Närmare bestämt 795 000 kronor, vilket är nästan det dubbla jämfört med de flesta andra 21 fots amerikanska bowriders. Mycket pengar, för jobbet som sol- och badbåt gör Chris-Craft Carina 21 varken sämre eller bättre än konkurrenterna. Snarare har formen gått före funktionen.

Bra fart och trevligt skrov. Men vindrutan ger inte mycket till vindskydd.

När vi glider ut ur hamnen i Nacka strand i Stockholm ger den låga rutan, hemligheten bakom en snygg profil, mest kosmetiskt vindskydd. Fungerar förstås i soliga Florida där vinden ska svalka, men i vårt klimat blir det kallt så fort termometern vandrar under tjugo grader. Det här är en finvädersbåt. Vindrutetorkare saknas givetvis – så fort regnet faller gör man bäst i att klä på hamnkapellet och hitta på något annat än åka båt. På jänkarvis saknas också inbyggd GPS, en sådan hade ju varit att förstöra den vackra instrumentbrädan.

Upp till sex personer ryms i aktersoffan, de två stolarna och i den välmadrasserade förbrunnen. På motorn ligger en sluttande solbädd, där en person kan ligga. Alla sitter bekvämt på väg ut till skärgården.

Med gasen i botten morrar Volvo Pentas fem liters V8 på 270 hästar dämpat från motorrummet, ljudisoleringen är bättre än på dussinjänkaren. Utan störande planingströksel når vi upp till drygt 40 knop och där går det stabilt, även på den något stökiga Grindafjärden. Den fartgalne kanske lockas av största motorn, Pentas V8 på 5,7 liter, 320 hästar, duopropdrev och toppfart på drygt 50 knop. Men det känns onödigt. I en Chris-Craft ska du färdas värdigt och med stil. Oavsett om du heter Kennedy eller något annat i efternamn.